Det här är bland de roligaste diskussionerna jag läst på länge... Verkar svårt att skilja på multiplikation, division och medelvärden :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Biohenke och 28 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Energi i form av elektroner dvs ström
Förvisso, utan ström ingen energi, men det är ändå en helt annan storhet och inte det som debiteringen baseras på.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej. Du dividerar sträckan med tiden för att få hastigheten. Kilometer per timme.
Till skillnad från energin, där du multiplicerar effekten med tiden och får kilowattimmar.
Så är det men poängen var hur man uttrycker sig i skrift som uppfattas lika (kognitiv samstämmighet) dvs hur symbolen ”/” används och uppfattas. Det var min poäng i alla fall.
 
  • Arg
bruning och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Haha, den var faktisk riktigt kul! :D Men se tidigare inlägg. Inte lätt att förstå men det är ok. (y)
En watt är en joule per sekund. Dvs 1 W = 1 J/s
En joule är en wattsekund. Dvs 1 J = 1 Ws

J/s betyder att man överför 1 joule per sekund.
Ws betyder att man har överfört så många watt i så många sekunder.

Jämför med sträcka, hastighet och acceleration.

meter per sekund är en hastighet: 10 meter / 2 sekunder = 5 m/s : om man åkt 10 meter på 2 sekunder åker man med 5 meter per sekund

meter per sekund per sekund är acceleration: 5m/s / 2 sekunder = 2,5 m/s^2 : om man accelererat till 5m/s på 2 sekunder så har man accelererat med 2,5 meter per sekundkvadrat.

meter per sekund * sekund är sträcka 5 m/s * 2 sekunder = 10 meter : om man kört med 5m/s i 2 sekunder så har man kommit 10 meter


Motsvarande gäller energi och effekt. Enheten watt per tidsenhet är ett mått på hur effekten förändras över tid, inte ett mått på hur mycket energi man gjort av med. Det skulle till exempel kunna ange hur mycket vindkraft som installeras per år, eller hur snabbt effekten stiger i en kamin när man lagt på mer ved.
 
  • Gilla
  • Älska
Limpan4all och 14 till
  • Laddar…
A alfista skrev:
Förvisso, utan ström ingen energi, men det är ändå en helt annan storhet och inte det som debiteringen baseras på.
Det det får du nog utveckla vidare. Vad menar du mer exakt?
 
D Daniel 109 skrev:
En joule är en wattsekund. Det skrivs Ws inte W/s.
Sorry, du har rätt. Felet börjar tyvärr sätta sig i ryggraden.
 
  • Gilla
  • Älska
Benrul och 15 till
  • Laddar…
K
Sittställning Forlowt skrev:
Waaoow ca 120 kwh per dag !?

Här sitter jag och vill trimma in huset för mina 50kwh per dag :crysmile:
Jag har panik över 40 kWh/dag. Men nu är det 5 grader plus och vi är tillbaka på 20...
 
A adron skrev:
En watt är en joule per sekund. Dvs 1 W = 1 J/s
En joule är en wattsekund. Dvs 1 J = 1 Ws

J/s betyder att man överför 1 joule per sekund.
Ws betyder att man har överfört så många watt i så många sekunder.

Jämför med sträcka, hastighet och acceleration.

meter per sekund är en hastighet: 10 meter / 2 sekunder = 5 m/s : om man åkt 10 meter på 2 sekunder åker man med 5 meter per sekund

meter per sekund per sekund är acceleration: 5m/s / 2 sekunder = 2,5 m/s^2 : om man accelererat till 5m/s på 2 sekunder så har man accelererat med 2,5 meter per sekundkvadrat.

meter per sekund * sekund är sträcka 5 m/s * 2 sekunder = 10 meter : om man kört med 5m/s i 2 sekunder så har man kommit 10 meter


Motsvarande gäller energi och effekt. Enheten watt per tidsenhet är ett mått på hur effekten förändras över tid, inte ett mått på hur mycket energi man gjort av med. Det skulle till exempel kunna ange hur mycket vindkraft som installeras per år, eller hur snabbt effekten stiger i en kamin när man lagt på mer ved.
Mycket bra sammanfattning!
 
  • Gilla
Benrul
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det det får du nog utveckla vidare.
Ström som storhet är laddning/tidsenhet, alltså ett "hastighetsmått" liknande km/h. Energi är ju som tidigare inlägg illustrerat att jämföra med sträcka.
 
  • Gilla
Aser
  • Laddar…
Wow, jag trodde att jag var en aspig ingenjör men denna tråden bevisar att det finns grader i helvetet

skönt att avsluta året men en otrolig OT diskussion om petitesser. Nonsens/post (eller rimlig enhet) är skyhög
 
  • Gilla
  • Haha
Ravinen 9 och 13 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Du blandar ihop matte med förenklat skriftuttryck. Ex 100 km/h ska uppfattas som 100 km i timmen, inte 100 km delat med en timme.
Allra mest förenklat blir det ju om man säger/skriver "100 knyck". :p
Då slipper man tjafsa om det heter 100 km i timmen, 100 km per timme, eller något annat.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Sorry, du har rätt. Felet börjar tyvärr sätta sig i ryggraden.
Du ska i alla fall ha en eloge för att du erkänner när du har fel! (y)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Waaoow ca 120 kwh per dag !?

Här sitter jag och vill trimma in huset för mina 50kwh per dag :crysmile:
Här finns de ingen spis, diskmaskin eller tvättmaskin :crysmile:
 
I Ingenjör Jesper skrev:
Det här är bland de roligaste diskussionerna jag läst på länge... Verkar svårt att skilja på multiplikation, division och medelvärden :rofl:
Ska vi inte ta den där diskussionen om kalorier och kilokalorier när vi ändå håller på?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Ravinen 9 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.