P
Hej Alla, jag äger en bostadsrättslokal. Fastighetsägaren, det vill säga bostadsrättsföreningen, har beslutat att den statliga fastighetsskatten skall tas ut av lokalägaren. Läggs alltså på månadsavin som en separat post. Övriga lägenheter är befriade från den kommunala fastighetsavgiften, detta grund av att fastigheten är mindre än 15 år gammal.

Vad säger ni, juridiskt korrekt eller fel?
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Föreningen får inte debitera efter ngn annan princip än andelstalen.
 
  • Gilla
fahlis och 3 till
  • Laddar…
P
H hempularen skrev:
Föreningen får inte debitera efter ngn annan princip än andelstalen.
De har ändrat stadgarn
 
Hur har det gått till? Tveksamt om ett sådant upplägg är giltigt.
 
  • Gilla
perserkungen
  • Laddar…
Hur ser stadgarna ut, före och efter?
 
P
K Kane skrev:
Hur ser stadgarna ut, före och efter?
Spelar ingen roll hur stadgarna ser ut före
Och efter. Strider mot likhetsprincipen.
 
  • Gilla
fahlis och 3 till
  • Laddar…
Föreslår att du googlar frambostadsrättslagen. Den är relativt lättläst. Den vilar delvis på lagen om ekonomiska föreningar, som kan vara bra att titta i också.
Mina kunskaper i ämnet är lite förlegade. Jag var ordförande i en förening med ca 800 lägenheter för drygt 30 år sedan. Då på den tiden hade jag rätt bra koll, satt ofta som mötesordförande på årsstämmor i andra bostadsrättsföreningar. Men sedan dess har lagen ändrats avsevärt, och jag har glömt en del.
 
P enginolo skrev:
Hej Alla, jag äger en bostadsrättslokal. Fastighetsägaren, det vill säga bostadsrättsföreningen, har beslutat att den statliga fastighetsskatten skall tas ut av lokalägaren. Läggs alltså på månadsavin som en separat post. Övriga lägenheter är befriade från den kommunala fastighetsavgiften, detta grund av att fastigheten är mindre än 15 år gammal.

Vad säger ni, juridiskt korrekt eller fel?
Inte kul men föreningen lägger skatten i knät på dig.
"Du som äger ett hyreshus (föreningen) betalar statlig fastighetsskatt för till exempel lokaler. För bostäderna i hyreshuset betalar du kommunal fastighetsavgift"

Citat från skatteverket
 
P
H håbbe1961 skrev:
Inte kul men föreningen lägger skatten i knät på dig.
"Du som äger ett hyreshus (föreningen) betalar statlig fastighetsskatt för till exempel lokaler. För bostäderna i hyreshuset betalar du kommunal fastighetsavgift"

Citat från skatteverket
Japp men strider mot bostadsrättslagen
 
P
Det strider mot bostadsrättslagen, 7 kap. 14 §.
Några andra avgifter än de som är uppräknade får inte tas ut.
Väljer man att ändå ta ut denna avgift som en del av årsavgiften så strider det mot likhetsprincipen, 6 kap. 38 § "lagen om ekonomiska föreningar.
 
  • Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…
P enginolo skrev:
Japp men strider mot bostadsrättslagen
Jo men man bor inte i en verksamhetslokal
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P
H håbbe1961 skrev:
Jo men man bor inte i en verksamhetslokal
Hjärndöda kommentarer undanbedes
 
P enginolo skrev:
Spelar ingen roll hur stadgarna ser ut före
Och efter. Strider mot likhetsprincipen.
Du skrev ju att stadgarna ändrats och det var skäl för ändrat avgift?
 
P
K Kane skrev:
Du skrev ju att stadgarna ändrats och det var skäl för ändrat avgift?
Ja de tror att det gör det lagligt
 
Njaa.. kanske inte helt ”hjärndöd”. I vissa sammanhang finns det skillnader mellan bostadsbostsdsrätter och andra typer ex. lokaler. Detta är relativt nytt och ingår i min kunskapslucka. Men jag vet att visss föreningar har ”parkeringsbostadsrätter” där föreningens medlemmar har hembudsrätt. Vilket är strikt förbjudet för bostäder.
Men om detta har något med frågan i tråden att göra vet jag inte.
 
  • Gilla
RompisKompis och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.