P
Maskintok skrev:
Så pass lång tid... :thinking:
jag körde 200 m sist jag körde automat innan jag satte foten på bromsen när det var kopplingen jag letade:crysmile:
Lära sig köra på fem minuter, skrev jag. Inte misslyckas att lära sig på fem minuter. :D
Du slog dock det senare med god marginal, tydligen. ;)
 
P
Maskintok skrev:
många trodde även att Sverige hade eller har planer på att börja tillverka atombomber för att vi har kärnkraftverk...
Det var dock helt sant. Den svenska linjen var från 1950-talet fram till slutet av 1960-talet att hålla möjligheten öppen för att tillverka svenska atombomber. Det politiska stödet för det minskade med tiden så den enda reaktorn som kunde producera vapenplutonium gjorde aldrig det innan den lades ner och den andra som hade kunnat producera vapenplutonium driftsattes aldrig.

Den svenska linjen byggde dessutom på att använda inhemskt uran för att inte besväras av andra länders krav på hur importerat uran skulle användas. Sverige har goda uranfyndigheter.

När Sverige fick tillgång till amerikansk kärnkraftsteknik och kunde importera uran från USA billigare än den inhemska produktionen så var det genom att uppfylla USAs krav på att inte bygga atomvapen.
 
  • Gilla
PNI och 1 till
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Jag äger inte, och har aldrig ägt, en elbil så jag har nog missat något. Vad gör elbilsdäck unikt stora?
Unikt stora vet jag inte?
Däremot krävs att de klarar högre vikt, då elbilens batteripack gör den tyngre jämfört med motsvarande vanlig bil, enligt vad jag läst.
 
P
T Tullen127 skrev:
Det är väl fritt att flytta??
Ja, varför bor du kvar här?
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
I namnen på alla de organisationer som jag nämnde.
Men inte i länkarna jag nämnde
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Automatlåda har inte den minsta påverkan på trafiksäkerheten. Har kört manuell i långa år, kör automat nu. Bekvämare, mrn det påverkar absolut inte säkerheten när jag kör.
Så kan det mycket väl vara, men du äter väl inte glass eller korv medan du kör, antar jag.
 
Nissens
P pmd skrev:
Så kan det mycket väl vara, men du äter väl inte glass eller korv medan du kör, antar jag.
Nä, jag rakar eller duschar mig inte heller i bilen. Men nu var det ju automatlåda det handlade om…
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Nä, jag rakar eller duschar mig inte heller i bilen. Men nu var det ju automatlåda det handlade om…
Ja, körning med automatlåda kräver mindre del av hjärnans kapacitet och färre extremiteter blir upptagna.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Nån "liten" detalj som skulle kunna vara unikt stora för elbilen är t.ex. batteribytet..!!
Eller däcken..
Eller elektronikövervakningen..
Mm
Batteribytet...är det samma som motorbytet som man måste göra i en fossilbil?
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Automatlåda har inte den minsta påverkan på trafiksäkerheten. Har kört manuell i långa år, kör automat nu. Bekvämare, mrn det påverkar absolut inte säkerheten när jag kör.
Vart skrev jag det?
 
A
P pmd skrev:
Det är ungefär lika relevant som "sluta ligga i diket". Varken den ena eller den andra uppmaningen är baserad på en giltig premiss.
helt fel.
Men du har samma attityd själv ibland som den som skrev detta så...
ner i samma fack ni sitter.. det där allt oviktigt och otrevligt hamnar.

konstigt.. sluta ligg i diket.
skrivet i ett inlägg som inte hade all text till någon... Och som handlade om vinterdäck.. :thinking:

visa vart hustrumisshandel har med bilar och däck diskussion att göra?



Sitta och försöka efterslänta och vrida på saken... nä nä stå för orden man skrivit och ta en rejäl varning för det är emot reglerna på forumet.. Och har ingen varning kommit av det där då vet man att det är skillnad på medlemmar här på forumet.
 
Redigerat:
F frasen_36 skrev:
Unikt stora vet jag inte?
Däremot krävs att de klarar högre vikt, då elbilens batteripack gör den tyngre jämfört med motsvarande vanlig bil, enligt vad jag läst.
Nja... Det sitter inga c zäck på någon av mina elbilar. Så vanliga däcken duger utmärkt.
Det fiber en liten sanning i att elbilarna väger mer. Men för att jämförelsen ska bli rätt så får man även ta med bränsletransporten med lastbil i "vikten på vägen för en fossilbil"
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Sysselsättning är inte det minsta luddigt, i alla fall inte ur ett svenskt perspektiv. Att använda det i samma sammanhang som arbetslöshet är heller inte konstigt alls.
Sysselsättning betyder väl att man gör något minst 1h i månaden...
Isåfall går de ju inte att använda till något...
 
P pmd skrev:
MS? Menar du däck av kategorin Mud & Snow? Sådana är väl sämre än odubbade vinterdäck i vinterväglag?
Trodde vi pratade vinterdäck lämpliga för svensk klimat
 
A
A Alexn72 skrev:
Nja... Det sitter inga c zäck på någon av mina elbilar. Så vanliga däcken duger utmärkt.
Det fiber en liten sanning i att elbilarna väger mer. Men för att jämförelsen ska bli rätt så får man även ta med bränsletransporten med lastbil i "vikten på vägen för en fossilbil"
behöver inte vara c däck.
xl kan det stå dvs däck som tål högre belastning.. suv kan det också stå...
Finns fler beteckningar..
102T
92T
osv..
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.