Maskintok skrev:
Varför skulle de använda mig som referens?
lyssna på useless och dennes inlägg, men då kan du lika gärna trycka på ignorera mig.

Annars så var och är VWs fanatiska diesel skandal fakta nog på varför tillverkare väljer att mixtra lite med statistik..
För att vi hade väl kokat ner det till att det är det enda som går att använda som fakta?
För att komma fram till nåt annat skulle de tvingas använda statistik, och sån kan man ju inte lita på
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men det är inte statistikens fel utan att oseriösa aktörer (vänstern) förvränger den.
har jag skrivit att det var fel på statistiken?
utan ja just det ja... allt går att bevisa med statistik.. oavsett om det är korrekt eller ej.
 
S Stuff skrev:
Statistik ÄR fakta.

Folk som hävdar annat är bara för tröga att förstå eller för lata för att bemöda sig att lära sig.

Visst kan statistik landa väldigt fel men då handlar det allt för ofta om obildade journalister som läser statistik helt galet och presenterar det för lika obildade läsare.

Bortser vi från journalisternas statistik och istället kikar på riktigt, verklig faktabaserad statistik:
Bilterverkare som under många år har tillverkat miljontals bilar har givetvis stenkoll på hur deras bilar har mått och vad som har gått snett. De följer såklart upp med FAKTA som berättar hur ofta en viss del har behövt repareras och självklart också hur mycket reservdelar av en viss komponent de har sålt.
Sådan statistik är fakta. Observationer från ditt garage baserat på en individ är INTE fakta.

Visst kan det gå galet fel när statistik används på fel sätt men det som är ännu farligare är ju sånna som du som förkastar all statistik som strunt och fortsätter att leva i din egen påhittade verklighet.
Observationer från garaget är förvisso fakta, men inte statistik. Statistik kräver en mängd observationer för att den ska vara tillförlitlig. Men vi förstår att det var det du menade.
 
Statistiks relevans står i brödtexten, men den läser ju sällan någon för då hade inte tabellen funkat som slagträ, oavsett om man svingar från vänster till höger.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du valde ju själv att använda sysselsättning istället för arbetslöshet tidigare i tråden ;)
Nä, inte istället för, utan bägge delar, de är intressanta tillsammans.
 
D djac skrev:
Nä, inte istället för, utan bägge delar, de är intressanta tillsammans.
Sysselsättning är väldigt ointressant
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Alla vägarbeten idag tycks gå ut på att bygga hinder för de som betalar väg- och bränsleskatt. De spenderades nyligen 80 miljoner på att bygga puckelpist av annars släta vägar här i området.

Men elbilsskatt kommer absolut när råoljepriset går ner och intäkterna från drivmedelskatten minskar. Det vore ju osolidariskt om teslaåkarna slipper bidra till statens intäkter.
Hrrmm, om folk ändå inte dammade på i 70 inne i samhället så skulle jag kanske kunna hålla med dig.
 
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sysselsättning är väldigt ointressant
Det är du nog ensam om att tycka, det är långt viktigare att diskutera sysselsättningsgrad och hur många som är i arbete, än hur många som inte får ett arbete.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är du nog ensam om att tycka, det är långt viktigare att diskutera sysselsättningsgrad och hur många som är i arbete, än hur många som inte får ett arbete.
Nej för den statistiken inkluderar folk som inte har arbete. Folk som tattar runt i något sysselsättningsprojekt. Det är spel för gallerierna för att sminka arbetslösheten.
 
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej för den statistiken inkluderar folk som inte har arbete. Folk som tattar runt i något sysselsättningsprojekt. Det är spel för gallerierna för att sminka arbetslösheten.
Det tror jag inte på, dessa siffror är homogeniserade mellan EU-länder.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej för den statistiken inkluderar folk som inte har arbete. Folk som tattar runt i något sysselsättningsprojekt. Det är spel för gallerierna för att sminka arbetslösheten.
Statistiken visar vilka som står utan försörjning. Sen är mycket statistik inte till för att man ska stirra sig blind på absoluta värden, utan framför allt titta på trender. Sen finns det såklart ändå folk som plockar ut några siffror här och där för att bevisa nån tes dom driver.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jaja men om du kan vara lite rationell för en gång skull så borde du inse att förbränningsmotorer strular oftare än elmotorer när man tittar totalt sett.
Det är lite som resonemanget kring batterisåg mot bensinsåg... visst, folk frågar oftare om fel på bensinsåg, men då ska man ha i åtanke hur många som använder bensinsåg och batterisåg
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Varför ska mannköra en gammal fossilbil för 1000kr men alltid köpa en sprillans ny elbil när det ska jämföras?
Det finns en del elbilar långt under 400k
Jo men det finns ingen elbil som fortfarande drar 1800 kg och kommer över 100 mil på en tank och är STORkombi för någon vettig peng. Dvs under 150 tusen.
Jag jämför med bilar som är typ max 5 år gamla.
 
A Alexn72 skrev:
Min maträkning var högre än elräkningen denna månaden... säger kanske inte så mycket ....;)
För min del kostade elen förra månaden (timpris) 98öre plus 36+18×1,25=190öre per kwh
2kwh per mil = 3,8kr per mil I el.
Bilen laddades när elen var som billigast dvs på natten
Maten här är aldrig dyr, så elräkningen var dyrare än maten med. Och soppan. Och alla andra nöjen.
Jag ligger lite högre än dig på 9,5 kr milen. Men sen så har jag inga övriga kostnader förutom lite olja skatt och försäkring. Så den är faktiskt för jävla billig =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.