Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Skillnaden är att Boverkets råd och rekommendationer är boverkets tolkning av lagen. Covidrekommendationer har ingen förankring i lagen.
För att använda ditt språkbruk så är alla råd och rekommendationer från Fohm deras tolkning av smittskyddslagen.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Och du tycker inte att det gör något om det blir 60 igen?
Spelar ingen roll om jag tycker att det gör något eller inte. Siffran kommer att öka om vi får in Omikron på riktigt.
Pfizer har 70% skydd mot sjukhusinläggning vid Omikron, så har man
20% ovaccinerade och 80% vaccinerade i en för övrigt homogen befolkning, kommer fördelningen på sjukhuset bli 45% ovaccinerat och 55% vaccinerat. Nu är befolkningen inte homogen och är det framförallt vaccinerade som ligger i riskgruppen, så vaccinerade kommer att vara en tydlig majoritet på sjukhuset.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, eftersom man har satt in restriktioner för att få ned smittspridningen.[länk] kl. 9.53
Fortfarande skrämselpropaganda. Jag tror inte ens det är rimligt med så hög smittspridning ens om det allmänna rådet var att hela befolkningen skulle krama varenda person de möter på stan.
 
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
För att använda ditt språkbruk så är alla råd och rekommendationer från Fohm deras tolkning av smittskyddslagen.
Nej, det är inte FHM:s tolkning av lagen, men FHM:s tolkning av åtgärder som behövs för att minska smittspridningen. Det har ingenting med lagen att göra.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Spelar ingen roll om jag tycker att det gör något eller inte. Siffran kommer att öka om vi får in Omikron på riktigt.
Pfizer har 70% skydd mot sjukhusinläggning vid Omikron, så har man
20% ovaccinerade och 80% vaccinerade i en för övrigt homogen befolkning, kommer fördelningen på sjukhuset bli 45% ovaccinerat och 55% vaccinerat. Nu är befolkningen inte homogen och är det framförallt vaccinerade som ligger i riskgruppen, så vaccinerade kommer att vara en tydlig majoritet på sjukhuset.
Omikron är inne på riktigt. Det är samhällsspridning åtminstone i Stockholm.

Nu är ju sådana där procentsiffror inte fullt så enkla eftersom de beror på tiden sen vaccination.

Jag tycker du har alldeles för lite kunskap för att kunna räkna fram något sånt. För jag har mycket svårt att tro att du vet mer än de experter som finns i Sverige.

Men då är det väl bra att restriktionerna ökar i Sverige för att begränsa smittspridningen så att sjukvården inte blir onödigt högt belastad.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Nej, det är inte FHM:s tolkning av lagen, men FHM:s tolkning av åtgärder som behövs för att minska smittspridningen. Det har ingenting med lagen att göra.
Jo, allt de kommer med grundar sig på smittskyddslagen. Alla myndigheter i Sverige utgår från lagar när de kommer med råd och rekommendationer.

Smittskyddets mål
1 § Samhällets smittskydd skall tillgodose befolkningens behov av skydd mot spridning av smittsamma sjukdomar.
Den enskildes skyldighet att förebygga smittspridning
1 § Var och en skall genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar.
Bara för att ta några exempel: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, eftersom man har satt in restriktioner för att få ned smittspridningen.[länk] kl. 9.53
Inget land i världen har under pandemin haft en smittspridning som ligger på dryg 5% av befolkningen per dag.
FMI gjorde ett stort miss i beräkningen och utgick från en exponentiell spridning.
Man kan inte ha en exponentiell spridning inom en ändlig grupp. Den första 30% kan se ut att följa en exponentiell kurva, men därefter börjar immuniteten bli så stor att spridningstakten kommer att minska.
Norge har nu ca 5000 nya fall per dygn, och den kommer oavsett åtgärder inte gå över 10000 fall per dygn. Jag tror inte ens att det blir 7500 fall per dygn.

Missen FMI gjorde är så oerhört pinsamt, att Frode Förland inte ens vågar erkänna det.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker du har alldeles för lite kunskap för att kunna räkna fram något sånt. För jag har mycket svårt att tro att du vet mer än de experter som finns i Sverige.
Du skulle också kunna det, det är inte så svårt. Sedan tror jag att Sveriges smittskyddsexperter har bristande mattekunskaper. det är därför man har en statistikprofessor som får göra enkla beräkningar åt dom.
 
  • Gilla
pegr
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Omikron är inne på riktigt. Det är samhällsspridning åtminstone i Stockholm.
Det är en skillnad mellan samhällsspridning och att den börjar dominera statistiken.
När Omikron börjar dominera statistiken är den inne på riktigt. I Norge är man där redan.
 
harry73 harry73 skrev:
Inget land i världen har under pandemin haft en smittspridning som ligger på dryg 5% av befolkningen per dag.
FMI gjorde ett stort miss i beräkningen och utgick från en exponentiell spridning.
Man kan inte ha en exponentiell spridning inom en ändlig grupp. Den första 30% kan se ut att följa en exponentiell kurva, men därefter börjar immuniteten bli så stor att spridningstakten kommer att minska.
Norge har nu ca 5000 nya fall per dygn, och den kommer oavsett åtgärder inte gå över 10000 fall per dygn. Jag tror inte ens att det blir 7500 fall per dygn.

Missen FMI gjorde är så oerhört pinsamt, att Frode Förland inte ens vågar erkänna det.
De förklarar med att åtgärder minskar antalet smittade per dag, men siffran är ju ändå helt orealistisk. I alla fall över tid, även väldigt kort tid, Om 300000 smittas per dag är ju hela befolkningen på kanske 5 miljoner smittad på en vecka.
 
harry73
18 dagar :)
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Du skulle också kunna det, det är inte så svårt. Sedan tror jag att Sveriges smittskyddsexperter har bristande mattekunskaper. det är därför man har en statistikprofessor som får göra enkla beräkningar åt dom.
Var hittar du vilket skydd som vaccinering ger under just de förutsättningar som gäller i Sverige, med just 4-6 månader sen andra dosen, där vissa nyligen har fått en tredje dos och dessa är just 65+?
Går ju inte att ta uppgifter från Sydafrika med en så förhållandevis ung befolkning och applicera direkt på Sverige. Man behöver nog få uppgifter om hur det går i europeiska länder inkl. Sverige först.

De har statistiker anställda på Fohm och de har ju modellerat fram scenarier vid flera tillfällen för att ta ett exempel.

Det är 70 % av den svenska befolkningen som är vaccinerad, inte 80 %. Hade det varit 80 % hade läget varit betydligt bättre.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Det är en skillnad mellan samhällsspridning och att den börjar dominera statistiken.
När Omikron börjar dominera statistiken är den inne på riktigt. I Norge är man där redan.
"Omikronvarianten är på väg att etablera sig i Norge och kommer snart att bli dominerande.
Sammanlagt har 958 fall av omikron rapporterats i landet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 12.36 igår

De har flera tusen nya fall om dagen.
https://ourworldindata.org/explorer...tion=false&Align+outbreaks=false&country=~NOR
 
harry73
Jag ser vad du gör :)
Du försöker hela tiden att sprida tvivel. Kommer jag med ett inlägg som inte passar dina åsikter, då försöker du hitta fel för att försöka sprida tvivel. Skriver jag att IVA nu ligger på 10% maxbeläggningen våren 2020, då skriver du att det minsann är 12%. Även nu försöker du med samma trix
BirgitS BirgitS skrev:
Var hittar du vilket skydd som vaccinering ger under just de förutsättningar som gäller i Sverige, med just 4-6 månader sen andra dosen, där vissa nyligen har fått en tredje dos och dessa är just 65+?
Just skydd mot allvarlig sjukdom och död var relativt konstant, så det spelar inte sån stor roll om det är för svenska förhållande eller inte.
BirgitS BirgitS skrev:
Det är 70 % av den svenska befolkningen som är vaccinerad, inte 80 %.
Här försöker du det igen, OK, jag tog andel av befolkning över 12 istället för hela befolkningen. Tror du att barn under 12 kommer att påverka antal sjukhusinläggningar så mycket?
BirgitS BirgitS skrev:
Hade det varit 80 % hade läget varit betydligt bättre.
Det beror såklart vilken gruppden 10% befinner sig i. Lyckas man vaccinera 1 miljon extra personer i åldersgruppen över 50 eller 40, då gör det en stor skillnad (om det nu finns så många kvar att vaccinera)
Är det däremot åldersgruppen under 16 som man lyckas hitta 1 miljon att vaccinera, då kommer det ju inte förbättra läget för Sverige så mycket.
 
  • Gilla
pegr och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
18 dagar :)
Jo, men ett stort antal är ju redan smittade den dagen de eventuellt når 300 000 per dag. Ovanpå det den exponentiella tillväxten de räknade med, som inte avstannar vid 300000 per dag.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.