När ändrades stadgarna? Har du gått till Hyresnämnden med detta?
 
Jag hänger inte riktigt med på vad du vill med tråden. Du avslutar första inlägget med en tydlig fråga, men i senare inlägg verkar du tvärsäker på att du redan har svaret på den frågan. Vad är det du vill diskutera eller ha hjälp med egentligen?
 
  • Gilla
Davidbagare och 12 till
  • Laddar…
P enginolo skrev:
Hjärndöda kommentarer undanbedes
Du får nog begränsat med hjälp med den där attityden. Är det ryggdunkar du vill ha så kan du testa Familjeliv eller Facebook.
 
  • Gilla
muppenx och 27 till
  • Laddar…
P
Hep Hep skrev:
Jag hänger inte riktigt med på vad du vill med tråden. Du avslutar första inlägget med en tydlig fråga, men i senare inlägg verkar du tvärsäker på att du redan har svaret på den frågan. Vad är det du vill diskutera eller ha hjälp med egentligen?
Initierade kommentarer
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du får nog begränsat med hjälp med den där attityden. Är det ryggdunkar du vill ha så kan du testa Familjeliv eller Facebook.
 
P
1 16386 skrev:
När ändrades stadgarna? Har du gått till Hyresnämnden med detta?
Nej ändrades på extra stämma
 
Så vad du undrar är om det är lagligt att du får betala skatten på din lokal själv, när den tidigare spridits ut på alla ägare i föreningen?
 
  • Gilla
bygging_1919 och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte om bostadsrättslagen tillåter att man gör så här, men det bästa sättet att pröva det är väl att överklaga stadgeändringen till Hyresnämnden?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Jo men man bor inte i en verksamhetslokal
Vad spelar det för roll?
 
  • Gilla
perserkungen
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Vad spelar det för roll?
För att det är tveksamt om likabehandlingsprincipen gäller 1:1 mellan den som har en lokal och den som har en bostadsrätt i föreningen.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
För att det är tveksamt om likabehandlingsprincipen gäller 1:1 mellan den som har en lokal och den som har en bostadsrätt i föreningen.
Nyfniken Nyfniken skrev:
För att det är tveksamt om likabehandlingsprincipen gäller 1:1 mellan den som har en lokal och den som har en bostadsrätt i föreningen.
Men det är ju en lokal i bostadrättsform.
 
  • Gilla
perserkungen
  • Laddar…
Då är det ju underligt att man inte får bo i lokalen. Borde inte likabehandlingsprincipen gälla?

En lokal är en lokal. En bostad är en bostad.
 
Likabehandlingsprincipen

"Som nämnt i inledningen kan det vara tillåtet för föreningen att reglera i sina stadgar att medlemmarna får behandlas olika. Ett exempel på en sådan reglering är att de medlemmar som har en lokal har en annan årsavgift än de medlemmar som har en bostadslägenhet. Förutsättningen för att sådan olikabehandling i stadgarna ska vara tillåten, är som huvudregel att det är sakligt motiverat att inte ha en likabehandling."

Skickar också en känga till dig @Andy78 för att du lurade mig att hjälpa någon som inte förtjänade det. :D
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Vad spelar det för roll?
Lagen gäller inte lokaler , se paragraf 1 tom 6
 
Jag kan med visshet säga att det är OK under förutsättning att föreningen har ändrat stadgarna och det där framgår att lokalinnehavarna ska bära den på lokalen löpande fastighetsskatten. Har utrett detta med hjälp av framstående advokater i Sthlm. Finns ingen orättvisa i det då det är en kostnad som belastar lokalerna och det snarast skulle vara orättvist om övriga bostadsrättshavare skulle vara med och dela på kostnaden. (Dock kan det ibland vara svårt att räkna ut andelen, beroende på att vissa lokaler t.ex. kan ligga delvis under mark och därmed ha lägre andel än andra lokaler.)
Case closed
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P
T Thomas M skrev:
Jag kan med visshet säga att det är OK under förutsättning att föreningen har ändrat stadgarna och det där framgår att lokalinnehavarna ska bära den på lokalen löpande fastighetsskatten. Har utrett detta med hjälp av framstående advokater i Sthlm. Finns ingen orättvisa i det då det är en kostnad som belastar lokalerna och det snarast skulle vara orättvist om övriga bostadsrättshavare skulle vara med och dela på kostnaden. (Dock kan det ibland vara svårt att räkna ut andelen, beroende på att vissa lokaler t.ex. kan ligga delvis under mark och därmed ha lägre andel än andra lokaler.)
Case closed
Vilka är argumenten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.