Samma visa varje gång jag vill följa ett inlägg. Helt plötsligt är spåret borta och TS tröttnar. Föreslår att dom som håller på att tjafsa om termer, enheter och annat ovidkommande startar en egen tråd. Där kan ni fortsätta imponera på varandra, glöm inte att hålla koll på ordval och stavfel. Eller kom med konstruktiva inlägg som vi obildade kan ha nytta av.
 
  • Gilla
Bertil Johansson1 och 11 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det vara någon som tidigare spekulerade att fastprisavtalen riskerar att försvinna pga man inte lyckas försäkra upp eventuella förluster. Vi får se hur detta spektakel slutar...
Njae det låter orimligt givet att speciellt kortare avtal oftast är en förlust för kunden. Pratade med en energirådgivare i veckan och hen var väldigt tydlig med att för avtal kortare än 3 år förlorar oftast kunden pga riskpålägget är för högt i relation till de elpristoppar som riskerar inträffa under perioden. Det är nog mer troligt att man importerar europeiska elpriser om vi fortsätter ha en så volatil energiproduktion som vi har idag kombinerat med effektbrister.
Blir spännande att se hur politikerna tar sig an detta
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Kanske inte lyckades med det bästa el-avtalet sist, men det var helt ok i mina ögon! Men när jag läser om dagens elkostnader.. så är jag glad att jag ändå har nått år kvar på mitt avtal :oops: (väljer alltid 3-årsavtal)
Får man fråga hur mycket du har för pris med ditt nuvarande avtal och vem som erbjuder tre år? Vi kör kundkraft men avtalslängden är på max ett år.
 
B b8q skrev:
Allra mest förenklat blir det ju om man säger/skriver "100 knyck". :p
Då slipper man tjafsa om det heter 100 km i timmen, 100 km per timme, eller något annat.
Så vi byter kWh till något roligare. "Fling" kanske.
I går gjorde vi av med 100 fling.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Så vi byter kWh till något roligare. "Fling" kanske.
I går gjorde vi av med 100 fling.
Snälla, flytta detta och likande inlägg till en ny tråd. Tack! :heart:
 
  • Haha
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Skärmbild av mobilapp som visar daglig elkostnad för december med en blå stolpdiagram och kostnad på 496 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känner att jag inte behöver oroa mig då det är tydligt att det finns dom som har det värre
 
4
Vet inte om jag ska skratta eller gråta
Har luft / vatten, men tror min pump börjar ge upp
 
  • Skärmdump av elanvändning med graf som visar hög kostnad på 6473 kr och förbrukning på 2590 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Wow
anders07 och 4 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
[bild]

Oj, vad jag ser fram emot elfakturan för december...
jag är hack i häl på den månadskostnaden, och är ganska upprörd för avsaknaden av riktig energipolitik
 
M magnuss skrev:
Njae det låter orimligt givet att speciellt kortare avtal oftast är en förlust för kunden. Pratade med en energirådgivare i veckan och hen var väldigt tydlig med att för avtal kortare än 3 år förlorar oftast kunden pga riskpålägget är för högt i relation till de elpristoppar som riskerar inträffa under perioden. Det är nog mer troligt att man importerar europeiska elpriser om vi fortsätter ha en så volatil energiproduktion som vi har idag kombinerat med effektbrister. Blir spännande att se hur politikerna tar sig an detta
Jag är väldigt nyfiken på hur elhandlarna resonerar när man ska handla upp ett framtidsavtal ett år framåt i tiden och om de har tillgång till några finansiell instrument som kan dämpa eventuella förluster. Om man kunde vara en fluga på väggen.

När det gäller politik är det frågan om man kommer ha dagens situation färskt i minne när det är dags att lägga fram valfläsket.
 
De handlar el på termin. Dvs det går utmärkt att handla el för leverans om ett år. Men elhandlaren vet ju inte exakt hur mycket elkunden kommer att använda.

Om de köper in för mycket och elpriset blir lågt måste de sälja överskottet med förlust. Men om det blir kallt och höga elpriser tenderar konsumtionen att gå upp. Då måste de kompletteringsköpa till höga priser.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Trådstarten här var glasklar.
Sedan blev det alltmer grumligt, och nu förstår jag ingenting.
 
  • Gilla
FOQ
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Får man fråga hur mycket du har för pris med ditt nuvarande avtal och vem som erbjuder tre år? Vi kör kundkraft men avtalslängden är på max ett år.
Skellefteå kraft, har inte tecknat mitt nu, är inne på år två.. (men de erbjöd tre-årsavtal för typ tre veckor sedan.. likaså vattenfall.. då jag kollade åt mamma..).bifogar de erbjudandena nedan..

Skärmklipp av elavtalserbjudande från Vattenfall med treårig bindningstid, pris på 784 kr/mån och detaljerad prisuträkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kampanj från Skellefteå Kraft med erbjudande om fast elpris, 36 månaders bindningstid och prisspecifikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


OBSERVERA att de kanske inte erbjuds nu.. ! (Uppsala-området)

Många la ner längre avtal nyss pga osäkerheten för närmsta framtidens prisutveckling..snarare tillgången på el..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ser en tydlig förändring sedan vi skrota ut direktverkande elen och satte LV och golvvärme i september.
 
  • Månadsrapport över elförbrukning med stapeldiagram och jämförelse mellan olika månader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maxizor och 3 till
  • Laddar…
B
D Daniel 109 skrev:
Helt fel. W/s och Ws är två helt olika enheter. Det är inte olika skrivsätt för samma sak.
S Strontus skrev:
Totalt utfört arbete anges ju av kWh. Tiden för arbetet bestäms ju av effekten (i t.ex kW). Finns ingen anledning att blanda in märkliga enheter som kW/s eller liknade.
Skulle vara helt underbart om ni SLUTADE att tjafsa om ”det heter si - nej det heter så”! Det är en slags maktkamp mellan er två (Boilerplate4U och Daniel 109) och något som övriga (tror jag kan tala för många här, inte är intresserad av. Ni vill visa upp vem som är smartast och vi andra blir fast i er j-a pajkastning. Väx upp och håll era dispyter någon annanstans. Ni är ointressanta och tråkiga. Varje replik hoppas vi andra att det var det sista som sagts - och så börjar ni om igen!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Jocke Andersson123 och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Direktel kan möjligtvis ha stort påverkan men även en bergvärmepump om den går på konstant tillskott när det börjar bli kallt ute. Vad har ni för storlek på maskinen?
Tror den ska leverera ca 19kW värme. Ingen tillskottsvärme finns. (Thermia Solid.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.