H håbbe1961 skrev:
Då är det avgiftsfritt då. Så vad är problemet. Vore det en lägenhet så skulle du väl inte sitta på detta forum o beklaga dig för skatten. Du kanske är restaurangägare o lackat ur under pandemin. Inte fan vet jag
Han betalar avgift som alla andra bostadsrättsägarna i föreningen. Han har köpt sin lokal som alla andra köpt sin bostad i huset. Skillnaden är att han inte får bo i den eftersom den är klassad som lokal.
 
P perserkungen skrev:
var inte orolig, det är inte ridklubben vi skall till, finns inga hingstar som belöper några ston. Det är bara jag som belöper ponnyklubben.
Belöpa

Jag tänker att det nästan vore vore värt att ta sig till den där domstolsförhandlingen.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Belöpa

Jag tänker att det nästan vore vore värt att ta sig till den där domstolsförhandlingen.
välkommen. du kanske kan lära dig något
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
T
Hur orkar ni försöka hjälpa den här personen?

Förutom väldigt narcissiska drag påvisar TS att han inte är intresserad av någon egentlig hjälp, utan han verkar ju kunna allt själv.

Lycka till med din stämningsansökan. Sjukt skönt att bo i hus. Då slipper man grannar som dig.
 
  • Gilla
granis70 och 28 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Hur orkar ni försöka hjälpa den här personen?
En vacker dag kommer någon annan och behöver hjälp, då är hela tråden laddad med argument.

Eller så har styrelsen i TS BRF fått nys om stämningen och så fort de börjar Googla så ligger hela batteriet med argument här.

Edit: Det finns något exempel på en tråd här där en person gnällde på en granne som lät vatten strila ner längs vägen. TS granne (som var källan) hittade tråden och allting slutade gott.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 7 till
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
En vacker dag kommer någon annan och behöver hjälp, då är hela tråden laddad med argument.

Eller så har styrelsen i TS BRF fått nys om stämningen och så fort de börjar Googla så ligger hela batteriet med argument här.

Edit: Det finns något exempel på en tråd här där en person gnällde på en granne som lät vatten strila ner längs vägen. TS granne (som var källan) hittade tråden och allting slutade gott.
Vilka argument? Än så länge noll utbyte.
 
@perserkungen jag gillar ditt nya nick! Både perser och kung, lite som kung av kungar.

Du frågade tidigare kring det här med likhetsprincipen och att enligt min linje så borde du inte behöva betala för hissen osv….

Här har du svaret:

https://www.fastighetssverige.se/artikel/hd-nyttan-gar-fore-likhetsprincipen-i-brf-9464

Vad gäller fastighetsskatten, avgiften etc. Så vidhåller jag att föreningen antagligen kan ta ut en högre avgift av lokalägarna. Frågan som måste ställas är om det är ett motiverat avsteg från likhetsprincipen?

Men man kan vända och vrida på det, läsa lite avgöranden. Några hänvisningar här och där sas.

Men är det nu så självklart att du har rätt som du påstår, dina juristkompisar osv så kommer det med stor sannolikhet aldrig bli någon perserkungsshow i tingsrätten. Motparternas advokater kommer bländas av din argumentation redan i de förberedande förhandlingarna. Kanske redan under skriftväxlingen.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
P perserkungen skrev:
Tja Emelie en del av oss har lite mer i huvudet än fillers och porslinsfasader i käken. Så håll dina enfaldiga kommentarer för dig själv, du kanske kan lära dig något men det betvivlar jag.
Sådär pratar väl inte en perserkung?

Skärpning annars kommer mongolerna och tar dig ;)
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
P
D Derbyboy skrev:
@perserkungen jag gillar ditt nya nick! Både perser och kung, lite som kung av kungar.

Du frågade tidigare kring det här med likhetsprincipen och att enligt min linje så borde du inte behöva betala för hissen osv….

Här har du svaret:

[länk]

Vad gäller fastighetsskatten, avgiften etc. Så vidhåller jag att föreningen antagligen kan ta ut en högre avgift av lokalägarna. Frågan som måste ställas är om det är ett motiverat avsteg från likhetsprincipen?

Men man kan vända och vrida på det, läsa lite avgöranden. Några hänvisningar här och där sas.

Men är det nu så självklart att du har rätt som du påstår, dina juristkompisar osv så kommer det med stor sannolikhet aldrig bli någon perserkungsshow i tingsrätten. Motparternas advokater kommer bländas av din argumentation redan i de förberedande förhandlingarna. Kanske redan under skriftväxlingen.
Äntligen en vettig människa, kanske pers du också ...?
 
P
D Derbyboy skrev:
@perserkungen jag gillar ditt nya nick! Både perser och kung, lite som kung av kungar.

Du frågade tidigare kring det här med likhetsprincipen och att enligt min linje så borde du inte behöva betala för hissen osv….

Här har du svaret:

[länk]

Vad gäller fastighetsskatten, avgiften etc. Så vidhåller jag att föreningen antagligen kan ta ut en högre avgift av lokalägarna. Frågan som måste ställas är om det är ett motiverat avsteg från likhetsprincipen?

Men man kan vända och vrida på det, läsa lite avgöranden. Några hänvisningar här och där sas.

Men är det nu så självklart att du har rätt som du påstår, dina juristkompisar osv så kommer det med stor sannolikhet aldrig bli någon perserkungsshow i tingsrätten. Motparternas advokater kommer bländas av din argumentation redan i de förberedande förhandlingarna. Kanske redan under skriftväxlingen.
men jo jag måste betala för hissen, finns avgöranden i domstol, ty hissen är allmänt värdeskapande för fastigheten, den är till nytta för fastighetsägaren.
 
P perserkungen skrev:
Du är inte påläst. Målet är ett förenklat tvistemål. Fortsatt saknar jag dina motargument, endast tyckanden utan förankring i lagtexten.
P perserkungen skrev:
Du är inte påläst. Målet är ett förenklat tvistemål. Fortsatt saknar jag dina motargument, endast tyckanden utan förankring i lagtexten.
Om jag vore Brf skulle jag väcka negativ fastställelsetalan mot TS i frågan så att TS inte kan gömma sig bakom småmålslagen (genom att stämma Brf på ett lågt belopp). Då får TS stå Brfs kostnader i storleksordningen jag nämnde om TS förlorar.
Det finns inget i Bostadsrättslagen som säger att årsavgiften måste beräknas på samma sätt för alla lägenheter utan det är bedömningen av likhetsprincipen som blir avgörande. Som flera andra påpekat kan det inte stå i strid mot den att föreningen debiterar ut på Brf-lokalerna den fastighetsskatt som belöper på dem och inte de andra lägenheterna. Varför ska de som bor i lägenheter vara med och betala kostnader som enkom belöper på lokalerna? Det finns dock ingen tydlig praxis i frågan så den är inte glasklar. TS har kanske någon liten möjlighet vid rättslig prövning. Men jag skulle inte ta risken med en sådan talan.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
P
Liten möjlighet? Vilka kvalifikationer har du som gör den bedömningen? Det räcker inte att vara läskunnig. Negativ fastställelsetalan är inte ens tillämplig. Till att börja med så är det föreningen som står med risken, ty det kommer att komma efterkrav i storleksordningen en halv miljon från övriga lokalägare. Det vore därför väldigt oklokt att låta rätten komma till ett avgörande. Styrelsen kan dessutom bli personligt betalningsansvarig.
 
P perserkungen skrev:
Vilka argument? Än så länge noll utbyte.
De största argumenten är väl att om man verkligen vill ha någon form av hjälp, så lönar det sig att hålla en god ton på forat. I annat fall finns det ju knappast några, som vill anstränga sig lite extra och ta fram bra svar.
TS kanske ska tänka tanken : vad skulle hända om riksdagen skulle besluta om att 100-faldiga skatten på lokaler. Skulle det då drabba föreningens innehavare av bostäder eller lokaler? Vad innebär likabehandling?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
TS har rätt, det finns ingen laglig möjlighet för bostadsrättsföreningen att vidarefakturera den statliga fastighetsskatten i form av en separat post på avin. Grund saknas i bostadsrättslagen.

Sen är det en annan fråga om de kan ändra stadgarna för beräkning av årsavgiften för lokalen så att dess andel av skatten ligger som grund för årsavgiften. Kanske. Det är ju en saklig grund.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
P perserkungen skrev:
inte mot alla, enbart de som är otrevliga
Dom som inte tycker som du?
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.