P pmd skrev:
Ska folk verkligen få bidrag för att överbefolka jorden? ;)
Jag har länge tyckt att flerbarnstillägg är dumt, man borde (för planetens skull) tvärtom gynna de som bara skaffar högst ett barn…
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
S
R Rkarlsson skrev:
Mja. Det är skifte av pengar bara. Man får tillbaka en liten procent, men du har betalt in minst inkomstskatt plus alla andra avgifter som arbetsgivaren måste. Sen är det inte bidrag, det är avdrag.

Barnbidraget anser jag kan dras in helt för alla som nyttjar dagis, finns ingen anledning att betala ut dessa pengar och slösa resurser på adminstativt helt i onödan. Man kan helt enkelt räkna av de där från dagisavgiften istället.
När de sen slutar på dagis skall de självklart betalas ut, så man kan sätta in det på barnets konto.
Avdrag är något som andra får betala men du slipper, dvs ökar din behållnig = bidrag !
Barnbidrag borde vara helt behovsprövat och inte betalas ut till någon som bara kan ösa in det på barnets konto.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det är inte annorlunda än när vi köpte Patriot, ett lite sämre system som inte riktigt passar oss men som kommer packat med goda förbindelser med Washington i paketet.
Sverige är ju inte med i NATO så vi får väl hoppas att den som är president i USA när Ryssland anfaller oss tycker att det är värt att försvara oss. Det hade kanske varit en liten aning bättre att köpa ett europeiskt luftförsvarssystem eftersom vi är med i EU som har en gemensam säkerhets- och försvarspolitik, men bara en liten aning.
 
Nissens Nissens skrev:
Va?
De miljonerna som jag tjänat på mitt hus hade jag inte haft om jag bott på landet. Hade jag bott på landet hade jag dels inte fått värdeökningen, dels hade jag fått grymt ökade transportkostnader. Bilar och kostnader med dem blir en hel del…
Hyr du ut eller hur lyckas du tjäna pengar på ditt hus?
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
G
Nissens Nissens skrev:
Vet inte vad du pratar om. Vad är pantbrevsskatt och lagfartsskatt? Jag har betalat pantbrev och lagfart en gång i tiden, men det handlar om promille av de pengar jag tjänat. De första 10 åren 10 000kr i månaden, de senaste 17 åren 17 000kr i månaden.

Hade jag bott på landet hade det väl varit en hundring i månaden i avkastning och större utgifter på transporter.

Jag har ju hellre de miljonerna än att ha lagt pengar på konsumtion i alla år. :)
Vad jag pratar om är att det ÄR högre skatt på dyrare fastigheter och att lagfart/pantbrevskatt är kännbart, tex så ska ett av mina barn och ssmbo nu betala 175000kr för ett mediokert radhus i Huddinge och det har ingenting med transportkostnader att göra, och det är ett fritt val. Att just du fick mångmiljonvinster är ju bra för dej och med för just dej i din situation låga lagfart/pantbrevskatter där det bara blev "promille" av värdeökningen. Det är dyrare att bo i dyrare områden, högre risk och eventuellt chans till högre värdeökning och det är ett fritt val. Att just du flyttade och just du fick längre transporter betyder inte att det gäller för alla. Visst finns det fler arbetsplatser som kan passa i större tätorter men många har även där rätt långa och ofta tidsödande transporter. Vi kan inte räkna med att denna värdeökning på bostäder ska fortsätta men jag hoppas att det denna gång inte blir en krasch för då kan det gå riktigt illa.
Jag hoppas att kostnaderna inte ska öka för de som har svårt att ta sig till arbete och annat med egen bil, oavsett om de bor på "landet" eller "storstan". Vi kan väl inte skatta sönder hela Sverige?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Vi kan väl inte skatta sönder hela Sverige?
Vi får se till att inte välja politiker som vill skatta sönder privatbilism och boende i småhus.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej till dubbdäck i tätområden skulle jag kunna skriva under på. Vinterdäck utan dubbar är ju riktigt bra idag.
I områden som Östermalm, Djursholm och Lidingö alltså? Där är de ju rätt så täta.
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
S sonabr4000 skrev:
Avdrag är något som andra får betala men du slipper, dvs ökar din behållnig = bidrag !
Barnbidrag borde vara helt behovsprövat och inte betalas ut till någon som bara kan ösa in det på barnets konto.
Håller inte med dig =) Om jag inte behöver betala för mycket skatt så får jag heller inget tillbaka.
Dock så är det fel tänk av dig, det är de med högre inkomst som bidrar mest till de andra.

Att jag kan hiva in pengarna på barnets konto handlar enbart om att man tar hand om ekonomin, kunde även göra det när jag var lågavlönad. Ja jag har räknat på det.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
G
F fribygg skrev:
Vi får se till att inte välja politiker som vill skatta sönder privatbilism och boende i småhus.
Men vem ska då betala för "lyxsfällan-budgeten":thinking:
 
P
D djac skrev:
[bild]
2900 har anmält att de ska deltaga och 5900 att de är intresserade, men alla kommer nog inte om det är halt på vägarna den dagen.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
P
F frasen_36 skrev:
Var står det nåt om kärnvapen?
Författarna är medlemmar i (bl.a.) Folkkampanjen mot kärnkraft-kärnvapen, Svenska läkare mot kärnvapen och Västernorrlands intressegrupp för Svenska Freds och en kärnvapenfri värld.
 
  • Gilla
  • Haha
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Författarna är medlemmar i (bl.a.) Folkkampanjen mot kärnkraft-kärnvapen, Svenska läkare mot kärnvapen och Västernorrlands intressegrupp för Svenska Freds och en kärnvapenfri värld.
Tomtar
 
  • Gilla
  • Haha
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
För att få lite verklighet in i samtalet, vi har högst sysselsättningsgrad inom EU
Och fjärde högsta arbetslösheten i EU (efter Grekland, Spanien och Italien).
 
  • Älska
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej. Du som inte förstått vad bidrag är.

Bidrag = få pengar
Ränteavdrag = få behålla pengar
Nja, men är det inte samma sak, bara olika benämningar?
Bostadsbidrag får du om du är berättigad till det, dvs får behålla mer av din inkomst till annat.
Räntebidrag får du om du är berättigad till det, dvs betala mindre skatt = behålla mer av din inkomst
I båda fallen måste andra bekosta detta med sin skatt, så vad är skillnaden?
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.