skoge skoge skrev:
Jo... lite lustigt att Elon Musk har blivit årets person i år.
Om det är för miljön så vill jag veta om det är miljövänligt med rymdfärder som SpaceX håller på med?
Du är medveten om att man tidigare skicka upp raketen... Och sen skrota den... Musk återanvänder raketen.
Så jo det han gör är faktiskt miljövänligare än vad som var praxis innan hans tid
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jo men skillnaden är att jag gav 400.000-1miljon mindre och kan köra från 10 000 mil och upp för resten av pengarna.
Alltså om jag köpte en bil för typ 800 och upp så är en diesel uppe på byte ;)
Varför ska mannköra en gammal fossilbil för 1000kr men alltid köpa en sprillans ny elbil när det ska jämföras?
Det finns en del elbilar långt under 400k
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Ja, varför bor du kvar här?
lika trevligt svar detta...
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Batteribytet...är det samma som motorbytet som man måste göra i en fossilbil?
När MÅSTE man göra det?
10.000 mil?
30.000?
50.000?
100.000?

finns inget måste där.
utan handlar om underhåll.

Finns det ett MÅSTE på batteri?
 
D
P pmd skrev:
De flesta jag blinkar åt bländar av.
Jo, jag misstänker att automatiken triggas i en del fall, dvs när man blinkar så upptäcks din bil och det bländas av. Har noterat att det oftast sker för snabbt för att det skulle vara föraren som sköter detta, men bara ett antagande. Jag tycker man märker det tydligast på motorväg, dvs där man möts men inte så rakt framifrån som på väg med mötande trafik.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kul grej.
Tack för denna, ty sådär har jag inte lyckats tänka fram själv. Det är ett bra intressant sätt att se på det.

Om du vill, men du behöver inte, så får du gärna hitta någon källa på sysselsättningsgrad i olika länder.
Inte för att jag tvivlar på vad du anförde, men det kunde dock vara kul att se lite data.
(Och nu är jag alltså lat och försöker få dig att göra jobbet ;), men det var å andra sidan något du påstod, så det är knappast min uppgift att verifiera det... ;))
Ingen fara, jo det var det, för precis nu så har siffrorna för Q1-21 kommit, och vi har droppat till andra plats, nåväl, jag anser fortfarande att resonemanget håller.

https://www.europaportalen.se/2021/07/sverige-tappar-eu-tronen-i-sysselsattning

Det enklaste sättet att komma till bukt med arbetslösheten är såklart att avskräcka folk från att vara arbetssökande, finns många sätt, men om man egentligen vill att folk ska arbeta, vilket jag i min enfald trodde var målet, så är det ju bättre att prata om det.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Det var dock helt sant. Den svenska linjen var från 1950-talet fram till slutet av 1960-talet att hålla möjligheten öppen för att tillverka svenska atombomber. Det politiska stödet för det minskade med tiden så den enda reaktorn som kunde producera vapenplutonium gjorde aldrig det innan den lades ner och den andra som hade kunnat producera vapenplutonium driftsattes aldrig.

Den svenska linjen byggde dessutom på att använda inhemskt uran för att inte besväras av andra länders krav på hur importerat uran skulle användas. Sverige har goda uranfyndigheter.

När Sverige fick tillgång till amerikansk kärnkraftsteknik och kunde importera uran från USA billigare än den inhemska produktionen så var det genom att uppfylla USAs krav på att inte bygga atomvapen.
nej nej nej.
Nu har du blandat ihop något med dina texter.

Detta jag skrivit om har ingen sanning alls.
utan var propaganda.

Du har rätt i delar av din text.
Men inte detta om hur media spred lögner.
Där skrevs att Sverige redan hade atombomber och att Bofors sålde dessa till både sovjet och USA för Sveriges suveränitet.. Och nä detta var inte alternativa media utan aftonbladet..
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Miljö är sekundärt till gener det har bevisats om och om igen. Men vänstern kan inte acceptera att alla inte föds med samma förutsättningar.

Dock spelar miljö roll, men sekundärt till DNA
Tror du på det själv, naivt, du tror att en rom i Rumänien med "starka gener" och Stefan Perssons son har i princip samma chans? En som går i grundskola i Lomma och en som går i Botkyrka, samma chans?
Nä, släpp sargen och kom in i verkligheten.

I verkligheten hade en sån som Leif Östling (eftersom det var han som uttalade det) utan vårt stöd och sponsring, förmodligen börjat som springpojke på ett bygge eller fabrik när han var 15 och sedan stannat i den miljön. Nu sponsrade vi honom och hans familj hela vägen och när han sen med lite tur, så jävla skarp är inte gubben, lyckades, så vänder han sig om och uttalar de korkade orden, som bara bekräftar hans enfald.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Och fjärde högsta arbetslösheten i EU (efter Grekland, Spanien och Italien).
Ja precis, det är ju toppen, många som står till arbetsmarknadens förfogande, det ger ju bättre förutsättningar än att de gett upp.
 
D djac skrev:
Tror du på det själv, naivt, du tror att en rom i Rumänien med "starka gener" och Stefan Perssons son har i princip samma chans? En som går i grundskola i Lomma och en som går i Botkyrka, samma chans?
Nä, släpp sargen och kom in i verkligheten.

I verkligheten hade en sån som Leif Östling (eftersom det var han som uttalade det) utan vårt stöd och sponsring, förmodligen börjat som springpojke på ett bygge eller fabrik när han var 15 och sedan stannat i den miljön. Nu sponsrade vi honom och hans familj hela vägen och när han sen med lite tur, så jävla skarp är inte gubben, lyckades, så vänder han sig om och uttalar de korkade orden, som bara bekräftar hans enfald.
Självfallet spelar miljö in, men gener är av större vikt. Men ni på vänsterfallangen har svårt ta till er det för det skulle betyda vi alla föds med olika förutsättningar. Tyvärr är världen sådan, vissa föds med lite resurser bakom pannbenet. Somliga utan.

Dessutom har det där satt sig rätt bra vid detta laget, smarta gifter sig med smarta osv.
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Trodde vi pratade vinterdäck lämpliga för svensk klimat
När skrev någon så utförligt?
Jag tolkade ursprungsinlägget som att vilket däck som helst dög utom dubbdäck..
Inget specifik antydan om att det var just dubbfria vinterdäck för vårat klimat.. Utan m&s däck skulle ha funkat lika bra..

Där av min text om avåkningar.. :thinking:
 
Redigerat:
A Alexn72 skrev:
Sysselsättning betyder väl att man gör något minst 1h i månaden...
Isåfall går de ju inte att använda till något...
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallets-ekonomi/sysselsattning-i-sverige/
https://www.scb.se/contentassets/8ab23deb3310477a9dad083750ec0355/begrepp-och-definitioner-aku.pdf

Om man är sysselsatt gör man "något" mer än en timme i veckan ja, men det går ju som du säger inte göra något med det på individnivå. När man mäter sysselsättningsgrad så mäter man det i procent av arbetskraften, och SCB som gör AKU-mätningarna påstår att man definierar begreppen lika i alla länder. Man kan nog anta att EU-länderna gör det i alla fall, sen kanske Nordkorea fifflar med siffrorna ...

@pmd du påstod att det var luddigt, jag sade att det var det inte? Det var inget resonemang alls. Jag vet inte vad er diskussion om arbetslösheten i Sverige handlade om, den här tråden handlar ju om vad vi bilister ska förvänta oss i framtiden ...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Maskintok skrev:
När MÅSTE man göra det?
10.000 mil?
30.000?
50.000?
100.000?

finns inget måste där.
utan handlar om underhåll.

Finns det ett MÅSTE på batteri?
Inte ovanligt med 150.000 mil på lastbilar utan motorbyte
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Inte ovanligt med 150.000 mil på lastbilar utan motorbyte
fått byta en motor pga total haveri.
Men hur många elmotorer jag fått byta genom åren är så många att jag tappat hur många.

Men det återstår att se hur det blir med dessa fordon.
 
Maskintok skrev:
behöver inte vara c däck.
xl kan det stå dvs däck som tål högre belastning.. suv kan det också stå...
Finns fler beteckningar..
102T
92T
osv..
Nja... okej... poängen var att det sitter samma däck på elbilen som på volvon.
Då är den ena en nissan leaf 1630kg och den andra en volvo 850t 1550kg
Inte helt lika bilar men tillräckligt lika för att klara samma arbetsuppgifter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.