291 480 läst · 8 036 svar
291k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Nu hittar jag inte mitt eget inlägg du citerar, men den automatik jag haft på heljuset ( styrs tror jag av kameran i rutan) har varit oanvändbar då man bländar mötande bilar och systemet är för långsamt att både slå av och på. Jag har haft vanliga (led) ljus och inte den aktiva matrisljusen. De är troligen ett par snäpp bättre. Vet inte vad Tesla har...
Beror väl på vad man kallar det, halv eller helljusautomatik. Eller automatisk avbländning.C cpalm skrev:
Men en funktionen som jag inte använder pga att det är jobbigare att sitta och bevaka om det ska blända av eller inte, klarar t.ex. inte lastbilar, problem med mitträcke 1+2 väg, fordon med svag belysning, etc. Lugnare att själv sköta det.
(halvljusautomatik har väl historiskt varit att bilen tänder halvljuset med automatik vid start)
Teslas automatiska helljus fungerar inte heller. Finns nog ingen som har det aktiverat.J JohanLun skrev:Nu hittar jag inte mitt eget inlägg du citerar, men den automatik jag haft på heljuset ( styrs tror jag av kameran i rutan) har varit oanvändbar då man bländar mötande bilar och systemet är för långsamt att både slå av och på. Jag har haft vanliga (led) ljus och inte den aktiva matrisljusen. De är troligen ett par snäpp bättre. Vet inte vad Tesla har...
Fast då är det något annat. Halvljusautomatik som nästan alla bilar har betyder traditionellt att halvljuset går på när man slår på tändningen, och numera att halvljuset går på när det blir mörkt.J JohanLun skrev:
Det du pratar om är automatisk helljus. Nu har jag förvisso ingen sådan automatik på någon av våra bilar, men är den verkligen generellt sett så dålig att helljuset går på och av hela tiden utan att det kommer mötande trafik?
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 697 inlägg
Jo jag hade en sån bakom mig för någon vecka sedan på en lite halvkrokig 70väg, den misslyckades totalt.W witten skrev:
Körde in till sidan och släppte förbi, men tror inte föraren förstod varför.
Detta är också första gången jag varit med om att någon bils dynamiska helljus funkade dåligt. Noterade också att bakljuset betedde sig underligt, nästan som att det startade om rätt ofta.
Ja, min är så dålig. Jag skrev nog fel, menar heljus automatik, hittar inte mitt inlägg så vet inte vad jag skrev. Men funktionen är värdelös på de jag testat.C cpalm skrev:Fast då är det något annat. Halvljusautomatik som nästan alla bilar har betyder traditionellt att halvljuset går på när man slår på tändningen, och numera att halvljuset går på när det blir mörkt.
Det du pratar om är automatisk helljus. Nu har jag förvisso ingen sådan automatik på någon av våra bilar, men är den verkligen generellt sett så dålig att helljuset går på och av hela tiden utan att det kommer mötande trafik?
Nej. Nu har jag förvisso bara erfarenhet av BMWs implementation (två olika bilar av olika årsmodell) men de har fungerat rätt bra. Någon enstaka gång har det känts som om jag skulle gjort ett annat val om jag styrt det manuellt men i stort sätt fungerar det som det ska.C cpalm skrev:
Antingen var det något fel på just den Teslan eller är deras lösning inget vidare (i.a.f. inte under just de omständigheterna).
Googlar man på problem med helljusautomatik så får man många träffar spridda över de flesta bilmärken. Det verkar som att vissa är helnöjda och andra tycker det är så dåligt att man har inaktiverat funktionen. Jag gissar att de som är helnöjda är de som brukar blända mötande trafik eller glömma slå på helljuset i vanliga fall...
useless skrev:
Håller med om att det blir absurt att prata om självkörande bilar när man inte ens lyckas få till en sådan relativt sett enkel grej. Tesla eller inte, men det är klart är att man förväntar sig mer av den som håller en hög profil.
Som "mottrafikant" kan man bara notera att det funkar rätt kasst, inte bara automatiken men det verkar också svårt att få till ljusbilden så att det inte bländar. Är det möjligtvis övergången till självkörande bilar som börjat, då finns det ju ingen att blända så jag antar att fullt ljus framåt blir normen då?useless skrev:Googlar man på problem med helljusautomatik så får man många träffar spridda över de flesta bilmärken. Det verkar som att vissa är helnöjda och andra tycker det är så dåligt att man har inaktiverat funktionen. Jag gissar att de som är helnöjda är de som brukar blända mötande trafik eller glömma slå på helljuset i vanliga fall...
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 697 inlägg
Ärligt talat tycker jag det brukar funka okej när jag möter bilar, tycker snarare att äldre bilar med slitna halogenlyktor börjar blända mer.
Ja, vilken motbjudande inställning, möter den oftast hos människor som överskattar sin egen del av deras förhållandevis blygsamma framgång. Ligger bakom uttalanden som "vad får man för pengarna", svaret till dessa är oftast "allt", de förstår inte att deras framgång beror till allra största del på miljön och att den kommer av att andra gjort ansträngningar, och betalt sin skatt, så att de kan nå mer av sin potential.useless skrev:
Man kanske inte orkar att aktivt göra samhället bättre men det minsta man kan göra är att passivt bidra med lite skattepengar.
Jag tjänar mycket och betalar väldigt mycket skatt, det är en förmån att kunna göra bägge delarna. Det finns långt bättre människor än oss, som inte haft turen att födas under våra omständigheter och att då inte vilja vara del av att ge andra samma chans är sniket.
På frugans el-Fiat fungerar det, men det är nog den enda bil jag har åkt i som har avbländning som gör rätt varje gång. Min Outlander bländar motorcyklar, mopeder, cyklister och bilister med enbart en fungerande lampa. Samtidigt så bländar det av vid var och varannan vägskylt.W witten skrev: