A ajn82 skrev:
Var där och prata med en av deras säljare, väldigt trevlig kille, och kom fram till en lösning för ombyggnad av vår tvättstuga samt gäst-wc.

Går någon månad och e kommer sen och tittar på plats och vill börja göra allt lättare för sig, mindre plattor osv. Killan vi pratat med jobbade inte längre kvar. Efter mycket om och men når vi en kompromiss och bokar in att de ska göra jobbet, betalar handpenning osv. Efter ett par dagar återkommer de med att de inte kan få tag på plattorna längre och vill hoppa av vårt kontrakt.

Hade man själv velat hoppa av i det skedet hade de väl behålla handpenningen.. men var vid det laget så trött på allt tjafs från dem så kändes lika bra att bara släppa det. Vände oss till en annan leverantör, och var inga problem att få det gjort så som planen var från början, så var egentligen tur att det inte fungerade med pronto.

För övrigt träffade jag på deras duktiga kille hos en annan kedja ett år senare, min känsla var att han var den enda som var bra hos pronto, så kanske lika bra för honom att gå vidare (när jag frågade pronto efter honom så blev de obekväma, och verkar som de hade velat bli av med honom)

Har varit sugen på klinkerdäck själv, därför jag följer tråden, men inte blivit av just för att det verkar som att pronto är den stora leverantörer av det här i området, och de är på min lista av företag att inte göra affärer med.
Vi köpte plattor och piedestaler från Kakelgiganten i Malmö. Plattor från Polen istället för Italien och lite enklare piedestaler men under halva priset och god service med inkluderad leverans. Hittills nöjd - få se hur det ser ut efter vintern!
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Jag vill gärna ha fler bilder på färdiga klinkade uteplatser!
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag vill gärna ha fler bilder på färdiga klinkade uteplatser!
Instämmer - släng in bilder på era resultat!
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Undrar hur man ska göra med sargen jag har runt altanerna. Där hänger ju 3x 95mm brädor idag som sarg... Finns det något fäste som man hänger klinkerplatta i då?
 
M
Jag påbörjade en liten mini-altan på framsidan av huset som fick klinkerdäck på regelstomme.
Problemet här är att jag har ungefär en meter av betongplattan från huset som sticker ut att ansluta mot och granit-inkädd trappa att anpassa höjden mot. Fötterna är från Hornbach och kostade en dryg tia styck, de är helt fasta och går inte justera. Efter bilden är tagen har regelstommen fått syllpapp under plattorna och alla fötter skruvats fast i reglarna.
Byggprocess av mini-altan med klinkerdäck på regelstomme vid en tegelhusfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är så långt jag kom innan det blev höst, det behövdes monteras en markis över uteplatsen och innan jag satte upp den ville jag få målat takfoten och byta hängrännan vilket gjorde att sommaren tog slut.

Påbörjad mini-altan med regelstomme och klinkerdäck ansluten till husets betongplatta och granittrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har inte fäst fötterna som står på betongplattan ännu, tänkte kladda på fuktskydd först och se om regelstommen har samma höjd nästa år eller om det behövs justering av höjderna. Det är rätt pilligt att få till så att man inte får rickiga plattor eller för mycket fogsprång.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vi valda att lägga klinkers runt vår pool som vi byggde under sommaren 2021. Vi valde Dekoras XT20, var och kikade en varm sommardag och konstaterade att de mörkare blev väldigt varma. Vi har lagt Ca 70kvm och vi anpassade storleken efter plattorna för att minimera sågandet.
De ligger på 10mm plastfötter som är lösa. Går inte flytta på dem om det ligger plattor på dem. Har 3-4 plattor som vickar lite när man går på dem, det är när jag bytte håll på regelverket och kanske inte fick på millimetern rätt höjd. Då de inte är flexibla. Tanken är att använda ”underlägg” och justera till nästa sommar när de legat ett tag. Så vi får se hur det ser ut då.
Anledningen till att vi valda att lägga den i luften är att det är smidigare att komma ner under om det skulle bli problem med poolen. Sen går det även väldigt lätt att eftermontera el och vatten, då det bara är att lyfta på några plattor.
Väldigt hårda att såga i märkte vi när vi var och hyrde en klinkersåg på ställning för raka snitt. Den klarade 3-4mm bara, sen stannade den pga att det gick tungt. Körde ner 5-6mm, sen vände jag på den och körde med vanliga diamantklingan på vinkelslipen.
 
  • Nyinstallerad klinkers runt en pool på 10mm plastfötter med trämöbler och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerade klinkers i ljus nyans runt en halvtäckt pool, med verktyg synliga och utomhusmiljö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obyggd träpoolram bredvid installerade klinkers med verktyg och byggmaterial utspridda runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klinkers runt en pool under konstruktion med en pooltäckning delvis utdragen och verktyg synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Davidigatan och 6 till
  • Laddar…
Ser ut att vara samma pool och plattor som vi har. Vi valde "systemet" av samma anledning, skall ner med vatten och el på sina ställen. Har lite vipp nu men får framförallt se till våren.
 
A
A Appeman skrev:
Vi valda att lägga klinkers runt vår pool som vi byggde under sommaren 2021. Vi valde Dekoras XT20, var och kikade en varm sommardag och konstaterade att de mörkare blev väldigt varma. Vi har lagt Ca 70kvm och vi anpassade storleken efter plattorna för att minimera sågandet.
De ligger på 10mm plastfötter som är lösa. Går inte flytta på dem om det ligger plattor på dem. Har 3-4 plattor som vickar lite när man går på dem, det är när jag bytte håll på regelverket och kanske inte fick på millimetern rätt höjd. Då de inte är flexibla. Tanken är att använda ”underlägg” och justera till nästa sommar när de legat ett tag. Så vi får se hur det ser ut då.
Anledningen till att vi valda att lägga den i luften är att det är smidigare att komma ner under om det skulle bli problem med poolen. Sen går det även väldigt lätt att eftermontera el och vatten, då det bara är att lyfta på några plattor.
Väldigt hårda att såga i märkte vi när vi var och hyrde en klinkersåg på ställning för raka snitt. Den klarade 3-4mm bara, sen stannade den pga att det gick tungt. Körde ner 5-6mm, sen vände jag på den och körde med vanliga diamantklingan på vinkelslipen.
Hur löste du läggning av plattor där det lutar, rampen?
 
A Alfons3301 skrev:
Hur löste du läggning av plattor där det lutar, rampen?
Byggde ett regelverk som är fastskruvat i ovankant och på backen står det på trädgårdsplattor. Skruvade fast plastfötterna. Hittills har det inte varit något problem med att det vill kana, men de små ”distanserna” känns inte så super stabila.
Tanken är att lägga en rad i marknivå hela vägen ut till hörnet. Sen blir det någon marksten som inramning. Blir även mursten runtom för att dölja regelverket, den kommer sticka upp ~5mm ovanför så den ramar in och ”håller fast” plattorna där uppe.
Ville ha en ramp upp för att kunna flytta grejor smidigt mellan poolområdet och garaget.
 
  • Gilla
Alfons3301
  • Laddar…
Jag bumpar den här tråden. Med lite tur inkommer det flera intressanta aspekter av aktuella klinkerdäcksbyggen.
 
Kan återkoppla kring min installation att det faktiskt ligger kvar bra nu. Jag var orolig i mars när det var ömsom plus ömsom minus. Våra fötter står ju på stenmjöl och det är klart att man ju "gnuggar" lite när man ställer fötterna på plats (och justerar upp dem) så det blir en liten grop. Här blir det vatten och is om vartannat så klart man blev orolig till och från.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
M Majzak skrev:
Kan återkoppla kring min installation att det faktiskt ligger kvar bra nu. Jag var orolig i mars när det var ömsom plus ömsom minus. Våra fötter står ju på stenmjöl och det är klart att man ju "gnuggar" lite när man ställer fötterna på plats (och justerar upp dem) så det blir en liten grop. Här blir det vatten och is om vartannat så klart man blev orolig till och från.
Kul att höra lite återkoppling! Alltid bra för övriga på forumet som går i samma banor :)
 
A Appeman skrev:
Vi valda att lägga klinkers runt vår pool som vi byggde under sommaren 2021. Vi valde Dekoras XT20, var och kikade en varm sommardag och konstaterade att de mörkare blev väldigt varma. Vi har lagt Ca 70kvm och vi anpassade storleken efter plattorna för att minimera sågandet.
De ligger på 10mm plastfötter som är lösa. Går inte flytta på dem om det ligger plattor på dem. Har 3-4 plattor som vickar lite när man går på dem, det är när jag bytte håll på regelverket och kanske inte fick på millimetern rätt höjd. Då de inte är flexibla. Tanken är att använda ”underlägg” och justera till nästa sommar när de legat ett tag. Så vi får se hur det ser ut då.
Anledningen till att vi valda att lägga den i luften är att det är smidigare att komma ner under om det skulle bli problem med poolen. Sen går det även väldigt lätt att eftermontera el och vatten, då det bara är att lyfta på några plattor.
Väldigt hårda att såga i märkte vi när vi var och hyrde en klinkersåg på ställning för raka snitt. Den klarade 3-4mm bara, sen stannade den pga att det gick tungt. Körde ner 5-6mm, sen vände jag på den och körde med vanliga diamantklingan på vinkelslipen.
Jättefint! Bra inspiration till mitt egna projekt. ser ut som att du har nån form av grå skiva längs husmuren. Vad är det för skiva?
 
rampante rampante skrev:
Jättefint! Bra inspiration till mitt egna projekt. ser ut som att du har nån form av grå skiva längs husmuren. Vad är det för skiva?
Tänker du på huset under fönstren så är det putsat (jag vet att det inte blev 100 slätt :(. ) sen är det målat. Hela huset har samma.
 
A Appeman skrev:
Tänker du på huset under fönstren så är det putsat (jag vet att det inte blev 100 slätt :(. ) sen är det målat. Hela huset har samma.
aha - jag trodde det var nån form av skiva... som jag är på jakt efter. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.