K karlmb skrev:
Väletablerad? Det är helt andra motorer i en elbil jft med enpappersbruk... Inte ens samma princip. Endast drivmedlet är samma kan man säga.
Jag syftade främst på drivelektroniken, men så väldigt annorlunda är inte olka elmotorer. Visst är det skillnad på lik och växelspänning. På synkrona och asynkrona motorer, och pappersbruk var bara ett exempel HELGE.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja du har rätt. Det är nog bäst att köpa en fossilbil, för annars rostar väl bilen ...
Motorn är offeranod?
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du förstår inte att det är sklllnad på att skaffa en torkarmekanism eller en startmotor, jfrt med att ta fram en helt ny elektrisk drivlina? Det finna inga leverantörer som kan erbjuda detta, Man måste i princip utveckla o testa allt från början, och har ingen erfarenhet, Sådant är något helt annat än att ta fram traditionella bilar.
Och det tror du att du vet? Dumheter.

Hos de olika tillverkarna finns djup kompetens, och de kompetenser man saknar ser man till att anställa. Sedan har man ett intimt samarbete med sina underleverantörer. Jag har iofs bara erfarenheter av samröre med Saab, VW, Haldex, Öhlins, Autoliv och några fler från bilvärden och därmed sett litet av hur de jobbar. Det ger respekt.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Oj!! De flesta känner väl typ max två som ens har elbil
Hemma på min gata i.... på landet... Så har 4 av 9 hushåll elbil.
Varav hos mig är det 2 elbilar.
För min del känner jag väl typ 30 med elbil.
Kan väl säga att jag har bra kontakter;)
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Och det tror du att du vet? Dumheter.

Hos de olika tillverkarna finns djup kompetens, och de kompetenser man saknar ser man till att anställa. Sedan har man ett intimt samarbete med sina underleverantörer. Jag har iofs bara erfarenheter av samröre med Saab, VW, Haldex, Öhlins, Autoliv och några fler från bilvärden och därmed sett litet av hur de jobbar. Det ger respekt.
Du tror inte jag jobbar i branschen?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R
K karlmb skrev:
Har inte studerat dem i detalj, men de är väl ungefär likadana som en Volvo eller en VW. Dvs, nästan allting är annorlunda.
Det beror väl på vad man menar med "annorlunda".

Du kan såklart inte ta topplocket från en Volvo och skruva dit på din VW, men jag skulle nog påstå att deras förbränningsmotorer är rätt lika i sin uppbyggnad. Och det är i.a.f. vad jag menar med "lika".
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Hemma på min gata i.... på landet... Så har 4 av 9 hushåll elbil.
Varav hos mig är det 2 elbilar.
För min del känner jag väl typ 30 med elbil.
Kan väl säga att jag har bra kontakter;)
Och två av dem har fått byta ut motorn?
Jamen då så, då är det bevisat. Elbilar är skit. Gör dej av med dem genast.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R
lilytwig lilytwig skrev:
Kylningen är annorlunda. Tesla har fler lager (på gott och ont). VAG motor är modulär, passar i flera bilar medan Tesla är mer HPD och ganska överdimensionerad i vissa fall. Olika motorer för varje modell. I VAG sitter motorfästena i bilen. I Tesla sitter de i motorn. VAG kan enkelt plockas isär.
Så där är massor med olikheter
Jo men jag vill fortfarande kalla det för detaljer i den kontext vi diskuterar detta i, nämligen skillnaden i mekanisk komplexitet jämfört med förbränningsmotorer. Alla de tre motorer som länkats här är konstruerade på snarlika sätt även om det förstås inte går att skruva i en Tesla-motor i en Kia.
 
R RoAd skrev:
Jo men jag vill fortfarande kalla det för detaljer i den kontext vi diskuterar detta i, nämligen skillnaden i mekanisk komplexitet jämfört med förbränningsmotorer. Alla de tre motorer som länkats här är konstruerade på snarlika sätt även om det förstås inte går att skruva i en Tesla-motor i en Kia.
Ja, det håller jag med om.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D djac skrev:
Motorn är offeranod?
 
K karlmb skrev:
Väletablerad? Det är helt andra motorer i en elbil jft med ett pappersbruk... Inte ens samma princip. Endast drivmedlet är samma kan man säga.
Elmotortekniken är väletablerad. Att ta fram en ny elbil innebär inte att biltillverkaren behöver uppfinna elmotorn. Det borde snarare motsvara jobbet att ta fram en ny generation av tillverkarens ICE-plattform.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jo men jag vill fortfarande kalla det för detaljer i den kontext vi diskuterar detta i, nämligen skillnaden i mekanisk komplexitet jämfört med förbränningsmotorer. Alla de tre motorer som länkats här är konstruerade på snarlika sätt även om det förstås inte går att skruva i en Tesla-motor i en Kia.
Det som det handlade om här var ju att det är olika reservdelar och massor av utveckling som är unik för varje tillverkare.
Och att man har liten hjälp av knowhow och hyllösningar från leverantörer.
Det är det som ger kostnader både på de nya bilarna och när de ska repareras.
Även om det är färre rörliga delar så betyder inte det per automatik att det blir färre fel.
200 m6-skruvar tex går ju sällan sönder.
Inte 16 st insug/avgasventiler heller.
Istället är det just styrenheter, kablage, sensorer och banala saker som elhissar och centrallås, bromsar, hjulupphängningar mm mm som drar in bilarna på verkstan.
Och det lär fortsätta även i elbilarna.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Elmotortekniken är väletablerad. Att ta fram en ny elbil innebär inte att biltillverkaren behöver uppfinna elmotorn. Det borde snarare motsvara jobbet att ta fram en ny generation av tillverkarens ICE-plattform.
Helt fel.
Det finns inte ens folk som kan tekniken än.
Det finns redan massor av olika e-maskiner samt transmissioner för dessa.
I princip alltihop är utvecklat de senaste åren.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det som det handlade om här var ju att det är olika reservdelar och massor av utveckling som är unik för varje tillverkare.
Och att man har liten hjälp av knowhow och hyllösningar från leverantörer.
Det är det som ger kostnader både på de nya bilarna och när de ska repareras.
Även om det är färre rörliga delar så betyder inte det per automatik att det blir färre fel.
200 m6-skruvar tex går ju sällan sönder.
Inte 16 st insug/avgasventiler heller.
Istället är det just styrenheter, kablage, sensorer och banala saker som elhissar och centrallås, bromsar, hjulupphängningar mm mm som drar in bilarna på verkstan.
Och det lär fortsätta även i elbilarna.

Samma sak är det ju vid varje ny generation av ICE-plattformen. Det största jobbet är inte att utveckla nåt som är bättre än det gamla, utan allt arbete och logistik för att ta fram nya tillverknings-/leverantörskedjor för nya komponenter, utbildningar, ombyggnad av fabriker/monteringslinor, nya verktyg, ta fram manualer och utbildningar till all verkstadspersonal, säljmaterial etc...
Till 90% är det samma jobb oavsett vad det är för motor som sitter i slutprodukten.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du tror inte jag jobbar i branschen?
Unity:crysmile:;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.