F
P pmd skrev:
Ibland är inte bilens livslängd längre än motorns.
Kommer säkert inte rosta mindre än dagens "moderna" bilar..
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det blir låg effekt om man ska slippa drivaxlar, ty det finns absolut en gräns för hur stor ofjädrad vikt man kan ha utan att det blir riktigt knasigt.
Motorn behöver inte sitta ute vid hjulet och skumpa med. Den kan sitta i bilens centrumlinje. Det bör ändå betyda färre drivknutar och differentialer än på en fossilbil.
Finns det inte sådana konstruktioner? Jag har kanske drömt det och bör alltså patentera det snarast.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Det är inte en bil...
Genom att ha endast 1 drivhjul så slipper man både diff och drivaxlar.
Smart, men jag föredrar 4 hjul på min bil.
FÖ finns inga detaljer om drivlinan på hemsidan så det går inte att avgöra hur många rörliga delar den har.
Aptera har två eller tre navmotorer.
 
P pmd skrev:
Programmerar du mest deklarativt?
Ja, jag gillar tex lösa så mycket jag kan i LINQ när jag kör c# så det kan man säga.

Kör även rena funktionella språk för vissa problem.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Eller så hittar man på bättre metoder för halkbekämpning...
Jag föreslår att vi sätter ett tak på Sverige och bygger några tusen kärnkraftverk.
 
P
K karlmb skrev:
Det är rätt mycket de måste göra lika...
Kanske det, men definitivt inte allt.
 
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det borde väl ses som en möjlighet. Och som Svensk är det nog mycket lättare att flytta till ett annat land för att få ett bättre liv än en krigsflykting från Afghanistan eller Syrien eller en ekonomisk flykting från Afrika, som vill någon annanstans för att få ett bättre liv.
Jag anser att det bara är en massa gnäll från SAFarna, det finns ju alltså människor som har riktiga problem.
Att ha för höga inkomster är ju ett inte lika svårt problem.
Instämmer. Kurlade uppkomlingar med fiktiva jobb, gnäller och gnölar för att de t.ex. måste betala skatt som andra och "hotar" att flytta utomlands är tragikomiska. De tror på sig på nåt sätt vara oumbärliga. Nej, dra bara det är bäst för oss andra.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Du kan hävda vad du vill.
Jo det handlade om vinterdäck
Nej, argumentationsfelet är oberoende av vad som diskuterades.
Och jo det handlar om betydligt mer än att gå tillbaka dit där detta skrevs.
Vad mer?
Sedan bad jag iallafall om ursäkt.
Ja, det var bra gjort. Jag har redan skrivit ett inlägg för flera sidor sen där jag uttryckte min uppskattning av att konflikten (eller missförståndet, eller vad man nu ska kalla det) kunde lösas så bra som gjordes utan att blanda in moderatorerna.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
Ersättning för dödade djur
Kostnad för utredning ex. Karl Hedin
Bidrag till värdelösa stängsel
Tänk på att vargarna måste äta något också. Annars går det inte att göra HVO av dem.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Självfallet spelar miljö in, men gener är av större vikt. Men ni på vänsterfallangen har svårt ta till er det för det skulle betyda vi alla föds med olika förutsättningar. Tyvärr är världen sådan, vissa föds med lite resurser bakom pannbenet. Somliga utan.

Dessutom har det där satt sig rätt bra vid detta laget, smarta gifter sig med smarta osv.
Det trodde också en viss ledare på i Tyskland för länge sen.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Självfallet spelar miljö in, men gener är av större vikt. Men ni på vänsterfallangen har svårt ta till er det för det skulle betyda vi alla föds med olika förutsättningar. Tyvärr är världen sådan, vissa föds med lite resurser bakom pannbenet. Somliga utan.

Dessutom har det där satt sig rätt bra vid detta laget, smarta gifter sig med smarta osv.
Uag kommer från ett arbetarhem helt utan förutsättningar, mija föräldrar hann arbeta sig upp till hyfsade positioner under sin livstid, jag fick möjlighet att gå på högskola tack vare bra stöd hemifrån (dock aldrig någon hjälp med skolarbetet) och jag har en riktigt bra position i kitt företag idag. Min syster är forskare, även om det var något hon kom på att hon ville bli i vuxen ålder. Jag har kusiner som är forskare och högutbildade på bra positioner också. De hade inte heller någon skolbakgrund i släkten för detta.

Så, ja man kan lyckas om man har de genetiska förutsättningarna, men jag har sett väldigt många som inte hade dessa som har kämpat ett helt liv utan att komma någonstans.

Du har dessutom rätt i att de med rätt förutsättningar gifter sig med likartade. Jag upplever att gapet blir allt större i samhället pga detta. Men du kan samtidigt se att det finns ingenstans i världen som det finns så mycket ADHD och Autism som på skolorna i Silicon Valley....
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
En Teslabil är en dator på hjul.
Just detta är en stor del sv det som gör att Tesla ger väldigt lite habegär hos mig.

Förutom drivlinan och laddnätverket så är det en hoppe features på hjul. En skapelse där viljan att vara frän, hipp och i ”framkant” gått före kvalite, hantverk och funktion.

Jag erkänner att de gjort under för elbilen och att de har ett bra laddnätverk och fin drivlina. Men jag vill absolut inte ha någon…
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Just detta är en stor del sv det som gör att Tesla ger väldigt lite habegär hos mig.

Förutom drivlinan och laddnätverket så är det en hoppe features på hjul. En skapelse där viljan att vara frän, hipp och i ”framkant” gått före kvalite, hantverk och funktion.

Jag erkänner att de gjort under för elbilen och att de har ett bra laddnätverk och fin drivlina. Men jag vill absolut inte ha någon…
Smaken är som baken...
 
S Styrman_jansson skrev:
Just detta är en stor del sv det som gör att Tesla ger väldigt lite habegär hos mig.

Förutom drivlinan och laddnätverket så är det en hoppe features på hjul. En skapelse där viljan att vara frän, hipp och i ”framkant” gått före kvalite, hantverk och funktion.

Jag erkänner att de gjort under för elbilen och att de har ett bra laddnätverk och fin drivlina. Men jag vill absolut inte ha någon…
Det finns folk på Volvo också som tror de bygger en dator på hjul.
Jag brukar visa dem verkligheten.
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Eller så kan biltillverkarna börja bygga bilar för utomhusbruk.
:crysmile: :rofl: :love:
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.