Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Kan ju vara så att den utländska arbetskraften saknar kollektivavtal och får en pisslön med osunda villkor när de skadar sig i arbetet. Du borde fråga din granne på parallellgatan:cool:.
Huset såldes för ett par månader sen, jag har ingen aning om vem som är ägaren. Huset intill renoverades på liknande sätt för 2 år sen kanske. De som är grannar med det huset känner jag. De hade förgäves försökt få tag på ägaren då deras larm gick varje natt och stod och tjöt. Detta hus är altså grannfastighet med det som renoveras. På andra sidan huset som renoveras är det en granne som jag försökt ta kontakt med av andra anledningar men hon vill inte prata med mig, öppnar inte ens dörren. För mig att gräva i detta, då kan jag åka runt i hela kommunen och undersöka om hantverkarna jobbar svart. Nu när man jobbar hemma och är på lunchpromenad i området och ser alla märkta och omärkta hantverksbilar som står här skulle det nog räcka att ta närområdet för att ha ett heltidsjobb. En mycket stor andel hantverkarbilar är omärkta och har utländska skyltar.

Vill elektrikerfacket eller nån myndighet göra detta jobb är det fritt fram... Som sagt, såg jag det som en risk för mig eller för någon utomstående / miljön skulle jag agera.,
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
B biben skrev:
Bor i radhus och grannen renoverar bl.a. elinstallationerna. Är lite orolig för att de som installerar kanske inte nödvändig behörighet för den sortens arbete. Kan vara lite känsligt att fråga grannen om de han anlitat innehar elbehörighet. Har själv elbehörighet och undrar vad jag kan göra. Fråga är kanske steg 1?
Ska du inte börja med att fråga vad firman heter (verkade som om det inte syntes på firmabilarna) och om dem verkar bra? Därefter kolla omdömen och lite
egna efterforskningar etc...
 
Avsaknad av elbehörighet betyder inte icke fungerande.
 
  • Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
Det där med behöriga hantverkare är ett komplicerat kapitel.
Jag har haft BEHÖRIGA elektriker och andra typer av hantverkare som haft anmärkningar på utfört arbete av hantverkare i samma yrkesgrupp. Det har varit mest småpetitesser men en del synpunkter som kan vara relevanta vid ett högst osannolikt scenario. Hantverkare har en förmåga att klaga på andra av olika anledningar.
 
K Krampus skrev:
Det där med behöriga hantverkare är ett komplicerat kapitel.
Jag har haft BEHÖRIGA elektriker och andra typer av hantverkare som haft anmärkningar på utfört arbete av hantverkare i samma yrkesgrupp. Det har varit mest småpetitesser men en del synpunkter som kan vara relevanta vid ett högst osannolikt scenario. Hantverkare har en förmåga att klaga på andra av olika anledningar.
Haha! Har precis samma erfarenhet! Fast bara när det gäller elektriker faktiskt. Snickare och rörmokare har inte sagt så mycket om andras arbeten.
 
S Skogsgringo skrev:
Radhus är uppdelade i brandceller för vart hus. Sen bara för att det är hus med trästomme betyder inte att de brinner som en tändsticksask. Man har isolering som hämmar, gips och även elmaterialet är inte brandvilligt.
Jag har varit serviceelektriker i 10 år och verkligen sett det mesta, och jag kan tycka att såvida de inte har fyllt flexslangarna med bensin så är brandrisk betydligt överdriven än vad det låter som i detta forumet. Chansen är större att man gjort normfel i istallationen eller en risk för elchock kan finnas.
Så ta ett chill-pill och låt grannen själv få komma fram till om han sparat några kronor eller får dra ny utanpåliggande el i det nya badrummet.
Nu håller jag också med om att det är lätt överdrivet att jaga grannen för att kolla hans elektriker.

Men brinner det i radhusgrannen så är det självklart inte helt lajbans oavsett brandceller.
Kan till och med bli så att brandmännen går in i ditt hus och gör hål i väggen för att kunna spruta in vatten i grannhuset som brinner. Då har du det problemet + att grannens hus ligger i en hög tills försäkringsbolaget ska bestämma vem som ska stå för vad. Sen ska det byggas upp igen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag börjar tror att ts har fått sig en kyss genom något uttag som grannens elektriker med den omärkta bilen har installerat
 
F
J Johan456 skrev:
Ansvaret övergår inte till besiktningsmannen. Den som har utfört elinstallationerna ansvarar för att de uppfyller god elsäkerhetsteknisk praxis vilket = föreskrifter + standard. Ytters ansvarig är anläggningsinnehavaren. Ungefär som att du besiktigar din bil, ansvaret är fortsatt ditt som bilägare.
Precis, anläggningsinnehavaren är ytterst ansvarig.
Trodde inte elektrikern(utföraren) var personligt ansvarig utan att det var elinstallationsföretaget var ansvarigt (juridiska personen) men inte för installationen, utan för att följa egenkontrollplanen som en behörig installatör ”knuten” (behöver alltså inte vara anställd bolaget) tar fram.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
B biben skrev:
Är väl därför auktorisationen finns samt egenkontrollen så allt blir rätt. En felaktig utförd elinstallation är förenad med livsfara både för ägaren själv men också för hens grannar i radhuset.
Tja, alla dessa privatpoliser som sticker in näsan i saker som inte angår dem för fem öre!!! Denna förbannade förmyndarmentalitet som har vuxit fram i Jantelagens och Mellanmjölkens land där man hela tiden
silar mygg och sväljer kameler - var kommer denna kollektiva mentala njugghet ifrån?. Sköt förfan ditt och ge fan i grannarna!
//Peter
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
Precis, anläggningsinnehavaren är ytterst ansvarig.
Trodde inte elektrikern(utföraren) var personligt ansvarig utan att det var elinstallationsföretaget var ansvarigt (juridiska personen) men inte för installationen, utan för att följa egenkontrollplanen som en behörig installatör ”knuten” (behöver alltså inte vara anställd bolaget) tar fram.
Vad är det som får dig att tro att inte elektrikern (utföraren) kan ställas till svars och dömmas i domstol? Det behöver inte vara den auktoriserade elinstallatören som ”tar fram” egenkontrollprogrammet. Särskilt inte om denna inte är anställd.
 
F
J Johan456 skrev:
Vad är det som får dig att tro att inte elektrikern (utföraren) kan ställas till svars och dömmas i domstol? Det behöver inte vara den auktoriserade elinstallatören som ”tar fram” egenkontrollprogrammet. Särskilt inte om denna inte är anställd.
Kan inte finna någon dom som skulle tyda på att en elektriker har ställts till svars för en felinstallation.

Poängen är att det sen 2017 inte behöver finnas en behörig installatör i firman. Det räcker med en extern som tar fram egenkontrollprogrammet.
Vet mååånga elfirmor som arbetar under ”extern auktorisation”
Så vitt jag förstår behöver alltså inte snubben som kommer hem till dig vara ”behörig elektriker”. Det räcker med att vederbörande (eller hen, så att pk-ungdomarna förstår) är anställd i ett elinstallationsföretag = företag registrerat hos elsäkerhetsverket som har ett egenkontrollprogram framtagen av en behörig installatör(som kan ha gjort det på konsultbasis)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
Kan inte finna någon dom som skulle tyda på att en elektriker har ställts till svars för en felinstallation.

Poängen är att det sen 2017 inte behöver finnas en behörig installatör i firman. Det räcker med en extern som tar fram egenkontrollprogrammet.
Vet mååånga elfirmor som arbetar under ”extern auktorisation”
Så vitt jag förstår behöver alltså inte snubben som kommer hem till dig vara ”behörig elektriker”. Det räcker med att vederbörande (eller hen, så att pk-ungdomarna förstår) är anställd i ett elinstallationsföretag = företag registrerat hos elsäkerhetsverket som har ett egenkontrollprogram framtagen av en behörig installatör(som kan ha gjort det på konsultbasis)
Delvis sant…men det räcker inte med att bara ta fram ett kontrollprogram…
Den ”behöriga installatören” är den som ”godkänner” de som skall utföra elarbetet/vilken typ av elarbete de får utföra.
Installatören sätter sin behörighet på spel om han/hon godkänner en person som inte har tillräckliga kunskaper.
Den ”behöriga installatören” har även ansvaret för att kontrollprogrammet uppdateras regelbundet och ser till att alla följer kontrollprogrammet.
 
Nja, elinstallatörens roll och ansvar i en elfirma är ingalunda tydligt. Lagen säger ordagrant elinstallatör som ska verka för att verksamheten bedrivs i enlighet med denna lag och föreskrifter som meddelats med stöd av lagen.
Det är nog chefen på elfirman som har sista ordet här. Det är firman som har ansvaret för att upprätta EKP etc. Det skulle behöva prövas några gånger i rätten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Skrämmande om det fuskas med detta. Om man kan få hem en elektriker som inte har rätt kompetens. Kan valfri anställd på firman koppla el eller måste de iallafall ha rätt utbildning?

De tre elektriker jag haft hos mig har alla verkat kunniga då jag diskuterat lösningar, så jag är rätt övertygad jag haft folk med kompetens inom området.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag tror att det är ytterst få företagare inom elinstallation som inte anser det viktigt att folk har rätt kompetens för sina jobb. Ett tecken på det är hur svårt det är för "nya" att få en anställning, få företagare vill anställa dom nyutbildade som saknar erfarenhet och just den kunskap som efterfrågas. Som alltid finns det lyxsökare som skiter i allt men dom brukar inte bli långlivade och tyvärr så är det oftast privatpersoner som drabbas av dem eftersom privatpersoner vanligtvis inte har någon som helst egen kunskap när det gäller elinstallation.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.