Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
J
M mickef skrev:
För vissa kan det vara livsavgörande.
Inte för vissa när det är 100 %. Alla. Snälla dra inte upp det där igen som en gammal sliten grammofonskiva. De som är skeptiska till vaccinet hänvisar alltid till enskilda fall. Försök förstå att vi diskuterar vad som är drivande och vad som fungerar för den stora massan och samhället. Det är tydligt att det är många som har en läggning åt "prepper-hållet" i trådens mest fanatiska vaccinmotstånd. Ibland funderar jag på om det är lite extra roligt för dom just nu. man vill ha användning gör det förråd man byggt upp med torkade aprikoser etc, och man tänker "Det är nu det händer- gött". Man är alltså inte ute efter en lösning utan man har sig själv och sina liktänkande som empiriskt underlag. Att resten av oss gnetare som försöker hålla huvet kallt och kvarnhjulen igång förklarar läget är man inte intresserade av att höra. Man vill gärna att det smäller. Speciellt gäller detta de som gärna blandar in invandring/Löven/förräderi i tråden så fort det går.
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Att du gissar har jag misstänkt men jag undrade om du har bättre underlag för dina teorier än inlagda på intensiven.
De talar väl extremt mycket för sig själva? Du har ju bara Swebbtv eller? Har du aldrig funderat på varför du aldrig har mer än en person som håller med dig?
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Än så länge har man i antikroppstester bland blodgivare bara kunnat konstatera att ca 10% får antikroppar per våg. Visst kan det vara många smittade som bara får T-cellsimmunitet, men om det är så många?
Det är väl inte mer än max 10 % av de med genomgången sjukdom som inte bildar antikroppar så vitt jag minns av undersökningarna på personalen på Danderyds sjukhus (Community study). Jag har också för mig att deras T-cellsundersökning visade stor samstämmighet när det gällde vilka som hade bildat antikroppar och vilka som bildat T-celler.

Du kan kolla om jag minns rätt: https://communitystudien.com/
 
K
Kanske antivaxare skulle räkna på hur det sett ut idag om ingen var vaccinerad? Siffror saknas ju inte på hur det såg ut när covid-19 kom till Sverige.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Att du gissar har jag misstänkt men jag undrade om du har bättre underlag för dina teorier än inlagda på intensiven.
Mängden ovaccinerade på sjukhus (gäller inte bara IVA) visar att du har fel i alla fall.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl snarare du som tror dig ha den kollen?
"100% av de som inte följer rekommendationer och råd från myndigheterna är vaccinerade", totalt baserat på en vild gissning...

Jag funderar lite på hur det kommer sig att det är så många ovaccinerade som ligger på IVA eller avlider, när de är så extremt försiktiga... Vi vet alla att vaccinet inte ger ett 100%-igt skydd. Vi vet också att avstånd ger ett bra skydd, iallafall om man med avstånd menar rejält med avstånd. Är avståndet tillräckligt stort (dvs man träffar inte någon) så kommer man inte bli smittad, så med alla dessa extremt försiktiga ovaccinerade så borde andelen ovaccinerade på IVA vara ytterst låg. Kanske, kanske finns det ett fel i något antagande på vägen här. Kanske, kanske kan det vara antagandet att ovaccinerade generellt är mer försiktiga som är fel.
Det var ingen vild gissning utan en sannolik gissning byggd på statistik. För att du ska förstå så får du ett ex: 100 pers i en buss saknar rekommenderat skydd mot virus, ca 80% är vaccinerade och resten ovaccinerade. Det betyder att 100% vaccinerade skiter i rekommendationerna.
Om någon i den bussen skulle ha skyddat sig på nåt vis är min gissning att den är orolig för att bli smittad och förmodligen ovaccinerad. Jag vet att er uppfattning är att det förmodligen inte är det eftersom ovaccinerade är egoister som helst ser en samhällsomstörtande sjukdomsspridning, så släpp den reprisen.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Det var ingen vild gissning utan en sannolik gissning byggd på statistik. För att du ska förstå så får du ett ex: 100 pers i en buss saknar rekommenderat skydd mot virus, ca 80% är vaccinerade och resten ovaccinerade. Det betyder att 100% vaccinerade skiter i rekommendationerna.
Om någon i den bussen skulle ha skyddat sig på nåt vis är min gissning att den är orolig för att bli smittad och förmodligen ovaccinerad. Jag vet att er uppfattning är att det förmodligen inte är det eftersom ovaccinerade är egoister som helst ser en samhällsomstörtande sjukdomsspridning, så släpp den reprisen.
Nej, det är inte en sannolik gissning utan en vild gissning av dig. Om du nu tror att det bara är ovaccinerade som skyddar sig så kan du ju fundera över varför Ulltand och Thomas_Blekinge både är vaccinerade och är munskyddsanvändare. Samt då förstås varför så många ovaccinerade blir sjuka.
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är inte en sannolik gissning utan en vild gissning av dig. Om du nu tror att det bara är ovaccinerade som skyddar sig så kan du ju fundera över varför Ulltand och Thomas_Blekinge både är vaccinerade och är munskyddsanvändare. Samt då förstås varför så många ovaccinerade blir sjuka.
Vad menar du med "Om du nu tror att det bara är ovaccinerade som skyddar sig..." ? Är det för att dina medlöpare ska förledas att tro att det är min uppfattning? Är det din taktik?
Upplysningsvis: Jag känner ingen ovaccinerad och alla, vad jag vet, följer myndigheternas rekommendationer.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför gå över ån efter vatten?
Det finns bra svensk statistik som visar att det är mycket högre risk för en ovaccinerad att behöva sjukhusvård jämfört med en vaccinerad.

Under perioden 18 oktober - 21 november var det 33 av 100 000 ovaccinerade i åldersgruppen 40-49 år som behövde sjukhusvård, medan det var 1 av 100 000 vaccinerade i samma åldersgrupp som behövde sjukhusvård.
[länk]
Jo men nu är det england som det handlar om och man behöver inte vara professor för att förstå varför det är på det viset och skulle vara väldigt konstigt om det inte skulle bli likadant i sverige eftersom fler och fler vaccinerar sig eller menar du att vaccinerade behöver inte sjukvård när dom blir sjuka i covid 19?
 
Fairlane
M mickef skrev:
Det var ingen vild gissning utan en sannolik gissning byggd på statistik. För att du ska förstå så får du ett ex: 100 pers i en buss saknar rekommenderat skydd mot virus, ca 80% är vaccinerade och resten ovaccinerade. Det betyder att 100% vaccinerade skiter i rekommendationerna.
Det var en vild gissning, inte en sannolik gissning.
Jag förstår inte ditt exempel heller:
  • 100 personer på en buss saknar rekommenderat skydd
  • 80% är vaccinerade, 20% är ovaccinerade

Det saknas helt klart ett antal parametrar här:
  • Hur många personer finns det på bussen totalt?
  • 80% vaccinerade av de som saknar rekommenderat skydd eller av personerna på bussen? (motsvarande gäller såklart också ovaccinerade)
  • Av de som bär skydd, hur vet du om de är vaccinerade eller inte (vild gissning?)
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
- - -så kan du ju fundera över varför Ulltand och Thomas_Blekinge både är vaccinerade och är munskyddsanvändare.
Glöm inte @optimum och säkert en hel drös till med vaccinerade som fortsätter munskydda sig.

Sedan kan jag ju tycka att just en busstudie kan bli missvisande - om man är RIKTIGT försiktig eller orolig för smitta, så undviker man ju kollektivtrafik helt och hållet. Det är alltså kanske en övervikt av oförsiktiga personer på bussen redan till att börja med.
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Jo men nu är det england som det handlar om och man behöver inte vara professor för att förstå varför det är på det viset och skulle vara väldigt konstigt om det inte skulle bli likadant i sverige eftersom fler och fler vaccinerar sig eller menar du att vaccinerade behöver inte sjukvård när dom blir sjuka i covid 19?
Risken att en vaccinerad person behöver sjukhusvård när den får covid är avsevärt lägre än att en ovaccinerad som blir sjuk behöver sjukhusvård.

Men naturligtvis är det så att om 100 % är vaccinerade så är det bara vaccinerade som blir sjuka och behöver sjukhusvård.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det var en vild gissning, inte en sannolik gissning.
Jag förstår inte ditt exempel heller:
  • 100 personer på en buss saknar rekommenderat skydd
  • 80% är vaccinerade, 20% är ovaccinerade

Det saknas helt klart ett antal parametrar här:
  • Hur många personer finns det på bussen totalt?
  • 80% vaccinerade av de som saknar rekommenderat skydd eller av personerna på bussen? (motsvarande gäller såklart också ovaccinerade)
  • Av de som bär skydd, hur vet du om de är vaccinerade eller inte (vild gissning?)
Det fanns inte plats för fler än 99 resenärer.
 
  • Haha
Surly
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Risken att en vaccinerad person behöver sjukhusvård när den får covid är avsevärt lägre än att en ovaccinerad som blir sjuk behöver sjukhusvård.

Men naturligtvis är det så att om 100 % är vaccinerade så är det bara vaccinerade som blir sjuka och behöver sjukhusvård.
Precis men faktum är varför vaccinerade hamnar på sjukhus är för vaccinet har slutat skydda tanken är tom helt enkelt.Problemet är idag att vi inte vet när tanken är tom och taklar vi av och inte håller avstånd eller går till jobbet när man är sjuk så kommer detta bara forsätta.Tycker det är märkligt att gå och vaccinera sig är inga problem hos vissa men stanna hemma när man är sjuk eller bara en sådan enkel sak att hålla avstånd verkar vara väldigt svårt.
 
B b8q skrev:
Glöm inte @optimum och säkert en hel drös till med vaccinerade som fortsätter munskydda sig.

Sedan kan jag ju tycka att just en busstudie kan bli missvisande - om man är RIKTIGT försiktig eller orolig för smitta, så undviker man ju kollektivtrafik helt och hållet. Det är alltså kanske en övervikt av oförsiktiga personer på bussen redan till att börja med.
Är det inte bra om folk använder munskydd?Eller vad menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.