D
skoge skoge skrev:
Det är väl bättre att betala skatt och hjälpa pensionärer än alla invandrare som vägrar jobba
För att få lite verklighet in i samtalet, vi har högst sysselsättningsgrad inom EU och vi har ytterliggare många som vill komma in på arbetsmarknaden.

Detta är inga problem att prata om, det vi borde prata om är hur vi ska lösa det framöver när en krympande del av befolkningen öht får arbeta, hur ska vi då hantera den växande gruppen som inte får plats.

Alla som sysslar med samhälle vet vad som är på väg men detta är något som man helst vill slippa ta i så länge som möjligt.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ingen mänsklig rättighet att vara naiv på den ekonomiska planet hela livet och sedan tro man ska ha det fett på ålderns höst. Det roliga är att dessa som blivit snuvade på sina pensioner fortfarande röstar på de partier som tog dem. Som man bäddar får man ligga.
Men fortfarande. De som idag är pensionärer har i de flesta fall betalt in pengar för att sen få ut pengar.
Om politikerna lurat dem eller ej kan man tycka vad man vill om, men det handlar inte om att vara naiv. Det handlar om att pensionssystemet tidigare utlovat att man ska få en liten men säker pension bara man betalar skatt. Så jag anser inte att pensionärerna ligger samhället till last. De har betalt för sig. Om deras pension är tillräcklig eller ej får var och en tycka om, men de har rätt till pengarna om de jobbat och betalat skatt. Om pengarna inte räcker borde de ha sparat lite privat, men det är en helt annan diskussion...

Om man aldrig jobbat här så kan jag tycka att man ska få pengar för att inte svälta och inte behöva vara hemlös, men det är en helt annan sak än pensionärerna som faktiskt betalt för sig. De får tillbaka lite av det som de en gång betalt in.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
En bensinbil är ju ännu mer lättsåld.
Ja absolut, särskilt en bensinbil som inte är så ny så att det behövs en "personlig serviceman" på märkesverkstad för att byta glödlampa eller bromsbelägg och bli uppskörtad med tusentals kronor.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ser ingen skillnad på bidragstagare vi importerat eller avlat inhemskt.
De du kallar "inhemskt avlade" har jobbat och betalt in skatt till staten - det är skillnaden.
Bidragstagare är väl också de som gör olika avdrag t.ex. skattereduktion pga resor, förlustavdrag mm?
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej till dubbdäck i tätområden skulle jag kunna skriva under på. Vinterdäck utan dubbar är ju riktigt bra idag.
Dubbdäck ger de där extra metrarna kortare bromssträcka som många gånger kan vara avgörande.
 
A
S sonabr4000 skrev:
Dubbdäck ger de där extra metrarna kortare bromssträcka som många gånger kan vara avgörande.
inte för de elbilsåkande AI övertroende skribenter här inte..detta löser dessa nippon pippon funktioner galant... även om jag sett motsatsen bevisad när jordflätan ergat...
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
S sonabr4000 skrev:
Dubbdäck ger de där extra metrarna kortare bromssträcka som många gånger kan vara avgörande.
Jag skulle snarare säga att bra däck ger de där extra metrarna - Oavsett dubb eller inte.

"Det bästa dubbdäcket på is stannade på 38,5 meter – medan det sämsta behövde 74 meter till stillastående. På snö låg sträckan på 20 till 30 meter.

För de dubbfria däcken var bromssträckan på is mellan 40 till 68 meter – och 20 till 28 meter på snö."

https://www.nyteknik.se/fordon/dubbfria-vinterdacken-narmar-sig-de-dubbade-6938003
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Pappsen var med på 90-talet och utvecklade BAMSE. Trist vi inte kunde lösa ett eget medium - långdistanssystem. Men, men, ibland är ju politiska relationer viktigare än att ha det bästas vapensystemet :D
Kanske det inte var tillräckligt bra jämfört med andra??:p
 
S sonabr4000 skrev:
Dubbdäck ger de där extra metrarna kortare bromssträcka som många gånger kan vara avgörande.
Det är väl lite enkelt svar, vissa underlag är dubbfritt bättre... Och man kan lägga på dem något tidigare.
 
G
Nissens Nissens skrev:
Du kan ju kalla det vad du vill, men det klassas som vinst. Det är alltså en intäkt som faller ut när du säljer.

Det är samma sak om du köper aktier eller något annat, det stiger i värde som är bundet tills du säljer.

Det du kallar för 80-talet var nog början på 90-talet.
Man kan säga att sedan andra världskriget har värdet på bostäder ökar hela tiden, med undantag en kort tid i början på 90-talet.

De miljoner jag tjänar på bostaden hade jag aldrig fått om jag köpt hus på landet. Och visst får de flesta ökade transportkostnader på landet, om man nu inte vill sitta hemma det mesta. Allmänna kommunikationer är ofta kass på landet.
"Det klassas som vinst" även om man INTE säljer och har betalt högre pantbrevsskatt, lagfartsskatt och haft högre kostnader??? Det får stå för dej! Vill du kanske till och med ha reavinskatt per år? Och det va under sista delen av 80talet som värdena ökande pga avregleringen av kreditmarknaden. Kraschen 1990.
Varför ska vi ställa land mot stad? Jag känner folk på landet som går till jobbet på ett par minuter och folk i stan som sitter och köar flera mil med trängselskatt som bor i "stan".
 
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är en klen tröst för oss som skattar bort över 50% av vår lön varje månad. Och som sett till ha bra sjukförsäkringar och tjänstepensioner / direktpension / privat sparande.
Du vet väl att den som gör avdrag i sin deklaration pga låneräntor, pensionsinbetalningar, försäkringar m.fl. också är bidragstagare?:D
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja, visst. Men återigen verkar det argumenteras mot något jag inte skrivit :)



Förvisso, men det är fortfarande ingen vinst (möjligtvis en orealiserad sådan). Jag är fullt med på att det av flera anledningar är fördelaktigt att värdera upp sitt hus, men en egentlig vinst görs ju inte innan man realiserar den.
Nej det håller jag helt med om. Därför borde man enbart beskattas när man gör exit från marknaden. Visst idag kan man ju skjuta upp skatten igen. Men borde inte vara någon skatt alls. Tills den dagen man gör exist (eller köper en billigare bostad än gamla)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
S sonabr4000 skrev:
Du vet väl att den som gör avdrag i sin deklaration pga låneräntor, pensionsinbetalningar, försäkringar m.fl. också är bidragstagare?:D
Nej. Du som inte förstått vad bidrag är.

Bidrag = få pengar
Ränteavdrag = få behålla pengar
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej. Du som inte förstått vad bidrag är.

Bidrag = få pengar
Ränteavdrag = få behålla pengar
pensionsinbetalning = sätta undan pengar
pensionsutbetalning = få tillbaka pengar

Så ser jag det, om än så är det en "luddig maskin" då man ju inte får tillbaka precis det man stoppade in... Pensionen är inte ett bidrag. Det är en återbetalning.

Är skatteåterbäring pga avdrag tex för resor till arbetet ett bidrag eller en återbäring?
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
S sonabr4000 skrev:
Kanske det inte var tillräckligt bra jämfört med andra??:p
Patriot är ju ingen höjdare. Det som vi köpte istället för att vidareutveckla BAMSE eller bygga nytt långdistanssystem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.