E
Har sett att det är poppis med "bygga-hus-trådar" så tänkte lägga upp en här med.

Vårt första hus som vi bygger helt själv (totalentreprenad). Idag bor vi i parhus byggt 2018. Vi följde även detta bygget, var med och planerade, samt gjorde alla tillval osv. Men, detta är upplåtet i bostadsrättsform så det är långt ifrån samma sak som att bygga på friköpt tomt.

Huset byggs i Skåne. Skrev avtal i mars 2021, kommunen tog onödigt lång tid på sig med bygglov, men nu vi är äntligen igång! Vi fick startbesked den 10/12. Tomten köps 15/12, och gjutning av platta på mark är planerad till 20/12.

Huset är ett gediget 1.5-plans stenhus vid namn Lilja där vi har flyttat i princip alla väggar. Vi kommer även ha ett garage/förråd på cirka 47 kvm. Orkar inte skriva alla tillval just nu (det var mycket), men om någon är intresserad så fråga. :)

Jag kommer att posta mer info i takt med att bygget fortskrider.

OK, nu kör vi - första bilden:
 
  • Tomt i Skåne med långt gräs och en byggarbetsplats i bakgrunden i solnedgångsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
E
Dags för bild nummer två:

Lite snöigt, men schakten är klar och nu är det dags för kantelement och cellplast.

Närmast i bild är garaget från "baksidan" mot trädgården. 2 meter efter ligger bostadsdelen.
 
  • Byggarbetsplats med markarbeten under snötäcke, synliga schakter och märkta rör i förgrunden, med byggnader i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Var bygger ni?
 
E
M Manhunter skrev:
Var bygger ni?
Ca 2 mil från Södra Sandby. :)
 
E
Var ut och kikade idag. Nu går det undan! Kantelement och cellplast uppe!

Allt går som planerat.
 
  • Byggarbetsplats med kantelement och cellplast installerade, arbetare och grävmaskin i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med grävmaskin, arbetare, kantelement och cellplast på en grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med kantelement och cellplast på marken, grävmaskin i bakgrunden under klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med kantelement och cellplast, grävmaskin och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har du några fasad/planritningar på huset? :)
 
  • Gilla
StenQL
  • Laddar…
Kul! Vi har bott 3 år i vårt Örementhus och är supernöjda. Men vi valde att bo ganska exakt inne i Sandby :)
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E
J Jarlsgård skrev:
Har du några fasad/planritningar på huset? :)
Ja men det ska jag väl kunna ordna. :)
 
  • Arkitektoniska ritningar av en byggnads fyra fasader med specificerade material och färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av garage med förråd, inkluderar mått och detaljer som takskjutport och väggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av bottenvåning med dimensioner och möblering, inklusive kök, vardagsrum och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning över en våningsplan med mått och rumsuppdelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E
M maximm skrev:
Kul! Vi har bott 3 år i vårt Örementhus och är supernöjda. Men vi valde att bo ganska exakt inne i Sandby :)
Ja, det föll på Örementhus efter mycket letande. Vi var väldigt nära på att signa med en annan stenhusleverantör, men efter att ha läst 99% dåliga omdöme på detta forum så blev vi skeptiska.

Kollade Örementhus, och alla verkade nöjda!
 
E
Här kommer bild på köket från ett håll.
 
  • Modernt kök i svart med ö centrumbänk, inbyggd vitvara och röd assistent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
Vi byggde Örementhus Näckros 2019. Trivs jättebra.
Också i Skåne.
Jag ser på Örementhus hemsida att husen byggs i lättbetong. Är det fullhöjds-element till väggarna? Vet du i så fall från vilken leverantör de kommer? Jag undrar också hur takbjälklaget är beskaffat. Är det också lättbetong, eller något annat?

Anledningen att jag frågar är att jag själv planerar att bygga ett lättbetonghus under 2022.
 
E
H hhallen skrev:
Jag ser på Örementhus hemsida att husen byggs i lättbetong. Är det fullhöjds-element till väggarna? Vet du i så fall från vilken leverantör de kommer? Jag undrar också hur takbjälklaget är beskaffat. Är det också lättbetong, eller något annat?

Anledningen att jag frågar är att jag själv planerar att bygga ett lättbetonghus under 2022.
Här har du en av kortsidorna (för att visa upp till nock). Vet inte om det är det du kallar "fullhöjds-element", men de går ju hela vägen upp per våning så att säga.

Känner inte till leverantör faktiskt.
 
  • Ritning av en byggnadskortsida upp till nock med måttangivelser och positionsmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Här har du en av kortsidorna (för att via upp till nock). Vet inte om det är det du kallar "fullhöjds-element", men de går ju hela vägen upp per våning så att säga.

Känner inte till leverantör faktiskt.
Ja, precis! Bottenvåningen här ser (principiellt) precis ut så som jag tänkt bygga. Mig veterligt finns det bara två leverantörer som tillhandahåller såna element i Sverige: Xella (alias Ytong) och H+H. Hade varit intressant att veta vilken som används (eller om Örementhus eventuellt har någon annan, möjligen utrikisk leverantör).
 
E
H hhallen skrev:
Ja, precis! Bottenvåningen här ser (principiellt) precis ut så som jag tänkt bygga. Mig veterligt finns det bara två leverantörer som tillhandahåller såna element i Sverige: Xella (alias Ytong) och H+H. Hade varit intressant att veta vilken som används (eller om Örementhus eventuellt har någon annan, möjligen utrikisk leverantör).
Hmm, jag tror jag sett gula "säckar" som det står Y-TONG på när grannens hus fick sina väggar för nån vecka sedan. Kan inte säga 100% dock, men jag vet säkert om cirka 4 veckor. Då ska väggarna upp.

För er som vill följa bygget tillsammans med mig/oss, så är detta tidsplanen:
 
  • Detaljerad tidsplan för byggprojekt med färgkodade aktiviteter och tidslinjer på ett papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JohanKB
  • Laddar…
E
Dags för lite fler bilder. Nu är grunden i princip förberedd för gjutning.

På bilderna ser ni garage och husgrund.

Bilden med bilen är för att visa bredden på garaget. På längden får man plats med cirka 3 bilar, men vi kommer ju använda en del som förråd också.

Det blir rätt så mycket el och nätverk, vilket också syns på en av bilderna. Jag jobbar inom IT, så för mig är det en av de viktigaste delarna i huset. Kommer ha ett helt separat nätverksrack t.ex. Det är det som syns i bild, och är separat från elcentralen då alla kablar inte fick plats där.
Förberedd hus- och garagegrund med armering och rörledningar, i en öppen byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grund förberedd för gjutning med armeringsjärn och rörinstallation för el och nätverk, bredvid en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grund förberedd för gjutning med armeringsnät, synliga el- och nätverksinstallationer på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grund med armeringsjärn och förberedd elinstallation och nätverkskablar för husbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bil framför förberedd hus- och garagegrund med armeringsjärn och synliga kablar vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.