291 264 läst · 8 036 svar
291k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Renoverare
· Stockholm
· 18 227 inlägg
Krävs väl olika skills för olika jobb, tur det. Ingen har väl påstått man kan byta olika jobb med utbildningskrav med varandra. En börsvd kan troligen inte styra Jas, en mjukvaruutvecklare inte köra skördare, en advokat inte konstruera broar... Även om vissa har dubbla utbildningar och dolda kunskaper...
En 22 minuter video hade jag ingen lust att titta på, så jag nöjde mig med avsnittet om socialministerns popularitet. Det avsnittet är också för långt. Budskapet hade Jönsson kunnat framföra med några rader text, som sen kunde läsas på ett fåtal sekunder. Det var ganska skral kritik, men det han tog upp om bortfall var relevant.AndersMalmgren skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har för mig att det finns elbilar med en motor per drivande hjul. I så fall behövs det inte så många drivknutar och differentialer som på en fossilbil.Mikael_L skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 227 inlägg
Ett problem med dagens samhälle, allt ska läggas på tuben. Istället för artikel i text. Jönsson är ju lite rolig i sin framtoning dock så jag kan titta på det pga det. Saknar dock då han sabrerade champagne med sina gäster.P pmd skrev:En 22 minuter video hade jag ingen lust att titta på, så jag nöjde mig med avsnittet om socialministerns popularitet. Det avsnittet är också för långt. Budskapet hade Jönsson kunnat framföra med några rader text, som sen kunde läsas på ett fåtal sekunder. Det var ganska skral kritik, men det han tog upp om bortfall var relevant.
[bild]
Man får lov att linda motorn med fler poler så funkar det, och gärna ganska små hjul sen.P pmd skrev:
Men det blir låg effekt om man ska slippa drivaxlar, ty det finns absolut en gräns för hur stor ofjädrad vikt man kan ha utan att det blir riktigt knasigt.
En liten citybil på typ 8-15 kW kan det väl bli.
Lät som en typ av gocartMikael_L skrev:
Om det var så enkelt att konstruera bilar så skulle vi ha 1000 olika bilmärken som alla skulle kosta några tusen bara.Mikael_L skrev:Förstår liksom inte riktigt- Är det inte ingenjörer som utvecklar och konstruerar Tesla?
En ingenjör tar väl reda på motorns effekt, vridmoment, varvtal osv.
Sen dimensionerar man axlar, lager och allt annat efter dessa uppgifter, det är ju liksom inte magi eller något, utan tvärtom väldigt välkända saker och det är bara att använda vanligt traditionellt och småtråkigt ingenjörsarbete.
En elbil är ju t.o.m ännu enklare, det finns ingen koppling som föraren kan misshandla på olika vis och lyckas få till ryck och sånt med.