useless useless skrev:
Varför pressar man en bil med batteriet kvar? Jobbar man som bilskrotare så borde man se att det sitter ett batteri där...
Verkligen.
Det är väl inte elbilens fel att människor klantar sig.

Det borde vara lika självklart att batteriet ska demonteras först som att dom tömmer ur bensin och andra vätskor ur vanliga bilar
 
D
skoge skoge skrev:
Om vi tar med ICE-fordon så har Volvo FH16 10000 mil serviceintervall...de går hårdare än elbil
Den kände jag inte till :)
 
Mikael_L
P pmd skrev:
Vi vill helst inte att alltför många högutbildade flyttar från Sverige. Då kommer det inte att gå så bra för landet.
Fast vi kan ju importera högutbildade från andra länder för att ersätta de som flyttar härifrån. Stor invandring medför dock en del andra problem.
Dom som inte vill vara kvar får väl flytta.
Jag ser inte någon tendens till att det händer dock, så det är alltså bara gnäll.
Personerna stannar kvar, och företagen i stor utsträckning också, men däremot flyr kapitalet i en något större omfattning, märks ju varje gång något avslöjande kommer.
Men personerna vill vara kvar i Sverige, så jag sticker ut hakan och säger, stick om du inte trivs här.
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
Men lovade Mikael_L.. :thinking:
:surprised: ;) :whistle:
 
skoge skoge skrev:
Om vi tar med ICE-fordon så har Volvo FH16 10000 mil serviceintervall...de går hårdare än elbil
Verkligen? Jag visste inte att det var fasta serviseintervall på tunga fordon.
 
P
Maskintok skrev:
Annars så var och är VWs fanatiska diesel skandal fakta nog på varför tillverkare väljer att mixtra lite med statistik..
Volkswagen mixtrade dock inte med statistik utan med sitt motorstyrningsprogram.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Volkswagen mixtrade dock inte med statistik utan med sitt motorstyrningsprogram.
fel.
Det står inte det heller eller hur?
 
Mikael_L
Gimp Gimp skrev:
Det man får tänka på är att med ex Teslan så påverkas folk sätt att köra mot tidigare, helt plötsligt har man ett gäng som tycker att det är superkul att gasa fullt i varenda korsning och det ställer andra krav än vad teknikerna räknat med,
Förstår liksom inte riktigt- Är det inte ingenjörer som utvecklar och konstruerar Tesla?
En ingenjör tar väl reda på motorns effekt, vridmoment, varvtal osv.
Sen dimensionerar man axlar, lager och allt annat efter dessa uppgifter, det är ju liksom inte magi eller något, utan tvärtom väldigt välkända saker och det är bara att använda vanligt traditionellt och småtråkigt ingenjörsarbete.
En elbil är ju t.o.m ännu enklare, det finns ingen koppling som föraren kan misshandla på olika vis och lyckas få till ryck och sånt med.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sysselsättning är väldigt ointressant
För ett välfärdssamhälle är kvoten mellan närande och tärande mycket viktig.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Det finns gott om arbeten som du inte klarar...
Klassiska LO arbeten
Du har helt rätt, jag skulle dö av understimulering.
 
  • Haha
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
6 vanliga fel på bilar | MyMoney
[länk]
De flesta av de där felen upptäcker man innan de har blivit allvarliga om man servar sin bil regelbundet.

Jag misstänker att det är en generell regel att man förebygger dyra fel genom att serva bilen enligt schema, oavsett vad bilen drivs med.
 
P
A AndersS skrev:
Ekonomikörning med mycket motorbroms i kombination med lätt mjukbroms. ;)
Kanske också i kombination med felkonstruktionen skivbromsar bak.
 
MultiMan
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förstår liksom inte riktigt- Är det inte ingenjörer som utvecklar och konstruerar Tesla?
En ingenjör tar väl reda på motorns effekt, vridmoment, varvtal osv.
Sen dimensionerar man axlar, lager och allt annat efter dessa uppgifter, det är ju liksom inte magi eller något, utan tvärtom väldigt välkända saker och det är bara att använda vanligt traditionellt och småtråkigt ingenjörsarbete.
En elbil är ju t.o.m ännu enklare, det finns ingen koppling som föraren kan misshandla på olika vis och lyckas få till ryck och sånt med.
Valet av delar och konstruktionsmarginaler skiljer ju mycket mellan olika bilar med samma prestanda och har gjort under lång tid. Varför skulle det helt plötsligt ändras iom elbilarna? Ford verkar t ex ha minusmarginaler gällande hjullager som går sönder otroligt ofta. En god vän som är Ford-fantast har behövt byta hjullager på sina Mondeos av olika generationer i snitt runt 6000 mil (usla vägar där vi bor) medan jag med andra märken aldrig behövt byta under samma tid och körsträcka. Drivknutar är en annan detalj med stora skillnader i livslängd mellan olika tillverkare.
 
useless useless skrev:
Varför pressar man en bil med batteriet kvar? Jobbar man som bilskrotare så borde man se att det sitter ett batteri där...
Kanske går det att koppla till de okvalificerade jobben som behandlats tidigare i tråden?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.