M mnils skrev:
Katter utför inget jobb, har du ett husdjur som utför jobb är det en hund!
Katter är lite för smarta det är sant
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Krävs väl olika skills för olika jobb, tur det. Ingen har väl påstått man kan byta olika jobb med utbildningskrav med varandra. En börsvd kan troligen inte styra Jas, en mjukvaruutvecklare inte köra skördare, en advokat inte konstruera broar... Även om vissa har dubbla utbildningar och dolda kunskaper...
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bra klipp på ämnet.

[media]
Han tar upp arbetslösheten också
En 22 minuter video hade jag ingen lust att titta på, så jag nöjde mig med avsnittet om socialministerns popularitet. Det avsnittet är också för långt. Budskapet hade Jönsson kunnat framföra med några rader text, som sen kunde läsas på ett fåtal sekunder. Det var ganska skral kritik, men det han tog upp om bortfall var relevant.

Illustration av en presentation om urvalsfel med graf över enkätsvars preferenser, med en talare och tre åhörare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, så fort man diskuterar skillnaden mellan ICE och EV, så blir det ju ungefär så.
Båda biltyperna har ju hjullager, drivaxlar, drivknutar och vinkelväxel (pinjong).
Men sen när vi kommer närmare motorn nu, så börjar skillnaderna bli stora.
Jag har för mig att det finns elbilar med en motor per drivande hjul. I så fall behövs det inte så många drivknutar och differentialer som på en fossilbil.
 
P pmd skrev:
En 22 minuter video hade jag ingen lust att titta på, så jag nöjde mig med avsnittet om socialministerns popularitet. Det avsnittet är också för långt. Budskapet hade Jönsson kunnat framföra med några rader text, som sen kunde läsas på ett fåtal sekunder. Det var ganska skral kritik, men det han tog upp om bortfall var relevant.

[bild]
Ett problem med dagens samhälle, allt ska läggas på tuben. Istället för artikel i text. Jönsson är ju lite rolig i sin framtoning dock så jag kan titta på det pga det. Saknar dock då han sabrerade champagne med sina gäster.
 
A
MultiMan MultiMan skrev:
Jag menade inte att skriva något som motsade ditt inlägg. Alla avancerade maskiner kräver utbildning, simultankapacitet och någorlunda skärpa.



Katter är de bästa arbetsgivarna. Man har att göra hela tiden som kattägare! :rofl:
Då missförstod jag(y)
 
Mikael_L
P pmd skrev:
Jag har för mig att det finns elbilar med en motor per drivande hjul. I så fall behövs det inte så många drivknutar och differentialer som på en fossilbil.
Man får lov att linda motorn med fler poler så funkar det, och gärna ganska små hjul sen.
Men det blir låg effekt om man ska slippa drivaxlar, ty det finns absolut en gräns för hur stor ofjädrad vikt man kan ha utan att det blir riktigt knasigt.
En liten citybil på typ 8-15 kW kan det väl bli.
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man får lov att linda motorn med fler poler så funkar det, och gärna ganska små hjul sen.
Men det blir låg effekt om man ska slippa drivaxlar, ty det finns absolut en gräns för hur stor ofjädrad vikt man kan ha utan att det blir riktigt knasigt.
En liten citybil på typ 8-15 kW kan det väl bli.
Lät som en typ av gocart:thinking:
 
hsd
Ett bilhjul med däck från Michelin och integrerade komponenter för drivning och stötdämpning, presenterat på en vit Michelin-piedestal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
hsd hsd skrev:
[bild]
En sån där liten motor kan väl vara på 1-3 HK typ, tror jag ...
 
Det blir ändå en hel del hästkrafter på en sån här.

Bakifrånvy av två tunga lastbilsfordon med flera axlar, designade för transport av tunga laster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
skoge skoge skrev:
[länk]

Spännande att vara bilskrotare
Mer inkompetens får man nog leta efter.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Valfri? Då väljer jag en Aptera. ;)
Det är inte en bil...
Genom att ha endast 1 drivhjul så slipper man både diff och drivaxlar.
Smart, men jag föredrar 4 hjul på min bil.
FÖ finns inga detaljer om drivlinan på hemsidan så det går inte att avgöra hur många rörliga delar den har.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förstår liksom inte riktigt- Är det inte ingenjörer som utvecklar och konstruerar Tesla?
En ingenjör tar väl reda på motorns effekt, vridmoment, varvtal osv.
Sen dimensionerar man axlar, lager och allt annat efter dessa uppgifter, det är ju liksom inte magi eller något, utan tvärtom väldigt välkända saker och det är bara att använda vanligt traditionellt och småtråkigt ingenjörsarbete.
En elbil är ju t.o.m ännu enklare, det finns ingen koppling som föraren kan misshandla på olika vis och lyckas få till ryck och sånt med.
Om det var så enkelt att konstruera bilar så skulle vi ha 1000 olika bilmärken som alla skulle kosta några tusen bara.
 
P pmd skrev:
Jag har för mig att det finns elbilar med en motor per drivande hjul. I så fall behövs det inte så många drivknutar och differentialer som på en fossilbil.
Lika många drivknutar...
Direktdrivande elmotorer blir mindre effektiva och kräver mkt jordartsmetaller.
De är på väg bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.