Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är fel! Någon dör enbart till höger eller till vänster, inte både och!
Inte under Franska revolutionen. Huvudet till vänster, kroppen till höger.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
frågeställningen från TS handlade inte om det var felaktiga eller rätt inkopplat utan om det var kopplat av en behörig. vill då påminna att i normalfallet är inte elektriker behöriga för att koppla el den ligger i de flesta fall på en arbetsledare i företaget så behörigheten är sekundär..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
useless useless skrev:
Inte under Franska revolutionen. Huvudet till vänster, kroppen till höger.
Tänkte inte på detta tämligen ovanliga specialfall av elinstallation...
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
useless useless skrev:
Inte under Franska revolutionen. Huvudet till vänster, kroppen till höger.
Enligt Elsäkerhetsverket? :cool:
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Lätt att säga om man bor i enskild villa och inte i ett träradhus...
Personligen tycker jag att det är bra om det blir korrekt gjort då börjar det brinna pga denna sak, då drabbas även båda sidor om detta hus. Finns en anledning till att vi har regler för vissa saker. Har sett så mycket konstigt visa detta. Tex fas i jordledning Nollan i svart. Ej fastsatt jord på varmvattenberedar vilket fick ström att vandra i bland annat diskbänken och en resa med 4-åring för att kolla rytmen. Kunde ha slutat illa. Länge sedan men inte mindre tokigt för det. Dessvärre var det en utbildad elektriker. Om han hade sin legitimation kvar eller inte vet jag inte då.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B b50gud skrev:
då måste du ju kräva att grannen inte använder levand ljud eller har fett i stekpannan. tror att om min granne kom och frågade mig så skulle han få gå hem utan besked på vad hantverkare gör hos mig och deras eventuella behörigheter..
Sedan när blev det farligt med LJUD? ;) Även fett i stekpannan ger nog inte speciellt många bränder.
 
B biben skrev:
Bor i radhus och grannen renoverar bl.a. elinstallationerna. Är lite orolig för att de som installerar kanske inte nödvändig behörighet för den sortens arbete. Kan vara lite känsligt att fråga grannen om de han anlitat innehar elbehörighet. Har själv elbehörighet och undrar vad jag kan göra. Fråga är kanske steg 1?
Är Du arg att han anlitat inte dig?
B biben skrev:
Bor i radhus och grannen renoverar bl.a. elinstallationerna. Är lite orolig för att de som installerar kanske inte nödvändig behörighet för den sortens arbete. Kan vara lite känsligt att fråga grannen om de han anlitat innehar elbehörighet. Har själv elbehörighet och undrar vad jag kan göra. Fråga är kanske steg 1?
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
B biben skrev:
Bor i radhus och grannen renoverar bl.a. elinstallationerna. Är lite orolig för att de som installerar kanske inte nödvändig behörighet för den sortens arbete. Kan vara lite känsligt att fråga grannen om de han anlitat innehar elbehörighet. Har själv elbehörighet och undrar vad jag kan göra. Fråga är kanske steg 1?
Blir mycket jobb om du ska hålla koll på alla grannar på detta sätt, grannens ungar som inte har cykelhjälm, någon som hempular med vattenledningar som kan läcka, någon som lägger tak som inte är utbildad takläggare osv osv osv...
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Om din granne anlitat en entreprenör som inte ens har firmanamn på fordonet så kanske det inte är alldeles kritvitt på andra ställen heller.
Varför inte fråga grannen rakt upp och ner om vem som gör elen?
Livet blir ju alltid enklare om man är lite rak.





B biben skrev:
Bor i radhus och grannen renoverar bl.a. elinstallationerna. Är lite orolig för att de som installerar kanske inte nödvändig behörighet för den sortens arbete. Kan vara lite känsligt att fråga grannen om de han anlitat innehar elbehörighet. Har själv elbehörighet och undrar vad jag kan göra. Fråga är kanske steg 1?
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Varför inte fråga grannen rakt upp och ner om vem som gör elen? Livet blir ju alltid enklare om man är lite rak.
I detta fall tror jag livet blir lättare om man låter grannen renovera i fred. :)
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 3 till
  • Laddar…
KalleKalkan KalleKalkan skrev:
Sköt ditt så sköter grannen sitt. Du har ju inget med deras val av hantverkare att göra med..
Svenska avensjukan
 
P
M MrDizzy skrev:
Nä nä , ska vi ha stasi-mentalitet så tar TS och ringer SEF(Svenska Elektrikerförbundet) och säger att det troligen utförs oauktoriserad eljobb av folk som inte är medlemmar i förbundet. ;)

Polisanmälan = troligen nedlagd innan anmälan är klar (har tyvärr inte så bra erfarenheter av polisens arbetsgång i allt från inbrott till egenmäktigt förfarande / stöld och misshandel )
Elsäkerhetsverket = myndighet ... då dessa kvarnar har malt är allt klart och huset brunnit ned pga elfel
El-Facket = inspektörer där innan man ens hunnit lägga på luren och sen blockad av fortsatt arbete om det konstateras att det är obehöriga som gör eljobb.


Skulle jag vara TS , skulle jag fråga grannen lite försynt om de som renoverar åt honom/henne har el-auktorisation , då det är "lätt" att oauktoriserade gör fel och det blir brandfarligt. Det är ju inge kul om de skulle göra nått fel och det börjar brinna.....
Sen får man höra vad grannen säger och utgå därifrån.
M MrDizzy skrev:
Nä nä , ska vi ha stasi-mentalitet så tar TS och ringer SEF(Svenska Elektrikerförbundet) och säger att det troligen utförs oauktoriserad eljobb av folk som inte är medlemmar i förbundet. ;)

Polisanmälan = troligen nedlagd innan anmälan är klar (har tyvärr inte så bra erfarenheter av polisens arbetsgång i allt från inbrott till egenmäktigt förfarande / stöld och misshandel )
Elsäkerhetsverket = myndighet ... då dessa kvarnar har malt är allt klart och huset brunnit ned pga elfel
El-Facket = inspektörer där innan man ens hunnit lägga på luren och sen blockad av fortsatt arbete om det konstateras att det är obehöriga som gör eljobb.


Skulle jag vara TS , skulle jag fråga grannen lite försynt om de som renoverar åt honom/henne har el-auktorisation , då det är "lätt" att oauktoriserade gör fel och det blir brandfarligt. Det är ju inge kul om de skulle göra nått fel och det börjar brinna.....
Sen får man höra vad grannen säger och utgå därifrån.
SEF är väl sista resten av skråväsendet i Sverige.
Lite konstigt dock, då skråväsendet avskaffades 1846, dvs innan vi började använda elström i Sverige.
 
F fsn skrev:
Det faktum att (enligt TS) ”elektrikern” även gör bla rivningsarbete är väl absolut skäl nog.
Har själv haft en firma som körde både VVS, bygg och El installationer (auktoriserat inom alla områden med både våtrums cert och både A och BB3 på elsidan), hade dessutom en gammal omärkt Ford transit helt utan reklam på. Alla med en gammal omärkt skrotbil är inte klåpare!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
B biben skrev:
Bor i radhus och grannen renoverar bl.a. elinstallationerna. Är lite orolig för att de som installerar kanske inte nödvändig behörighet för den sortens arbete. Kan vara lite känsligt att fråga grannen om de han anlitat innehar elbehörighet. Har själv elbehörighet och undrar vad jag kan göra. Fråga är kanske steg 1?
Fruktansvärt mycket dumma kommentarer du fått min vän har själv bott i radhus byggt i trä i 25 år och vet hur oroligt det kan vara angående grannars hantering av diverse med tanke på brandrisken när man bor så. Mitt förslag är att höra med grannen alternativt firman om nödvändig behörighet finns är det så är ju problemet och öron över saknas däremot behörighet är du tvungen att göra en anmälan och se till att det åtgärdas på rätt sätt er oro ska ni inte behöva gå med !
Lycka till
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Johnny Johansson1 Johnny Johansson1 skrev:
Fruktansvärt mycket dumma kommentarer du fått min vän har själv bott i radhus byggt i trä i 25 år och vet hur oroligt det kan vara angående grannars hantering av diverse med tanke på brandrisken när man bor så. Mitt förslag är att höra med grannen alternativt firman om nödvändig behörighet finns är det så är ju problemet och öron över saknas däremot behörighet är du tvungen att göra en anmälan och se till att det åtgärdas på rätt sätt er oro ska ni inte behöva gå med !
Lycka till
Oron skulle det stå, inte öron !
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.