D Daniel 109 skrev:
Ja, kombinationen att den jobbar i fel läge och går baklänges kan kanske få en ”nästan funktion”. Om den bara går baklänges blir det inte det resultatet.
fasen på shunten är ställd som bild 3, men rören går som bild 1.. så motorn går också some den borde till bild 3.. vilket är fel

Instruktionsschema för inkoppling av shuntmotor med olika konfigurationer och riktningar för ökning/minskning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, då är det två fel som till viss del tar ut varandra.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, då är det två fel som till viss del tar ut varandra.
helt sjukt! det är därför den har funkat när det varit halv kalt, och tjärvat när det varit varmare eller kallare... vi har haft såååå många olika gubbar här som kollat på allt, och ingen har upptäckt det här..
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
själva ventilen kan snurra hur mycket som helst så den kan inte fastna, men nu när jag vet hur det ligger till förklarar det rätt mycket..

varför returledningen blir varm i början tex, och varför den begränsar flödet till radiatorerna när den är halvöppen..

den är ställd som om rören skulle gå enligt bild 3 där uppe! alltså helt spegelvänt
Men skulle den vara felvänd skulle den börja larma.
 
  • Gilla
Berthramb
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Men skulle den vara felvänd skulle den börja larma.
men det är precis som på bilden, enligt manualen ska den vara kopplad enligt bild 1. med rör som går som mina,
men fasningen och motorrotationen är som om mina rör skulle vara bild 3..

den gör ju som den är programmed, så den vet nog inte att det är fel
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
men det är precis som på bilden, enligt manualen ska den vara kopplad enligt bild 1. med rör som går som mina,
men fasningen och motorrotationen är som om mina rör skulle vara bild 3..

den gör ju som den är programmed, så den vet nog inte att det är fel
Tänkte på när du kopplade in el-patron så fick du varmare så tycker du borde få tvärtom i så fall.
 
V växelventil skrev:
Tänkte på när du kopplade in el-patron så fick du varmare så tycker du borde få tvärtom i så fall.
den sitter på andra sidan tanken så det spelar nog inge roll...
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
den sitter på andra sidan tanken så det spelar nog inge roll...
Ja du kan testa att skifta för att se om det blir skillnad.
 
Du kommer att få en lägre temperaturdiff mellan framledning och retur. Men med tanke på att värmepumpen inte orkade så tror jag tyvärr inte att det blir varmare i huset.
 
V växelventil skrev:
Ja du kan testa att skifta för att se om det blir skillnad.
D Daniel 109 skrev:
Du kommer att få en lägre temperaturdiff mellan framledning och retur. Men med tanke på att värmepumpen inte orkade så tror jag tyvärr inte att det blir varmare i huset.
jag har en temp diff på 3-4 grader nu. om shunten öppnar och stänger som den ska så går temperaturen upp i tanken.. ganska fort också...och då kan den mata ut mer vatten om det behövs..tänker vi.

som sagt så sägs 17kw och 2 x200m borrhål vara nog att värma ett hus på gotland
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
jag har en temp diff på 3-4 grader nu. om shunten öppnar och stänger som den ska så går temperaturen upp i tanken.. ganska fort också...och då kan den mata ut mer vatten om det behövs..tänker vi.

som sagt så sägs 17kw och 2 x200m borrhål vara nog att värma ett hus på gotland
Men du har inte hittat en till shunt?
 
V växelventil skrev:
Men du har inte hittat en till shunt?
nej bara denna..
men jag var nere nu och skruvade på själva shunten(alltså tog bort motorhuset)
och när den står i läge stängt enligt manualen så sjunker framledningen till samma temp som returen snabbt, på 20 sec. alltså den stänger till tanken och retur vattnet cirkulerar tillbaka till framledningen, som dent ska!

när den står i stängt läge som den vill ha det nu händer inget med framledningen på väldigt länge, så jag antar att den stänger till returen eller bara stryper flödet..

så den stänger ju fel nu helt klart
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
nej bara denna..
men jag var nere nu och skruvade på själva shunten(alltså tog bort motorhuset)
och när den står i läge stängt enligt manualen så sjunker framledningen till samma temp som returen snabbt, på 20 sec. alltså den stänger till tanken och retur vattnet cirkulerar tillbaka till framledningen, som dent ska!

när den står i stängt läge som den vill ha det nu händer inget med framledningen på väldigt länge, så jag antar att den stänger till returen eller bara stryper flödet..

så den stänger ju fel nu helt klart
Jo men om det står att den här 2st shuntar så styr den huvushunten att den inte får öppna. Jag är inte hemma nu men har instruktion på din shunt hur man ställer in den rätt.Du skrev tidigare att ladd pumpen står på 65 och tidigare hade den ett högre värde stämmer det?
 
jag har inget foto men så här brukar driftinfot se ut på våren och hösten, det ska inte vara så antar jag :p
topparna är samma temp som i tanken. och som ni ser så följer return samma toppar som framledningen så det har nog läckt ut varmt vatten där
Diagram som visar temperaturtoppar i driftinformation, framledning och returledning är synkroniserade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
jag har inget foto men så här brukar driftinfot se ut på våren och hösten, det ska inte vara så antar jag :p
topparna är samma temp som i tanken. och som ni ser så följer return samma toppar som framledningen så det har nog läckt ut varmt vatten där
[bild]
Tycker det ser normalt ut.Om du går in i avancerat och kollar vad hysteresen står inställd på.Du är med på att när framledningen stiger följer returen med och samma när kompressorn stannar sjunker framledningen och returen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.