291 470 läst · 8 036 svar
291k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Jag syftade främst på drivelektroniken, men så väldigt annorlunda är inte olka elmotorer. Visst är det skillnad på lik och växelspänning. På synkrona och asynkrona motorer, och pappersbruk var bara ett exempel HELGE.K karlmb skrev:
Och det tror du att du vet? Dumheter.K karlmb skrev:Du förstår inte att det är sklllnad på att skaffa en torkarmekanism eller en startmotor, jfrt med att ta fram en helt ny elektrisk drivlina? Det finna inga leverantörer som kan erbjuda detta, Man måste i princip utveckla o testa allt från början, och har ingen erfarenhet, Sådant är något helt annat än att ta fram traditionella bilar.
Hos de olika tillverkarna finns djup kompetens, och de kompetenser man saknar ser man till att anställa. Sedan har man ett intimt samarbete med sina underleverantörer. Jag har iofs bara erfarenheter av samröre med Saab, VW, Haldex, Öhlins, Autoliv och några fler från bilvärden och därmed sett litet av hur de jobbar. Det ger respekt.
Du tror inte jag jobbar i branschen?lilytwig skrev:Och det tror du att du vet? Dumheter.
Hos de olika tillverkarna finns djup kompetens, och de kompetenser man saknar ser man till att anställa. Sedan har man ett intimt samarbete med sina underleverantörer. Jag har iofs bara erfarenheter av samröre med Saab, VW, Haldex, Öhlins, Autoliv och några fler från bilvärden och därmed sett litet av hur de jobbar. Det ger respekt.
Det beror väl på vad man menar med "annorlunda".K karlmb skrev:
Du kan såklart inte ta topplocket från en Volvo och skruva dit på din VW, men jag skulle nog påstå att deras förbränningsmotorer är rätt lika i sin uppbyggnad. Och det är i.a.f. vad jag menar med "lika".
Och två av dem har fått byta ut motorn?A Alexn72 skrev:
Jamen då så, då är det bevisat. Elbilar är skit. Gör dej av med dem genast.
Jo men jag vill fortfarande kalla det för detaljer i den kontext vi diskuterar detta i, nämligen skillnaden i mekanisk komplexitet jämfört med förbränningsmotorer. Alla de tre motorer som länkats här är konstruerade på snarlika sätt även om det förstås inte går att skruva i en Tesla-motor i en Kia.lilytwig skrev:Kylningen är annorlunda. Tesla har fler lager (på gott och ont). VAG motor är modulär, passar i flera bilar medan Tesla är mer HPD och ganska överdimensionerad i vissa fall. Olika motorer för varje modell. I VAG sitter motorfästena i bilen. I Tesla sitter de i motorn. VAG kan enkelt plockas isär.
Så där är massor med olikheter
Ja, det håller jag med om.R RoAd skrev:
Elmotortekniken är väletablerad. Att ta fram en ny elbil innebär inte att biltillverkaren behöver uppfinna elmotorn. Det borde snarare motsvara jobbet att ta fram en ny generation av tillverkarens ICE-plattform.K karlmb skrev:
Det som det handlade om här var ju att det är olika reservdelar och massor av utveckling som är unik för varje tillverkare.R RoAd skrev:
Och att man har liten hjälp av knowhow och hyllösningar från leverantörer.
Det är det som ger kostnader både på de nya bilarna och när de ska repareras.
Även om det är färre rörliga delar så betyder inte det per automatik att det blir färre fel.
200 m6-skruvar tex går ju sällan sönder.
Inte 16 st insug/avgasventiler heller.
Istället är det just styrenheter, kablage, sensorer och banala saker som elhissar och centrallås, bromsar, hjulupphängningar mm mm som drar in bilarna på verkstan.
Och det lär fortsätta även i elbilarna.
Helt fel.useless skrev:
Det finns inte ens folk som kan tekniken än.
Det finns redan massor av olika e-maskiner samt transmissioner för dessa.
I princip alltihop är utvecklat de senaste åren.
K karlmb skrev:Det som det handlade om här var ju att det är olika reservdelar och massor av utveckling som är unik för varje tillverkare.
Och att man har liten hjälp av knowhow och hyllösningar från leverantörer.
Det är det som ger kostnader både på de nya bilarna och när de ska repareras.
Även om det är färre rörliga delar så betyder inte det per automatik att det blir färre fel.
200 m6-skruvar tex går ju sällan sönder.
Inte 16 st insug/avgasventiler heller.
Istället är det just styrenheter, kablage, sensorer och banala saker som elhissar och centrallås, bromsar, hjulupphängningar mm mm som drar in bilarna på verkstan.
Och det lär fortsätta även i elbilarna.
Samma sak är det ju vid varje ny generation av ICE-plattformen. Det största jobbet är inte att utveckla nåt som är bättre än det gamla, utan allt arbete och logistik för att ta fram nya tillverknings-/leverantörskedjor för nya komponenter, utbildningar, ombyggnad av fabriker/monteringslinor, nya verktyg, ta fram manualer och utbildningar till all verkstadspersonal, säljmaterial etc...
Till 90% är det samma jobb oavsett vad det är för motor som sitter i slutprodukten.