F
Maskintok skrev:
Vad är det du är så ivrig över att få veta?
citerad text där något blivit konstigt?
Jag frågade bara "PMD" var det står nåt om kärnvapen som han påstod sig hittat i länkarna jag skickade ang. Fukuchima-olyckan som han skrev. :thinking:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Ja, det är inte alla som kan lära sig köra automatväxlad bil på fem minuter. ;)
Så pass lång tid... :thinking:
jag körde 200 m sist jag körde automat innan jag satte foten på bromsen när det var kopplingen jag letade:crysmile:
 
  • Ledsen
  • Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
A
F frasen_36 skrev:
Jag frågade bara "PMD" var det står nåt om kärnvapen som han påstod sig hittat i länkarna jag skickade ang. Fukuchima-olyckan som han skrev. :thinking:
Ah.. det var många i media som fått för sig att kärnkraftverk är en början till atombomber. och att fukuchima var början på samma era...
många trodde även att Sverige hade eller har planer på att börja tillverka atombomber för att vi har kärnkraftverk...

både SR och SVT slog hårt på detta ett tag om att det var samma tills att forskare gick ut och rättade upp detta.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
T
P pmd skrev:
Om man har bil med en bra launch control så minskar man risken för att slira. :)
Eller lär sig hantera gasen bättre..
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vilket betyder att man betalar mer om man har hög lön. Så vulgärt med den svenska progressiva skatten, och att den börjar så lågt som 45k är skrattretande. I USA har man också progressiv skatt men marginalskatten där är 35 procent högst och för det måste du tjäna 250k SEK i månaden.

Samtidigt i Svedala har du 66 procent marginalskatt redan vid 54k månaden
Det är väl fritt att flytta??
 
  • Gilla
  • Älska
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
kört några bilar med automat.. sista var det så länge sedan jag hade kört med automat att jag glömde bort mig.. tog fel fot på bromsen, slog huvudet i ratten... :crysmile:
Sådär gjorde en bekant till mig när hon provkörde min automatväxlade Fordpickup. Flera gånger under samma provtur. Om man inte är van vid att köra en automatväxlad bil så tar det lite tid att lära om.

Det är likadant för den som inte är van vid en manuellt växlad bil. Jag hade en period en liten Nissan "sportbil" som hade manuell växellåda. Jag körde den inte så ofta eftersom jag använde min automatväxlade bil till vardags. Det hände oftare än sällan att jag fick motorstopp vid trafikljus med den lilla Nissan. :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Sådär gjorde en bekant till mig när hon provkörde min automatväxlade Fordpickup. Flera gånger under samma provtur. Om man inte är van vid att köra en automatväxlad bil så tar det lite tid att lära om.

Det är likadant för den som inte är van vid en manuellt växlad bil. Jag hade en period en liten Nissan "sportbil" som hade manuell växellåda. Jag körde den inte så ofta eftersom jag använde min automatväxlade bil till vardags. Det hände oftare än sällan att jag fick motorstopp vid trafikljus med den lilla Nissan. :)
Ja det är inte bara.. jag skulle stanna vid korsning... Med stoppskylt.. skulle trycka ner kopplingen... Men det var bromsen.. :crysmile:
slog huvudet i ratten..tog bra den smällen..
träffade på säljchefen dagen efter... Hade en liten blånad i pannan... ganska pinsamt att berätta varför... Men båda skrattade gott över morgon kaffet:crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
IKEA lanserar elbil: "Den är helt revolutionerande!" - Allt om Elbil
[länk]

Denna är en bra sammanfattning över dessa fordon...
Finns den i furu?
Då kan man ju alltid elda upp den så den blir till nån nytta..:D
 
  • Haha
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Miljö är sekundärt till gener det har bevisats om och om igen. Men vänstern kan inte acceptera att alla inte föds med samma förutsättningar.

Dock spelar miljö roll, men sekundärt till DNA
Antar att du avser överklassmiljön..
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Det är just felsökning på el som kostar pengar då tiden oftast blir lång..
Det är ju därför så få idag vill hålla på, de får inte betalt för de timmarna de lägger ner..
Med OBD borde det inte vara raketkirurgi att felsöka en bils elsystem.
 
P
R Rkarlsson skrev:
Det är ändå lite för jävligt att man ska behöva bära ner tvätten till maskinen och sen hänga upp den med.
Det borde väl ändå vara autonomt och alla med manuellt tryckande borde ju få kapa elkabel direckt.
Det finns maskiner som både tvättar och torkar.
Jag tror inte att jag riktigt förstår vilken kabel du vill kapa.
 
A
P pmd skrev:
Med OBD borde det inte vara raketkirurgi att felsöka en bils elsystem.
Det är det inte heller.
Men man får se upp.. datan man får är inte alltid rätt.
Du kan få felkod p2446 men det är egentligen P244B.. Eller så ger det ursprungliga felet ingen kod men påverkar andra komponenter som får fel information..

Det är såna fel som tar en stund att reda ut..

Hade en ford inne för flera år sedan..
Den gick bra kall med så började den hoppa..
Lät man gasen vara så gick den bara lite ojämt..

felkoder fanns.. Men inga hade med själva felet att göra... Utan det var den elektroniska gasen som påverkade med en felsignal till insprutningen...tog inte flera dagar att nysta i men det tog en liten stund iallafall...
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
P
G OMathson skrev:
När vi gick med i EU togs väl stänkskyddskraven bort? De stör ju aerodynamiken... själv har jag både fram och bak och hatar stenskott.
Jag har för mig att det helt enkelt inte fanns något stänkskyddskrav i de EU-gemensamma reglerna och vid harmoniseringen så ville/orkade inte Sverige begära ett undantag.

Söder om Sverige är det ont om slask så stänkskydd är inte riktigt lika nödvändiga där. Spolarvätskeförsäljarna i Sverige jublar nog fortfarande.
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
Ah.. det var många i media som fått för sig att kärnkraftverk är en början till atombomber. och att fukuchima var början på samma era...
många trodde även att Sverige hade eller har planer på att börja tillverka atombomber för att vi har kärnkraftverk...

både SR och SVT slog hårt på detta ett tag om att det var samma tills att forskare gick ut och rättade upp detta.
Jaha, okunskap alltså...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F frasen_36 skrev:
Jaha, okunskap alltså...
Jajemän samma skrämselpropaganda som man sett i media förr fast om andra saker..
miljö.. klimat... mat.. el.. bränsle... bilar..
framtiden... sex... sjukdomar... virus..
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.