AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej det håller jag helt med om. Därför borde man enbart beskattas när man gör exit från marknaden. Visst idag kan man ju skjuta upp skatten igen. Men borde inte vara någon skatt alls. Tills den dagen man gör exist (eller köper en billigare bostad än gamla)
Tror det heter säljer bostaden och tar ut vinsten.;)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej det håller jag helt med om. Därför borde man enbart beskattas när man gör exit från marknaden. Visst idag kan man ju skjuta upp skatten igen. Men borde inte vara någon skatt alls. Tills den dagen man gör exist (eller köper en billigare bostad än gamla)
Eller kanske leva skattefritt till man dör och då tar staten allt? :) Exit i träfrack?

Man kan tala för att man borde skatta varje gång man säljer eller köper, men då skulle bostadsmarknaden bli jäkligt trög.
 
J JohanLun skrev:
Pensionärer har betalat in skatt som de förväntat ska gå till pension. Att vissa sen (tror tex Anders?) tycker att man ska spara privat undantar ju inte faktum att det utlovats att man genom att arbeta ska spara till pension. Grundpensionen anser jag ska baseras på det jag hittills och kommer betala in. Vill man ha mer än det får man spara själv. Om man tycker systemet är fel eller orättvist får man rösta på ett annat parti.

Tycker inte det går att jämföra pensionärer och skolungdomar med folk som i sin bästa ålder inte jobbar.

Men jag kan hålla med, en utomlands född person som inte jobbar eller en med svenska urfäder som inte jobbar är inte stor skillnad. För pension är det en skillnad i det att om man flyttar hit sent i livet har man betalat mindre skatt. Å andra sidan har nån annan bekostat skolan. Problemet är väl i de fall där de som kommer hit inte gått i skolan och därmed inte får nåt jobb och inte kan spara till pension eller bekosta egen sjukvård och barnens skola genom att de inte arbetar. Så, jo, visst är det skillnad. Men största problemet är väl när folk som kan jobba inte jobbar...
Förstår inte riktigt vad detta har med bilister att göra... Men eftersom tråden helt verkar ha bytt inriktning så:
Den allmänna pensionen ("grundpensionen") är ju egentligen ett pyramidspel. Det JAG betalar in till pensionssystemet sparas ju inte till just MIN pension, utan betalas ut till de som är pensionärer NU. "Min" pension kommer i sin tur att betalas in av den generation som arbetar när JAG blir pensionär. Om jag ska "betala in till mig själv" så är det ju privat pensionsförsäkring som gäller.
 
J JohanLun skrev:
pensionsinbetalning = sätta undan pengar
pensionsutbetalning = få tillbaka pengar

Så ser jag det, om än så är det en "luddig maskin" då man ju inte får tillbaka precis det man stoppade in... Pensionen är inte ett bidrag. Det är en återbetalning.
Aldrig sagt det är ett bidrag. Men de som behöver socialbidrag nu för att klara sig pga låg pension är ju bidragstagare.

Sedan finns det ju inga garantier du får pension bara för att en del av AGA går till allmän pension just nu.Staten gör vad staten vill med de där 31,42% därför det är en skatt som vilken annan skatt. Bara fult spel kalla det en avgift. Jag räknar med AGA när jag pratar skattetryck. Tex har jag en marginalskatt på 66% inkl AGA.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Aldrig sagt det är ett bidrag. Men de som behöver socialbidrag nu för att klara sig pga låg pension är ju bidragstagare.
Och det är ju skit om de faktiskt haft en lön de kunnat leva på och betalt in rejält med skatt under sitt arbetsliv.
Har de redan levt på socialbidrag under arbetslivet kan jag förstå att pensionen sen inte räcker.


Eftersom skolan är fri och även du kommer få en liten slant från den allmänna pensionen så är inte all skatt nåt som bara försvinner, en hel del kommer tillbaka på ett eller annat sätt. Tex barnbidrag eller ROT/RUT eller vad du vill.
 
J JohanLun skrev:
Man kan tala för att man borde skatta varje gång man säljer eller köper, men då skulle bostadsmarknaden bli jäkligt trög.
Det är ju rätt nyligen de återinförde att man kan göra uppskov på vinsten. Så det var ju precis så fram till nyligen. Tycker det blir skevt. Tex en person vill flytta till exakt likadan lägenhet med bättre utsikt eller vad det kan vara. Måste då låna pengar för att ha råd med vinstskatten. Det är ju galet. Men som sagt. Det är ju bättre nu då man kan sjuta upp det igen utan räntor.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju rätt nyligen de återinförde att man kan göra uppskov på vinsten. Så det var ju precis så fram till nyligen. Tycker det blir skevt. Tex en person vill flytta till exakt likadan lägenhet med bättre utsikt eller vad det kan vara. Måste då låna pengar för att ha råd med vinstskatten. Det är ju galet. Men som sagt. Det är ju bättre nu då man kan sjuta upp det igen utan räntor.
Håller faktiskt med... Men problemet är ju att Ingves trycker pengar fortare än Löven svetsar, men kontentan att bostäderna ökar mer i värde än vad som är motiverat. Annars skulle en rimligt lika lägenhet inte vara så otroligt mycket dyrare. Och den yngre generationen skulle ha lättare köpa bostad.
 
Hmm..

I Sverige har vi flera parallella system.
Försäkringskassan sköter som namnet antyder försäkringar. Bidrag betalas ut av kommuners socialtjänst. Socialtjänsterna betalar väl ut 5% av vad försäkringskassan betalar ut. Äldreförsörjningsstödethanteras av pensionsmyndigheten. A-Kassorna är även de försäkringar.

Det hör ju inte till ovanligheterna att tidigare välbeställda individer med höga inkomster trillar ditt på att de inte säkrat upp SGI eller pensionsinbetalningar blir förgrymmade över att de inte får ut nåt, men då har de ju inte heller betalat in till respektive system och eftersom de har tillgångar får de inte heller socialbidrag. Det blir en rätt trist kalldusch för någon som råkar bli arbetsoförmögen.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Håller faktiskt med... Men problemet är ju att Ingves trycker pengar fortare än Löven svetsar, men kontentan att bostäderna ökar mer i värde än vad som är motiverat. Annars skulle en rimligt lika lägenhet inte vara så otroligt mycket dyrare. Och den yngre generationen skulle ha lättare köpa bostad.
Du missförrstod mig. Den nya lägenheten kostar exakt lika mycket som den gamla. Men den gamla har ökat i värde med 300 procent. Då måste personen kanske ta lån för att ha råd med flytten. Innan uppskovet dvs. Men man vet aldrig när sozzarna tar bort uppskovet och då får personen ta lån för uppskovet då istället
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nissens
G OMathson skrev:
"Det klassas som vinst" även om man INTE säljer och har betalt högre pantbrevsskatt, lagfartsskatt och haft högre kostnader??? Det får stå för dej! Vill du kanske till och med ha reavinskatt per år? Och det va under sista delen av 80talet som värdena ökande pga avregleringen av kreditmarknaden. Kraschen 1990.
Varför ska vi ställa land mot stad? Jag känner folk på landet som går till jobbet på ett par minuter och folk i stan som sitter och köar flera mil med trängselskatt som bor i "stan".
Vet inte vad du pratar om. Vad är pantbrevsskatt och lagfartsskatt? Jag har betalat pantbrev och lagfart en gång i tiden, men det handlar om promille av de pengar jag tjänat. De första 10 åren 10 000kr i månaden, de senaste 17 åren 17 000kr i månaden.

Hade jag bott på landet hade det väl varit en hundring i månaden i avkastning och större utgifter på transporter.

Jag har ju hellre de miljonerna än att ha lagt pengar på konsumtion i alla år. :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du missförrstod mig. Den nya lägenheten kostar exakt lika mycket som den gamla. Men den gamla har ökat i värde med 300 procent. Då måste personen kanske ta lån för att ha råd med flytten. Innan uppskovet dvs. Men man vet aldrig när sozzarna tar bort uppskovet och då får personen ta lån för uppskovet då istället
Jo, men hade man inte skitit ut pengar på löpande band så hade lägenheterna inte gått upp så mycket.

Tills för 20-30 år sen så var det nog så att en villa eller lägenhet beboddes och kunde köpas av ungefär lika köpstarka personer vid samma ålder, men senaste tiden har tex en lägenhet eller ett hus som mina föräldrar kunde köpa blivit helt omöjligt för mig att köpa även om min familj har ungefär samma yrke / förutsättningar som föräldrarna. Attraktiva lägen kommer nog alltid att gå upp lite över tid.

Det är alltså inte naturligt att en likadan lägenhet ska gå upp 300 procent på 15 år. Det är inte en rimlig avkastning på en lägenhet. Däri ligger problemet.

En bit ligger säkert i att fler flyttat till stan. En annan att fler flyttat till Sverige. En tredje att vi byggt för lite och en fjärde anledning, kanske den viktigaste, att vi trycker pengar som fan och köper produkter från låglöneländer. Det gör, tror jag, att de pengar du kan tjäna på "investeringar" eller "pengar på pengar" är oändligt mycket mer än du kan tjäna på att göra ett bra jobb. Dessutom trycks mer pengar och krediter är billiga, så man lånar sig till att kunna köpa saker. Om man då inte äger nåt som ökar i värde så bara ökar lånen man måste ta. Folk blir "rikare" utan att skapa nåt mervärde. Den höga levnadsstandarden bygger på att vi köper från låglöneländer för lånade pengar, inte att vi själva ökar vår produktivitet.

Jag tror att man bygger välstånd genom att göra världen bättre och smartare. Men jag är ingenjör i grunden.
Om man är strikt ekonom tror man att om man bara satsar pengarna på rätt häst blir man rik. Men utan hästar så blir det bara ett pyramidspel. De som köper och säljer aktier är beroende av de som bygger landet med kompetens.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jo, men hade man inte skitit ut pengar på löpande band så hade lägenheterna inte gått upp så mycket.

Tills för 20-30 år sen så var det nog så att en villa eller lägenhet beboddes och kunde köpas av ungefär lika köpstarka personer vid samma ålder, men senaste tiden har tex en lägenhet eller ett hus som mina föräldrar kunde köpa blivit helt omöjligt för mig att köpa även om min familj har ungefär samma yrke / förutsättningar som föräldrarna. Attraktiva lägen kommer nog alltid att gå upp lite över tid.

Det är alltså inte naturligt att en likadan lägenhet ska gå upp 300 procent på 15 år. Det är inte en rimlig avkastning på en lägenhet. Däri ligger problemet.

En bit ligger säkert i att fler flyttat till stan. En annan att fler flyttat till Sverige. En tredje att vi byggt för lite och en fjärde anledning, kanske den viktigaste, att vi trycker pengar som fan och köper produkter från låglöneländer. Det gör, tror jag, att de pengar du kan tjäna på "investeringar" eller "pengar på pengar" är oändligt mycket mer än du kan tjäna på att göra ett bra jobb. Dessutom trycks mer pengar och krediter är billiga, så man lånar sig till att kunna köpa saker. Om man då inte äger nåt som ökar i värde så bara ökar lånen man måste ta. Folk blir "rikare" utan att skapa nåt mervärde. Den höga levnadsstandarden bygger på att vi köper från låglöneländer för lånade pengar, inte att vi själva ökar vår produktivitet.

Jag tror att man bygger välstånd genom att göra världen bättre och smartare. Men jag är ingenjör i grunden.
Om man är strikt ekonom tror man att om man bara satsar pengarna på rätt häst blir man rik. Men utan hästar så blir det bara ett pyramidspel. De som köper och säljer aktier är beroende av de som bygger landet med kompetens.
Tycker dock det är en helt separat fråga från vinstskatt på bostäder.
Men absolut så är bostadsmarknaden galen.
 
Här är ytterligare ett relativt färskt klipp på hur Teslas variant av självkörande bil beter sig:


Själv tror jag att tillräckligt bra självkörande bilar ligger 2-5 år fram i tiden, och att de kommer ligga 2-5 år fram i tiden under de närmaste 10-20 åren. Jag tror detta är ett fall där de sista 10 procenten kommer ta 90-95% av all utvecklingstid.
 
Mikael_L
M mnils skrev:
Du glömde skatterna på olja, till vad annat än just fordon (diesel) används olja idag?
Ja förutom Karlshamnsverket då :)
Villaolja, diesellok på järnvägen, sjöfart, truckar m.m i lagergårdar, stenbrott etc, jordbrukets maskiner, militära saker i fält, t.ex hetvattenaggregat.
Men nog utgör fordonsflottan på väg antagligen största andelen, över 50% alla gånger.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tycker dock det är en helt separat fråga från vinstskatt på bostäder.
Men absolut så är bostadsmarknaden galen.
De har ett samband i det att hade inte priserna gått upp så hade vinstskatten varit beroende av att man renoverat och därmed tjänat pengar. Om man istället för att jobba renoverar fastigheter och säljer är det rimligt att man skattar för det, ungefär som att om man bedriver handel med begagnade bilar så ska man skatta, dvs man kan inte privat sälja och köpa massor av bilar och leva på det utan att skatta.

Jag har ändå sett många bostäder där en hantverkare köper ett renoveringsobjekt privat och säljer det privat ett halvår senare. Därimellan har han troligen pumpat in material och tid som "blivit över" från firman och troligen bytt tjänster med polare och med det fått en lägre skattesats än att ta ut det som lön.

Jag är inte för hög skatt på arbete. Men jag är mot att vissa fuskar sig runt att betala skatt för att de inte gillar systemet. Vi lever i en demokrati och då är det tyvärr så att om majoriteten röstar på någon som fattar beslut som är mindre bra får man ändå acceptera det. Så jag ogillar skattefusk. Det finns ju en skala på det också, jag förstår de som minimerar sin skatt men kan tycka att det är omoraliskt mot alla som pröjsar trots de hellre velat ha ett annat system.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.