Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tror inte att du är så sugen på att hantverkaren beställer ifrån rinkaby eller elbutik. Ditt jobb skulle ta längre tid.
Frågan är hur mycket billigare de skulle bli. Det är arbete även om ma. Beställer via nätet.
Någon måste hämta paketet. Det blir en del arbete. Vilket kostar pengar.
Så hur mycket billigare vart det? Det är inte omöjligt att du måste besöka Grossen då inte allt fanns i lager.
B BSOD skrev:
Det här argumentet är ju bara tramsigt. Det handlar ju om att hantverkaren först tar betalt av kunden för tiden det tar att åka till ahlsell, och sedan luftdebiterar kunden materialpriset med hejdlösa påslag. Vad motiverar påslag på mer än 10-15%, när timlön + bilkostnad ändå debiteras kunden?

Köper man all vss på rinkabyror.se och all el på elbutik.se så får man riktigt bra priser, bra leveranstid och de har ett brett sortiment. Utan 1 minuts arbete på att bråka om priset. Man behöver inte hålla på att jaga runt i en massa olika nätbutiker eller åka och hämta paket på 15 ställen för att få riktigt bra priser, framförallt jämfört med "20% rabatt mot ahsell listpris".

Det är bara tragiskt att så många hantverkare fortfarande håller på så här mot sina kunder 2021.
Har man bara en bra planering så är det Inga problem att beställa från nätet eller billigare leverantörer av samma varor som Ahlsell. De enda gånger som vi använde Ahlsell var om ett paket från en annan leverantör kommit bort eller om det dykt upp något akut som man behövde dagen efter. Ett skäligt pålägg enligt mig är 20% på inköpspris. Ett skäligt pålägg enligt min Chef var att använda sig av listpriser som kunde handla om 85% av inköpspriset.
Och mina hantverkare behövde inte åka runt och hämta paket, jag beställde allt med leverans till firman så klart, oftast fri frakt när man beställer en del. Och om hantverkarna inte fanns i närheten av firman så fixade man så att leveransen gick till arbetsplatsen istället. Det är inte så svårt att lösa, bara man kan planera lite.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Det vet jag inte, men det förekommer, vilket är illa nog.
Varför är det så illa?
 
P pontus1980 skrev:
Har man bara en bra planering så är det Inga problem att beställa från nätet eller billigare leverantörer av samma varor som Ahlsell. De enda gånger som vi använde Ahlsell var om ett paket från en annan leverantör kommit bort eller om det dykt upp något akut som man behövde dagen efter. Ett skäligt pålägg enligt mig är 20% på inköpspris. Ett skäligt pålägg enligt min Chef var att använda sig av listpriser som kunde handla om 85% av inköpspriset.
Och mina hantverkare behövde inte åka runt och hämta paket, jag beställde allt med leverans till firman så klart, oftast fri frakt när man beställer en del. Och om hantverkarna inte fanns i närheten av firman så fixade man så att leveransen gick till arbetsplatsen istället. Det är inte så svårt att lösa, bara man kan planera lite.
Om du har småjobb fungerar det inte lika bra.
Men visst vill han sitta och sitta jaga priser så är det upp till honom. Är tanken att ha ett lager? Eller hur tänker man?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om du har småjobb fungerar det inte lika bra.
Men visst vill han sitta och sitta jaga priser så är det upp till honom. Är tanken att ha ett lager? Eller hur tänker man?
Fast det handlar inte om att jaga priser. Alla som öppnar ett konto på Ahlsell får mer eller mindre liknande priser som webbutikerna. Och mer än så är det ingen som begär. Dvs att man skall betala priset som hantverkare betalar +15-20%.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Så du tror inte på att de sitter timme efter timmer på Ahlsells kontor och förhandlar. Det är ju så det låter som att det funkar när man lyssnar på vissa hantverkare. De måste ju få betalt för all denna tid de lagt på förhandlingen.
*IRONI*
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Unikt namn
Det är kanske därför de bjuder på frukost, för att de hårda förhandlingarna tar sådan lång tid, varenda morgon....
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är kanske därför de bjuder på frukost, för att de hårda förhandlingarna tar sådan lång tid, varenda morgon....
Klassiskt good cop, bad cop beteende. En förhandlar och en bjuder på frukost.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Men frågan är om arbetet är professionellt utfört om materialpriset på fakturan avviker väsentligt från priset i webbutikerna?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
I Sverige är det fult att tjäna pengar. Ändå går man upp varje morgon för att tjäna pengar....

Det är samma med hantverkare. De går också upp tidigt varje dag för att kunna tjäna pengar.

Så vad är problemet?
Eftersom "eliten" i vårt samhälle gör som de gör är det naturligt att vi andra också försöker sko oss i den mån vi kan, men är det rätt? Naturligt vis inte. Men vi har det samhälle vi förtjänar....
 
  • Gilla
Hasse3995
  • Laddar…
Jag tolkar ”vi” som ”jag” för du ska inte inkludera mig i titt resonemang. Du menar alltså att du förtjänar att blåsa andra, för att din moral är så låg?

Snacka om cirkelresonemang.
 
  • Gilla
Elon Musk och 2 till
  • Laddar…
Rörmokare och elektriker har stora påslag. För att dom kan. Snickare skulle också lägga på 200 procent om dom kunde
Därför är det jättebra med en sån här diskussion
 
C
B byggeskafram skrev:
Rörmokare och elektriker har stora påslag. För att dom kan.
Ligger något i det, men har du någon idé om varför de kan göra det?
Är det för att El och VVS uppfattas som särskilt kvalificerade tjänster och kunden därmed inte är lika priskänslig?
Är det för att branschen själva skapat/upprätthåller ett upplägg som tillåter dem köra med höga påslag?
Är det för att materialet inte är lika tillgängligt på privatmarknaden och att kunden därmed har sämre koll?
Osv. Kanske en kombination av orsaker?

När vi pratar specifikt Ahlsell och de andra "grossisterna" i segmentet menar ju många att de med sina listpriser och rabatter främjar ett system med höga och "icke öppna" påslag.
 
  • Gilla
byggeskafram
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är det för att materialet inte är lika tillgängligt på privatmarknaden och att kunden därmed har sämre koll?
Är verkligen el och VVS prylar speciellt mycket mer svåråtkomligt än bräder, skruv och spik? En skaplig byggmarknad har väl det mesta av det mesta och diverse "allmänt kända" nätbutiker det som eventuellt inte finns lokalt.

Möjligt att "materialkunskapen" möjligen är sämre kring EL/VVS och det kan i och för sig indirekt göra materialet "svåråtkomligt".
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
det kan i och för sig indirekt göra materialet "svåråtkomligt".
Tja precis, jag bara spånar lite på vad som skiljer el och vvs från t.ex. snickare. "Vanliga" bygghandeln duger ju uppenbarligen inte för elektriker och vvs:are som det gör för andra yrkesgrupper. Samtidigt har vi ju t.ex. markanläggning som också har sina "grossister", men där är det (som jag upplever det) inte samma sjuka materialpriser till slutkund (även om det verkar trixas på andra sätt där).
 
C cpalm skrev:
Ligger något i det, men har du någon idé om varför de kan göra det?
Är det för att El och VVS uppfattas som särskilt kvalificerade tjänster och kunden därmed inte är lika priskänslig?
Är det för att branschen själva skapat/upprätthåller ett upplägg som tillåter dem köra med höga påslag?
Är det för att materialet inte är lika tillgängligt på privatmarknaden och att kunden därmed har sämre koll?
Osv. Kanske en kombination av orsaker?

När vi pratar specifikt Ahlsell och de andra "grossisterna" i segmentet menar ju många att de med sina listpriser och rabatter främjar ett system med höga och "icke öppna" påslag.
Det är ju troligen flera anledningar. Jag är själv snickare för övrigt. I min bransch är det inte så stora påslag men när det gäller tex tätskikt i badrum tror jag det även bland snickare / plattsättare kan finnas stora påslag.

1 Det är kvalificerade tjänster och dom vill inte använda biltema kopplingar eller elgrejer. Kanske rätt, jag vet faktiskt inte.
2 Dom kommer undan med det. Man får ju oftast vara glad om man får tag på en rörmokare eller elktriker. Det gäller även oss andra hantverkare :D
3 Kunden har inte samma koll på deras material
4 Dom jobbar ofta på korta jobb och då behövs det mer vinst på material. Inte alltid sant men ngt kan det ligga i det. Snickare gör sällan jobb på 2 timmar.
5 Ahsell gör det som funkar. Dom hade nog velat ta ännu mer betalt om dom kunnat. Det är nog inget konstigare än ett företag som nischat sig och vill gå med vinst.

det är vad jag tror
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.