Jag ska köpa nytt IKEA-kök och funderar på om jag ska ha 80 cm höga väggskåp eller 100 cm. Takhöjden är 242 cm. Bänkskåpen inklusive bänkskivan mäter ju 90 cm från golvet. Avståndet mellan bänkskiva och väggskåp bör ju vara minst 50 cm. Om jag fäster väggskåpen 2 cm från taket så blir det ju 50 cm. Om jag väljer den lösningen så antar jag att jag inte kan använda väggskena?
Jag har inga högskåp att ta hänsyn till vid placeringshöjden av väggskåpen. Dock så kommer jag bygga in en mikro i ett väggskåp och vill inte att den kommer för högt upp så jag vill inte ha större avstånd än 50-55 cm mellan bänkskiva och väggskåp.
Ni med liknande takhöjd vad har ni för höjd på väggskåpen och hur har ni gjort?
 
Ta 100-skåp. Tror att du klarar dig med 2 cm avstånd till taket för väggskenans funktion.
 
Håller på med liknade funderingar och typ lika takhöjd. Har för mig när jag måttade på Ikea så går stommen 5mm över skenan. Så min plan med 100 skåp är att sätta skenan typ 1.5cm från taken och skjuts in överskåp från sidan. Alternativt så haka på vinkeljärnet sen på med stommen och dra fast vinkeln i stommen.
 
Tack för era svar. Jag vill helst ha 100 cm-skåp om det går så jag satsar nog på det. Funderar på att lägga en täcksida överst i glipan mot taket. Täcksidan är 1,3 cm tjock.
 
R Rooney skrev:
Tack för era svar. Jag vill helst ha 100 cm-skåp om det går så jag satsar nog på det. Funderar på att lägga en täcksida överst i glipan mot taket. Täcksidan är 1,3 cm tjock.
Kolla bara att taket är i våg.
 
  • Gilla
Derbyboy och 3 till
  • Laddar…
Puffar lite.
Jag ska till IKEA på lördag och måste bestämma mig tills dess. 80 cm eller 100 cm på skåpen? Ser det dumt ut om skåpsluckorna är 2 cm från taket?
 
A
Jag hade kört 100 skåp, de extra 20 cm utrymme är bättre än 20 cm täcksida
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
Kör på 100 skåp och sätt en smal list mot taket. 22 cm täcksida är riktigt dumt om det går att undvika...
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Ett alternativ är att ta 100 skåpen men sätta en 20 täcksida i ovankant på stommen och sen 80 dörr under. Då kan man stoppa in högre föremål på översta hyllan. Och använda en mer rejäl taklist.
 
  • Gilla
Toppalua och 1 till
  • Laddar…
R Rooney skrev:
Puffar lite.
Jag ska till IKEA på lördag och måste bestämma mig tills dess. 80 cm eller 100 cm på skåpen? Ser det dumt ut om skåpsluckorna är 2 cm från taket?
Kolla bara att det inte finns risk att de tar i någonstans (takkrokar, ventiler, lampor,....).
 
50cm mellan överskåp och bänkskiva är snålt med Ikeas kök. Deras överskåp är djupare än de flestas.
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
R Rooney skrev:
Jag ska köpa nytt IKEA-kök och funderar på om jag ska ha 80 cm höga väggskåp eller 100 cm. Takhöjden är 242 cm. Bänkskåpen inklusive bänkskivan mäter ju 90 cm från golvet. Avståndet mellan bänkskiva och väggskåp bör ju vara minst 50 cm. Om jag fäster väggskåpen 2 cm från taket så blir det ju 50 cm. Om jag väljer den lösningen så antar jag att jag inte kan använda väggskena?
Jag har inga högskåp att ta hänsyn till vid placeringshöjden av väggskåpen. Dock så kommer jag bygga in en mikro i ett väggskåp och vill inte att den kommer för högt upp så jag vill inte ha större avstånd än 50-55 cm mellan bänkskiva och väggskåp.
Ni med liknande takhöjd vad har ni för höjd på väggskåpen och hur har ni gjort?
Jag använde IKEA medtod men deras upphängningsystem rekommenderar jag inte tyckte bara det ställde till ett elände.
 
V växelventil skrev:
Jag använde IKEA medtod men deras upphängningsystem rekommenderar jag inte tyckte bara det ställde till ett elände.
Tvärtom, otroligt smidigt.
 
Tack för alla svar och synpunkter. Det är just avståndet mellan bänkskiva och överskåp som jag tänker på också. Är lite orolig att 50 cm blir för litet, men vill inte att mikron ska komma för högt upp om jag väljer 80 cm skåp och sätter dem lite högre.
Funkar det med 50 cm mellan bänkskiva och överskåp på IKEA Metod eller är det för lite?
 
BirgitS
R Rooney skrev:
Tack för alla svar och synpunkter. Det är just avståndet mellan bänkskiva och överskåp som jag tänker på också. Är lite orolig att 50 cm blir för litet, men vill inte att mikron ska komma för högt upp om jag väljer 80 cm skåp och sätter dem lite högre.
Funkar det med 50 cm mellan bänkskiva och överskåp på IKEA Metod eller är det för lite?
Det beror ju på hur mycket av väggen och eventuellt bänkskivan som man accepterar att man inte kan se, vilket ju då beror på hur lång man är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.