P
Maskintok skrev:
Sedan om de har gatu sten vid övergångsstället eller farthinder så är dessa sällan anpassade efter de som ska ploga..
Så slask och snö fastnar vid dessa... Vilket gör att bilarna slirar lite...
Om man har bil med en bra launch control så minskar man risken för att slira. :)
 
A
P pmd skrev:
Om man har bil med en bra launch control så minskar man risken för att slira. :)
nåjo.. det gör man med en äldre bil och en medveten förare med...
min fru är ett levande bevis... äntligen lärt sig hur det ska gå till..
 
P
Och ändå bildas is vid trafikljusen … ;)
Men det är förstås mycket bra att det finns folk som din fru som bryr sig om att lära sig att hantera en bil bättre.

Själv försöker jag leva efter en devis från flygvärlden: superior pilots use their superior judgment so they don't have to use their superior skill. :cool:
 
A
P pmd skrev:
Och ändå bildas is vid trafikljusen … ;)
Men det är förstås mycket bra att det finns folk som din fru som bryr sig om att lära sig att hantera en bil bättre.

Själv försöker jag leva efter en devis från flygvärlden: superior pilots use their superior judgment so they don't have to use their superior skill. :cool:
Jo visst.
Men frugan blev tvungen när hennes buss gick sönder... Att då lära sig köra en volvo 460 utan all denna falska tryggheten är ett uppvaknande... Vilket gjort henne till en bättre förare..
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
460, finns de kvar? Trodde de rostade bort för länge sen..
 
A
raveper raveper skrev:
460, finns de kvar? Trodde de rostade bort för länge sen..
äger 2 st..
Finns många som fortfarande rullar..
bra bilar.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du menar "Vi som sket i spara i tjänstepension och privat"-pensionärerna?
Ett uttryck från en dryg uppkomling?
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
P
M mnils skrev:
Du glömde skatterna på olja, till vad annat än just fordon (diesel) används olja idag?
Ja förutom Karlshamnsverket då :)
Syftar du på posterna för oljeprodukter i tabellen? Det kanske ingår bränslen där, men det borde också vara produkter som är förädlade ur olja men som inte är bränslen.
Vi behöver nog en finkornigare uppställning för att avgöra den här frågan.
 
Redigerat:
F
Maskintok skrev:
De där är ju livsfarliga..
Vad är det för nördar som släppts fria att göra denna idiotkonstruktion?
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Intressant, men det har knappast något med bilens framdrivningsmetod att göra. Kanske viltspeglarna spelar bilen ett spratt?
Kan man inte stänga av hel/halvljusautomatiken?
Om viltspeglar orsakar detta är det en totalt värdelös konstruktion. Lika oigenomtänkt design som de "automatiska" bakljusen som innebär att många åker omkring i skymning, dålig sikt och t.o.m. mörker med helt släckta ljus bak.
 
F
Maskintok skrev:
Låter som vilken modern nippon pippon som helst...

frugan har fått lära sig köra en bil utan abs nu när bussen hennes är trasig..

bästa som kunde hända..
hon har fått lära sig att starta rätt i backe, planera sin körning och framförallt hålla mer kontroll på vad som kan ske under färd..

falsk trygghet är inte bra..
Ja, många nybakade förare blir ställda om de måste köra en bil utan lulull som backvarnare, antisladd, antispinn mm.
Om de kört fast i snön så tror man att fullgas hjälper så det visslar om däcken.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men du får inte pengar av staten du får
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men du får inte pengar av staten du får behålla pengar. Skatteavdrag.
Dvs bidrag utan motprestation!
 
P
F frasen_36 skrev:
Om viltspeglar orsakar detta är det en totalt värdelös konstruktion. Lika oigenomtänkt design som de "automatiska" bakljusen som innebär att många åker omkring i skymning, dålig sikt och t.o.m. mörker med helt släckta ljus bak.
Jo, funktionen verkar vara buggig. Sånt här finns dock på många olika bilar, och inte nödvändigtvis bara elbilar, men det är väl roligare att uppmärksamma en bug i en Tesla än i en bil av ett annat märke.
 
F
P pmd skrev:
Jo, funktionen verkar vara buggig. Sånt här finns dock på många olika bilar, och inte nödvändigtvis bara elbilar, men det är väl roligare att uppmärksamma en bug i en Tesla än i en bil av ett annat märke.
Jag bryr mig inte om det är en Tesla eller en riktig bil, det är den idiotiska och farliga funktionen jag vänder mig mot. Såna bilar borde inte fått ett typgodkännande.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F frasen_36 skrev:
Ja, många nybakade förare blir ställda om de måste köra en bil utan lulull som backvarnare, antisladd, antispinn mm.
Om de kört fast i snön så tror man att fullgas hjälper så det visslar om däcken.
Jajemän och det ska vara automat..
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.