Höghus Höghus skrev:
Jag tror du överskattat minst två saker kraftigt.
-Juridikens möjlighet att ge någon ansvaret för en dödsolycka där ett autonomt fordon är vållande. Ingen kommer att acceptera fordonet som vållande, person(er) eller ett företag behöver pekas ut.
-Ekonomin. I ett land där vägarna redan förfaller på grund av bristande underhåll, hur skall då ett parallellt vägsystem finansieras?
Trots ett redan mycket högt skattetryck.

/Höghus
Jag har åkt ett autonomt tåg på en flygplats. Typiskt en miljö där bussar mm även kan bli autonoma. Transporter inom industrier, gruvor mm. Kan man bara hålla icke autonoma borta så är det nog lösbart. Därav tror jag inte på allmän väg för tex herr Malmberg kommer vilja cykla eller yra ut från en krog på gatan. Måhända autonomt men inte i den bemärkelsen vi avser här. ;)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Här är ytterligare ett relativt färskt klipp på hur Teslas variant av självkörande bil beter sig:

Själv tror jag att tillräckligt bra självkörande bilar ligger 2-5 år fram i tiden, och att de kommer ligga 2-5 år fram i tiden under de närmaste 10-20 åren. Jag tror detta är ett fall där de sista 10 procenten kommer ta 90-95% av all utvecklingstid.
Beteendet är ungefär som jag förväntat mig. D.v.s. det finns en bit kvar.
Dock tycker jag det är riktig falsk marknadsföring att kallad det "Full Self Driving". Kalla det för vad det är "Some self driving" ;)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har åkt ett autonomt tåg på en flygplats. Typiskt en miljö där bussar mm även kan bli autonoma. Transporter inom industrier, gruvor mm. Kan man bara hålla icke autonoma borta så är det nog lösbart. Därav tror jag inte på allmän väg för tex herr Malmberg kommer vilja cykla eller yra ut från en krog på gatan. Måhända autonomt men inte i den bemärkelsen vi avser här. ;)
Vi har ju sådana tåg i köpenhamn. De är alltid i tid såklart. Åkte alltid med det när jag var på sjukvård i cph, 2 rulltrappor så var man där.
Berghendals har höglaget där robottruckar går. Men de klarar sig såklart inte utan en människa ändå.
R.3cd06400109ab97755629c8cf3cdbfdf
 
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej. Du som inte förstått vad bidrag är.

Bidrag = få pengar
Ränteavdrag = få behålla pengar
Att slippa en utgift som andra får subventionera (dvs betala) = få pengar
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ett visst parti som suttit 100 vid makten nästan oavbrutet. Postmodernism, inte längre empiriska bevis som styr beslut utan känslor och ideologi.
Ok. Du har ju lite extrema åsikter ibland så jag tänkte att du ev. syftade på att det är 100 år sedan vi fick kvinnlig rösträtt.:D
 
  • Wow
AndersMalmgren
  • Laddar…
S sonabr4000 skrev:
Att slippa en utgift som andra får subventionera (dvs betala) = få pengar

En borgare tycker att alla pengar denna tjänar är dennes och så kan staten få lite om de sköter sig.

En socialdemokrat tycker att alla pengar är statens och om arbetaren sköter sig kan denna denna få lite.

Tydligt vilken kategori du tillhör.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Ok. Du har ju lite extrema åsikter ibland så jag tänkte att du ev. syftade på att det är 100 år sedan vi fick kvinnlig rösträtt.:D
Haha va. Nej, jag tittar inte på hudfärg eller kön. Bara prestation.
 
S
J JohanLun skrev:
pensionsinbetalning = sätta undan pengar
pensionsutbetalning = få tillbaka pengar

Så ser jag det, om än så är det en "luddig maskin" då man ju inte får tillbaka precis det man stoppade in... Pensionen är inte ett bidrag. Det är en återbetalning.

Är skatteåterbäring pga avdrag tex för resor till arbetet ett bidrag eller en återbäring?
Skatteåterbäring av olika orsaker t.ex. resor till/från jobb är bidrag. :)
 
  • Wow
RoAd
  • Laddar…
S
J JohanLun skrev:
Det är väl lite enkelt svar, vissa underlag är dubbfritt bättre... Och man kan lägga på dem något tidigare.
Håller med om att odubbat oftast är bättre än dubbat på barmark.
Däremot brukar jag varje vinter med min dubbförsedda få dra loss någon eller några som fastnat på vår isiga väg med sina odubbade vinterdäck.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
H heliac skrev:
Ja speciellt när den laddas med ström från Karlshamns oljekraftverk.
En elbil är faktiskt bättre ur växthusgasutsläppsynpunkt även om den drivs med fossilel.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
S sonabr4000 skrev:
Skatteåterbäring av olika orsaker t.ex. resor till/från jobb är bidrag. :)
Mja. Det är skifte av pengar bara. Man får tillbaka en liten procent, men du har betalt in minst inkomstskatt plus alla andra avgifter som arbetsgivaren måste. Sen är det inte bidrag, det är avdrag.

Barnbidraget anser jag kan dras in helt för alla som nyttjar dagis, finns ingen anledning att betala ut dessa pengar och slösa resurser på adminstativt helt i onödan. Man kan helt enkelt räkna av de där från dagisavgiften istället.
När de sen slutar på dagis skall de självklart betalas ut, så man kan sätta in det på barnets konto.
 
P
Ska folk verkligen få bidrag för att överbefolka jorden? ;)
 
  • Gilla
PNI och 2 till
  • Laddar…
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En borgare tycker att alla pengar denna tjänar är dennes och så kan staten få lite om de sköter sig.

En socialdemokrat tycker att alla pengar är statens och om arbetaren sköter sig kan denna denna få lite.

Tydligt vilken kategori du tillhör.
Ja - det är tydligt vart du hör..
Du tycker alltså att det är helt ok att andra skattebetalare ska subventioner dina bidrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.