A AndersS skrev:
Beror väl på vad man kallar det, halv eller helljusautomatik.;) Eller automatisk avbländning.
Men en funktionen som jag inte använder pga att det är jobbigare att sitta och bevaka om det ska blända av eller inte, klarar t.ex. inte lastbilar, problem med mitträcke 1+2 väg, fordon med svag belysning, etc. Lugnare att själv sköta det.
(halvljusautomatik har väl historiskt varit att bilen tänder halvljuset med automatik vid start)
Det blir intressant om den inte bländar av vid möte med lastbil
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
På frugans el-Fiat fungerar det, men det är nog den enda bil jag har åkt i som har avbländning som gör rätt varje gång. Min Outlander bländar motorcyklar, mopeder, cyklister och bilister med enbart en fungerande lampa. Samtidigt så bländar det av vid var och varannan vägskylt.
Är det den nyare Outlandern som har automatisk avbländning? Min 2016 hade inte det.
 
W witten skrev:
Är det den nyare Outlandern som har automatisk avbländning? Min 2016 hade inte det.
Japp. Dom har köpt mjukvaran som sköter det av Tesla.
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
Maskintok skrev:
IKEA lanserar elbil: "Den är helt revolutionerande!" - Allt om Elbil
[länk]

Denna är en bra sammanfattning över dessa fordon...
Hur är ett gammalt aprilskämt en bra sammanfattning?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
W witten skrev:
Är det den nyare Outlandern som har automatisk avbländning? Min 2016 hade inte det.
Min 2017 har det, men det är en Business med extra allt.
 
A
S Stuff skrev:
Hur är ett gammalt aprilskämt en bra sammanfattning?
byggsats utan verklighet.. ;)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
D djac skrev:
Som "mottrafikant" kan man bara notera att det funkar rätt kasst, inte bara automatiken men det verkar också svårt att få till ljusbilden så att det inte bländar. Är det möjligtvis övergången till självkörande bilar som börjat, då finns det ju ingen att blända så jag antar att fullt ljus framåt blir normen då?
Det är egoismen. Heljuset har samma princip som tex stänkskydd. Förut satt de på bakhjulen för att skydda bakomvarande. Om de finns sitter de fram för att skydda egna bilen. Suvar med hela bakhjulet exponerat har inte ens stänkskydd.

Moderna bilar har så skarp gräns på ljusbilden att är den bara lite felställd så bländar det som fan.

Jag har mött ovanligt många Tesla 3 som verkar ha fel på framljusen, bländar eller bara ena sidan lyser. Fantastiskt roliga att köra men hur är egentligen kvalitén?
 
  • Gilla
PNI och 1 till
  • Laddar…
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
A
S Stuff skrev:
Kul.....

Då kan man ju passa på att bygga en byggsats som föreställer elbilshatare också:
[länk]

Nej vänta den verkar vara slutsåld. Måste vara en utdöende art
synd, jag som ville ha en sådan i julklapp :rofl:
 
Minins( BMWs) LED-matrix strålkastare är faktiskt helt underbara. Just funktionen att den stänger av zoner och håller kvar ljus i andra (t.ex. i vägkanten där djur kan finnas) är guld värt. T.ex. om man ligger bakom en bil så har man fortfarande helljus i vägkanten samt i mötande fil. Har hänt 1 gång under senaste året att någon svarat med helljusblink annars har ingen reagerat.

På det lyser de långt och brett. Nästa så det är det bästa på hela bilen... nästan ;)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Minins( BMWs) LED-matrix strålkastare är faktiskt helt underbara. Just funktionen att den stänger av zoner och håller kvar ljus i andra (t.ex. i vägkanten där djur kan finnas) är guld värt. T.ex. om man ligger bakom en bil så har man fortfarande helljus i vägkanten samt i mötande fil. Har hänt 1 gång under senaste året att någon svarat med helljusblink annars har ingen reagerat.

På det lyser de långt och brett. Nästa så det är det bästa på hela bilen... nästan ;)
Vi har gett upp, det var länge sedan jag blinkade, tänker att förarna inte kan hjälpa det och att min blink inte når hela vägen till utvecklingsavdelningen..
 
Maskintok skrev:
synd, jag som ville ha en sådan i julklapp :rofl:
Ska kolla här hemma åt dig
 
  • Haha
1
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
På det lyser de långt och brett. Nästa så det är det bästa på hela bilen... nästan ;)
Det bästa på en BMW är väl alltid blinkersen?
 
useless useless skrev:
Det bästa på en BMW är väl alltid blinkersen?
På andrahandsmarknaden i alla fall - de är ju oftast helt oanvända.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Förlåt men jag förstår ingenting av detta inlägg. Vad har fattigpensionärer med detta att göra?



Ja om man planerar att sälja det då och leva på pengarna. Bor man kvar finns det inga pengar bara för att värdet ökat. Återigen förstår jag inte din poäng.
Det finns en massa pengar i huset man har kvar.
I värsta fall kan man sälja det och flytta till lägenhet och få bröd för dagen i resten av livet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.