A Avemo skrev:
Stort hus och elvärme? Uppskattat för hela december 3769 kWh. Det var ingen liten förbrukning.
240 kvm tegelkåk med mycket fönster och vattenburen golvvärme. 4 personer (2 tonårstjejer) och två elbilar.
Den ena elbilen har smartladdning via Tibber.
 
  • Gilla
Carl-Jo-han och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det är inte normalt. Kräver säkringar på 160A...
100 kW/h är ju ett mått på hur fort effekten ändras. Om man startar på noll och det är kallt i en vecka så kommer i så fall effektbehovet i slutet på veckan att vara 16,8 MW... :)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Carl Wedin och 16 till
  • Laddar…
Det är ju kostnaden och inte förbrukningen per dag som visas. Har du timdebitering och det var en topp i priset eller förbrukade du extremt mycket det dygnet? Om priset är detsamma hela månaden så blir det 231 kWh på ett dygn. Nästan 10 kW i snitt på dygnet.
 
  • Gilla
uthl och 1 till
  • Laddar…
Ni ligger i lä och jag har en bister vinter framför mig. Ja stort hus, byggt 1935, med 400kvm atemp men har stängt av värmen nu i ett antal rum samt sänkt värmen rent generellt. Kör även varmvatten i läge ekonomi. Vattenburen värme som drivs av en luftvattenvärmepump av modell CTC Ecoair 622M ihop med CTC Ecozenith i550.
Tyvärr sitter jag på rörligt elavtal då jag inte hittat rimliga fasta avtal sedan vi flyttade in 2019. Hade dock inte räknat med denna shit storm.
 
  • Skärmdump från mobil visar energiförbrukningsdata med ökning jämfört med föregående år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
  • Älska
Albinsson74 och 15 till
  • Laddar…
Undrar vart december kommer att sluta i år...

Stapeldiagram som jämför månatlig elförbrukning i kWh för fakturerade månader jan-dec 2020 och 2021, med framhävning av november.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Otto Kulladal och 1 till
  • Laddar…
Ni ligger i lä kwh/m2.
1700 tals hus i sten, ca 90m2, 100-120 kwh/dygn.
Elraddar.
Morgon och kvällsbrasa i stora kakelugnen annars hade jag varit uppe i 150+ kwh/dygn.
Härligt med rörligt dessa dagar.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
sekelskifteskåk och 10 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det går inte ett antal kW per dygn. Det som går per dygn är kWh.
Lika fel som att säga att bilen förbrukar 100 hästkrafter mellan Stockholm och Göteborg.
Funkar lika bra med kW-dygn, kW-h, eller kW-s om man vill. Just kWh råkar bara vara en de facto-standard debiteringsenhet för elförbrukning.

100kW momentant under ett dygn är 100kW/dygn.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
kwasibengt och 6 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Funkar lika bra med kW-dygn, kW-h, eller kW-s om man vill. Just kWh råkar bara vara en de facto-standard debiteringsenhet för elförbrukning.
Bäst vore om man använde Joule. Då skulle man slippa all förvirring.
 
  • Haha
  • Gilla
Biffkrull och 10 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bäst vore om man använde Joule. Då skulle man slippa all förvirring.
För debitering behövs ändå en tidsfaktor dvs i stället för kW/h får vi använda J/h.
 
  • Gilla
  • Haha
VildaVillan och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
[bild]

Oj, vad jag ser fram emot elfakturan för december...
Den 6 och 7 december var mina dyraste dagar med (så länge). Sjukt kallt var det ute. Jag förbrukar lätt 120-130 kWh en sådant dag och 80% går åt FLVP.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
För debitering behövs ändå en tidsfaktor dvs i stället för kW/h får vi använda J/h.
Det man betalar för är överförd energi. Joule är ett mått på energi (1 J är samma sak som 1 Ws) liksom Wh och kWh.

Varför ska folk blanda in '/h'? kW/h är en enhet som inte finns eller har någon praktiskt använding. Den anger möjligen hur snabbt effekten förändras, men det har ingenting med debitering av energi att göra.

J/h blir effekt, dvs W.
 
  • Gilla
ajn82 och 30 till
  • Laddar…
Magnus E K
Problemet är nog att "kilowattimmar" helt enkelt är för långt så det blir förkortat till "kilowatt" i talspråk på samma sätt som "mikrovågsugn" blivit endast "mikro".
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Magnus E K
B Bissemannen skrev:
[...] men har stängt av värmen nu i ett antal rum samt sänkt värmen rent generellt.
Skulle du ha gjort detta även om du hade haft ett fast avtal på säg 40 öre/kWh? Om inte så har vi här ett bra exempel på hur fasta avtal leder till slöseri (och driver upp priset onödigt mycket).
 
  • Gilla
Maximus2021 och 10 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det man betalar för är överförd energi. Joule är ett mått på energi (1 J är samma sak som 1 Ws) liksom Wh och kWh.

Varför ska folk blanda in '/h'? kW/h är en enhet som inte finns eller har någon praktiskt använding. Den anger möjligen hur snabbt effekten förändras, men det har ingenting med debitering av energi att göra.

J/h blir effekt, dvs W.
W/s eller Joule är bara två olika sätta att ange samma mängd med arbete (energi). För att kunna debitera arbete i form av el har man bestämt att förbrukningen mäts över en tidsperiod av en timme. Således motsvara 10 miljoner J under en timme ca 3kW momentant arbete under samma tidsperiod.

Dvs oavsett hur man anger mängden arbete (energi) behövs en tidskoefficient hur länge detta utförs.
 
  • Haha
EvertL
  • Laddar…
Du ska nog sluta diskutera enheter, alternativt läsa på lite. Du är helt ute och cyklar.
 
  • Gilla
ajn82 och 21 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.