M MrDizzy skrev:
Bra fråga. Jag vet inte. Iom att det var en lägenhet var elräkningen inkl avgift på typ 250 kr så jag brydde mig egentligen inte så mycket
Jag hade nog brytt mig mer om jag faktiskt betalade någon annans elförbrukning än om det stått "rätt" siffra avseende våningsplan på fakturan. ;)

Men om poängen är att "Mänsklig faktor hos elnätsbolaget" kan "fucka upp saker" så absolut! Jag håller helt med om att man inte blint ska lita på att alla alltid gör allt rätt utan snarare förutsätta motsatsen, kritiskt granska och allt som oftast bli positivt överraskad då något faktiskt stämmer.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Mr Ditsy,
var du då tvungen att flytta upp i lägenheten på 2:a våningen. Vilket jobb!
Men om du betala din egen elförbrukning, och inte någon grannes, varför ställa till en sådan teater och göra sig ovän med sin omgivning?
Jag skulle förstått det om det vore att de tappat bort din titel om den var "Dr" och det endast stod Herr Ditsy på kuvertet med elräkningen.
Varför?
För att rätt ska vara rätt?
Jag bad ju dem snällt att ändra på adressen till våning 2 då de av nån anledning fått för sig att det var våning 1. Man kan ju tycka att de borde varit tacksamma att felet blev uppmärksammat.

Att då som elnätsbolaget göra och säga att det tänkte de inte alls göra och sen hota med att jag så få betala en elektriker för ett fel de ha gjort.
Vafaaan. Då blev jag ju sur. Hade de bara sagt
"Opps det måste ha blitt fel nånstans. Vi ändrar i vårt system" så hade det ju inte blitt nått problem.
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
Som det beskrivs var det 1:a våningen och var ju korrekt. Markplan = bottenvåning räknas väl inte, så bor man en trappa upp är det väl 1:a våningen. Det är nog inte helt lämplig att hota med tingsrätt och med stämning, redan där förloras all hjälpsamhet hos motparten.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
För att rätt ska vara rätt?
Men vad är rätt då? Jag tycker dessa begrep används på väldigt olika sätt i olika hus. I vissa kallas lägenheter i markplan för "bottenvåningen" och de ovanför "våning 1". I andra är markplanet "våning 1" och de ovanför "våning 2". Sen kan det stå olika saker i hissen mot i trapphuset, och vi ska bara inte prata om halvplan upp, eller ner, och suterränghus. Tror det var i en stockholmsförort söder om stan där man gick in i huset från marknivån på ena sidan, gick någon trapp ner till en lägenhet och ut på balkongen. Då var det ett par våningar ner till marken... :surprised:
 
A Arnodt skrev:
Som det beskrivs var det 1:a våningen och var ju korrekt. Markplan = bottenvåning räknas väl inte, så bor man en trappa upp är det väl 1:a våningen.
Nope inte enl Skatteverket eller Svensk standard ;)
Markplan = våning 1
1 trappa = våning 2
osv

"I förordningen om lägenhetsregister (2007:108)[2] anges att lägenheter ska numreras med fyra siffror, varav de två första ska avse våningsplan. I Lantmäteriets föreskrifter (LMVFS 2007:3) om lägenhetsregister[3] anges i § 11 att "Numreringen av våningsplan börjar med 10 på entréplanet "
så alla lägenheter som ligger 1 trappa upp (dvs våning 2) börjar med 20
2trappor (3våningar) 30
osv
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Nope inte enl Skatteverket eller Svensk standard ;)
Alla kartor är enkla, tydliga och självklara, tills de möter verkligheten...
 
Det där med skatteverkets indelning av bostäder är för deras övervakningssystem av medborgarna. Det är ett nytt påfund och fanns säkert inte när husen byggdes. Varför sådan iver att hjälpa dem med övervakning av medborgare?
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
En kollega på jobb bor i en etagelägenhet med 5 rum, tvättmaskin torktumlare går minst engång om dagen, 4 TV apparater, lampor som aldrig släcks osv osv. Han hade en elförbrukning på 48kWh i november, betalade 342kr. Verkar va vanligt med fel på elmätare, frågan är om han kommer få betala för den verkliga förbrukningen när elbolaget upptäcker felet.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Det där med skatteverkets indelning av bostäder är för deras övervakningssystem av medborgarna. Det är ett nytt påfund och fanns säkert inte när husen byggdes. Varför sådan iver att hjälpa dem med övervakning av medborgare?
För att jag kan deklarera mha ett sms och inte 160 sidor lusläsing annars feta böter som i USA??
( en av mina vänner flyttat till USA och svär varje gång ha ska deklarera a 160 sidor )

Har inte problem med att just skatteverket har koll på saker enl idag gällande lagstiftning.
Andra myndigheter ... beroende på vilken myndighet det är.
Skulle tex vilja att trafikverket hade lika bra koll på sina saker som skatteverket har.
 
  • Gilla
Birgert och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Nope inte enl Skatteverket eller Svensk standard ;)
Markplan = våning 1
1 trappa = våning 2
Ja det är ju det hävdvunna sättet att numrera våningsplan i Sverige. Man måste översätta när man flyttar till bla anglo-saxiska länder där "first floor" alltså är andra våning.

Men tyvärr så tycker jag det börjat glida även i Sverige. Det är ofta man ser "E" i hissen för att sedan se "1" på andra våning.

Så vi får väl se hur det utvecklar sig.

Sedan så skulle inte heller jag bråkat om det så länge som det faktiskt var rätt lägenhet som mättes; lite för mycket Don Quixote över just den kampen... ;)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi hade strömavbrott i 12 dygn efter stormen Alfrida. Elräkningen var i stort sett densamma trots detta men Vattenfall vägrar inse att något är fel utan hävdar att jag haft den förbrukningen ändå.
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja det är ju det hävdvunna sättet att numrera våningsplan i Sverige. Man måste översätta när man flyttar till bla anglo-saxiska länder där "first floor" alltså är andra våning.

Men tyvärr så tycker jag det börjat glida även i Sverige. Det är ofta man ser "E" i hissen för att sedan se "1" på andra våning.

Så vi får väl se hur det utvecklar sig.

Sedan så skulle inte heller jag bråkat om det så länge som det faktiskt var rätt lägenhet som mättes; lite för mycket Don Quixote över just den kampen... ;)
Som sagt, ville vara schyst så de skulle få rätt i sina system men får tillbaka ovett. Blev lite lack ... vet inte om jag skulle ha gjort samma idag dock. Troligen inte, då jag inte skulle orka sätta in energi på det. Ibland önskar man att man hade den där energin man hade vid 25 (som jag var vid det tillfället) , att idag vid 45 kunna stoppa in i renovering + 40-11 hobbyprojekt.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
S Sussilago skrev:
Vi hade strömavbrott i 12 dygn efter stormen Alfrida. Elräkningen var i stort sett densamma trots detta men Vattenfall vägrar inse att något är fel utan hävdar att jag haft den förbrukningen ändå.
Aouch!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Men tyvärr så tycker jag det börjat glida även i Sverige. Det är ofta man ser "E" i hissen för att sedan se "1" på andra våning.
Ja "E" eller "BV" för entréplan är väl i det närmaste lika vanligt som siffran "1". Glida vet jag dock inte för jag tycker att det alltid varit inkonsekvent men jag har förvisso inte direkt fört någon statistik...:geek:
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Ser fortfarande bra ut med de nya värdena. Vattenfall hävdar fortfarande att min llvp eller nått annat måste ha varit trasigt, men att nu så funkar den igen... Magiskt. Suck.

Någon som vet hur man kan överklaga detta?
[bild]
Nu har jag kollat Greenely och jämfört med mitt elbolag som också visar elanvändning per tim/dygn/månadsförbrukning. Jag åker upp till landet och stänger av 2 frostvakter och kopplar in termostat till värmekabeln och eldar endast i kaminen och på lördagen säger Greenely att jag har dubblat min förbrukning fredagen. Torsdag 14 kWh/ dygn till 27,7 KWh/dygn fredagen medan mitt elbolag visar att jag har sänkt till 13 KWh/ dygn vilket måste stämma för jag VET nu med säkerhet att jag sänkte. Greenely är intte pålitliga! Printscreena din mobil och jämför plus att då har du bevis! Om du har Greenely som nätägare, kolla även om ditt nätbolag har statistik på din förbrukning på "mina sidor! Du kan du ju lätt jämföra!
OK har du Vattenfall som elnätsföretag och Greenely som din Elhandelskostnad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.