Huddingebo Huddingebo skrev:
Lätt att säga om man bor i enskild villa och inte i ett träradhus...
men ni har väl olika elcentraler så då är det precis som i en enskild villa grannens fel stannar hos grannen.
 
  • Haha
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
B b50gud skrev:
men ni har väl olika elcentraler så då är det precis som i en enskild villa grannens fel stannar hos grannen.
Kan man vara helt säker på att grannens brand stannar hos grannen?
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Radhus är uppdelade i brandceller för vart hus. Sen bara för att det är hus med trästomme betyder inte att de brinner som en tändsticksask. Man har isolering som hämmar, gips och även elmaterialet är inte brandvilligt.
Jag har varit serviceelektriker i 10 år och verkligen sett det mesta, och jag kan tycka att såvida de inte har fyllt flexslangarna med bensin så är brandrisk betydligt överdriven än vad det låter som i detta forumet. Chansen är större att man gjort normfel i istallationen eller en risk för elchock kan finnas.
Så ta ett chill-pill och låt grannen själv få komma fram till om han sparat några kronor eller får dra ny utanpåliggande el i det nya badrummet.
 
  • Gilla
kortis och 3 till
  • Laddar…
Ingen mer en jag som funderar vart TS tog vägen, blev han månne inlåst hos grannen? :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Donn och 5 till
  • Laddar…
S Skogsgringo skrev:
Sen bara för att det är hus med trästomme betyder inte att de brinner som en tändsticksask.
Det har väl ingen heller påstått men bor jag i ett radhus och det brinner hos grannen känner jag mig nog inte helt trygg med att brandceller och annan teknik håller mig helt skadeslös. Jag tror tvärtom att ett nedbrunnet grannradhus oftast har väldigt stor påverkan på övriga radhus i längan, och speciellt då de närmaste.

S Skogsgringo skrev:
Så ta ett chill-pill och låt grannen själv få komma fram till om han sparat några kronor.
Här är vi faktiskt helt överens. Speciellt som TS oro verkar handla rätt mycket om att grannen "gör olagligheter" då TS skriver "Det är inte det min fråga gällde utan om det är ett olagligt elinstallationsarbete".
 
Hmm

man kan aldrig helgardera sig mot olyckor och bränder
men hem och fastighetsförsäkring samt flera brandvarnare (3-4st) är att föredra
det finns för och nackdelar med radhus

:)
 
Vilka är fördelarna?
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilka är fördelarna?
kanske föjande:
lägre uppvärmingskostnad
fastighetsavgift (samma som för lägenhet)
mindre unnderhåll 2-3 väggar att måla istället för 4
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nej skulle grannhuset helt ta fyr, så är det såklart långt ifårn lugnt för grannarna.
Vad jag menar är att det vill till många rätta faktorer, och rent huvudlöst slarv för att få till en brand av en felaktig elinstallation i ett vanligt hus.
 
Fast enligt elsäkerhetsverket brinner det hus och dör folk till höger och vänster på grund av hempulad el. Stämmer inte det? :surprised:
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
K Kildal skrev:
Om du har reg nummer på bilen är det världens enklaste sak att ta reda på vem dom / han är
Tills du inser att ägaren är en bilmålvakt och har 50-100 fordon reggade på sig. Eller att det är ett företag som reggar bilen så hamnar du på en postbox och bolagsmålvakter.

Ingen lurendrejare skulle ha bilen skriven på sig själv. Om hen inte också är skriven på en fejkad adress.
 
  • Gilla
a128
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast enligt elsäkerhetsverket brinner det hus och dör folk till höger och vänster på grund av hempulad el. Stämmer inte det? :surprised:
En rätt stor smula överdrivet ja, bra jobbat!
 
useless useless skrev:
dör folk till höger och vänster på grund av hempulad el. Stämmer inte det? :surprised:
Nej det är fel! Någon dör enbart till höger eller till vänster, inte både och!
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan man vara helt säker på att grannens brand stannar hos grannen?
då måste du ju kräva att grannen inte använder levand ljud eller har fett i stekpannan. tror att om min granne kom och frågade mig så skulle han få gå hem utan besked på vad hantverkare gör hos mig och deras eventuella behörigheter. du är inte tillsyns myndighet det är elsäkerhetsverket som är det vilket du bör känna till om du är behörig. ca 99% av eletrikerna i vårt land är obehöriga behörigheten sitter hos någon i företaget. är det ett svartjobb utfört av en eletriker så är han ju inte mer okunnig än om arbetet utförts via företaget.
 
B b50gud skrev:
då måste du ju kräva att grannen inte använder levand ljud eller har fett i stekpannan.
Kräva och kräva. Om grannen företar sig något som jag anser ökar risken för brand har jag nog åsikter om detta vare sig det gäller slarv med ljus, vårdslös fritering eller felaktiga elinstallationer. Så länge det rör sig om normala aktiviteter skulle jag dock hålla käft och inse att det inte är min sak och det är även mitt råd till TS.

Det hindrar inte att jag kan ha förståelse för att man kan känna obehag om man misstänker att grannen i ett radhus kan ha farliga elinstallationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.