Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vare sig jag räknar rätt eller fel är det dock ett orealistiskt laddmönster. Det kanske skulle vara relevant för laddhybrider, men moderna elbilar har så mycket längre räckvidd att de som i exemplet kan ladda hemma inte alls kommer behöva utnyttja företagets laddare medan de som inte har något hemalternativ kanske kommer göra det för mer än bara xi resan till och från jobbet.
På de ca 100 platser vi har på jobbet brukar kanske var 10e bil vara en helelektrisk. Ibland ser jag Teslor ladda. Har man en äldre helelektrisk så skulle jag själv nog ladda på jobbet. Kanske måsta göra det vintertid då jag har 5 mil enkel. Ibland klarar de ju bara 10 mil totalt.

Eftersom antalet platser är begränsade så hoppas jag de med Teslas eller Id4as räckvidd laddar hemma. Med 10A får de inte i så mycket ändå.

Liksom att jag inte laddar min PHEV tex på kolmårdens laddplatser. De behöver de som har elbil bättre eftersom många sannolikt kan ha åkt långt och behöver ladda.

Jag skulle tycka att företag kunde skaffa några få snabbladdare, då kan de som har elbil och måste ladda av någon anledning får göra det. Då kan man ha tex max 2h parkering, så får man flytta bilen sen. Att ha snabbladdning på alla platser känns onödigt. Att ha laddplats för alla med PHEV eller elbilar som bara klarar 10 mil på vintern är i princip enda möjlighet att dessa ska kunna köra helt på el och kopplat till resan till och från jobbet.

Jag tycker fortfarande det är kasst att mitt jobb bara har vanliga schukouttag (men med logik och app) men jag tycker att laddhastigheten 10A är ok. 16A kunde vart bättre så man garanterat kan ladda. Schuko och kösystem gör att man inte kan använda bilens klimatisering, då man bara har "en chans" att ladda på sin köplats, slår bilen av klassar stolpen sessionen som avslutad.
 
Jag tror vi sett peak laddhybrid (i alla fall i antal nysålda), så ur mitt perspektiv är det inget att oroa sig för beträffande den långsiktiga planeringen, men jag förstår det aktuella problemet.

Jag tror dock att hänsynen minskar ju större andel som är med i systemet – man känner sig inte utvald längre, utan del av en grå massa snarare än en exklusiv klubb – så bra system måste bygga på kanaliserat egenintresse.

Ett kösystem som ransonerar snarare än fördelar låter som att det havererat och kommer snart bara att utnyttjas av dem som kommer tidigt. Nyttan blir ett gissel som skapar irritation och avund. Sånt måste byggas om, byggas ut eller prissättas annorlunda.

Det är inte lätt att göra rätt.
 
J JohanLun skrev:
Jag fick också förmånsbeskatting för parkering på en arbetsplats. Om det bara finns avgiftsbelagda parkeringar i närområdet måste företaget göra så för att göra rätt för sig. För oss var det löjligt, tidigare hade några fått stå i garage - tror det var en del lottning och en del behovsstyrt i vilka som fick plats där. Ny "lottning" skedde om nån bytte jobb eller slutade har jag för mig. Så hade man jobbat där ett par år så fick man garageplats. Jag hade turen att få garageplats, men efter ett tag så koms denna regel på. Garageplats ansågs mycket bättre än markparkering, så det blev förmånsvärde på typ 1500 spänn. Efter det fick alla med tjänste(förmåns)bil garageplats och vi med gamla skorvar som kanske bäst behövde fick stå ute. För det vart så dyrt för oss. De med "förmånsbil" ingick parkering i förmånen...

Om elkostnaden är minst marknadsmässig och parkering utan laddmöjlighet inte kostar så tror jag parkeringen inte behöver ha förmånsvärde, därav tror jag vi har betalat nånstans 2.50 för elen. Lyckas man bara trycka i 8kWh spelar det inte så stor roll...

Sen kommer rättvisefrågan, på fruns jobb hade diskuterats laddplatser och att de med fossilbil tyckte det skulle bli orättvist om laddbara bilar fick stå på platser där laddning inte fanns medan fossilbilar inte fick stå på en laddplats. Själv kan jag känna att om fördelningen laddplatser och vanliga platser är som i exemplen ovan, dvs ca 5% är laddplatser, så borde det inte kännas fruktansvärt orättvist. Det rimliga är väl att det är ungefär motsvarande andel laddplatser / vanliga som fördelning laddbara bilar vs fossilbilar bland de anställda...
En bekant som bor i bostadsrätt fick en Passat GTE som leasingbil för tre år sedan, den har knappt laddats alls då laddmöjligheter inte finns på arbetsplatsen och bostadsrättsföreningen inte kan komma överens om laddning heller. Föreningen föreslog att de skulle dra en förlängningssladd över parkeringen från sin balkong för att kunna ladda. De förbjöd dessutom laddning i garagen för de som hade garage.

En del av problemet verkade vara att de bästa parkeringarna (på föreningens mark) med laddstolpar inte skulle kunna användas av alla (idag har man principen "först till kvarn" på parkeringsplatserna). Och inne i garagen ville man definitivt inte ha laddning pga spridningsrisken vid en eventuell brand...

Ungefär hälften av parkeringarna är i garage eller utomhus på föreningens mark, resten är gatuparkering.

Det är inte lätt att lösa laddning om man inte äger sin egen bostad fullt ut...
 
En annan aspekt jag precis insåg, vi kommer kanske inte heller kunna ladda alla arbetsdagens timmar, min hybrid började precis ladda på jobbet, 1.5h efter jag kopplade in den.
E.on har alltså valt att "strypa elen" helt fram tills dess.
 
pacman42 pacman42 skrev:
En bekant som bor i bostadsrätt fick en Passat GTE som leasingbil för tre år sedan, den har knappt laddats alls då laddmöjligheter inte finns på arbetsplatsen och bostadsrättsföreningen inte kan komma överens om laddning heller. Föreningen föreslog att de skulle dra en förlängningssladd över parkeringen från sin balkong för att kunna ladda. De förbjöd dessutom laddning i garagen för de som hade garage.

En del av problemet verkade vara att de bästa parkeringarna (på föreningens mark) med laddstolpar inte skulle kunna användas av alla (idag har man principen "först till kvarn" på parkeringsplatserna). Och inne i garagen ville man definitivt inte ha laddning pga spridningsrisken vid en eventuell brand...

Ungefär hälften av parkeringarna är i garage eller utomhus på föreningens mark, resten är gatuparkering.

Det är inte lätt att lösa laddning om man inte äger sin egen bostad fullt ut...
Ja brist på laddmöjlighet hemma är det största hindret för omställningen till el. Jag hade det som krav när jag köpte min senaste lägenhet. Bromsklossarna i vissa BRF-styrelser kommer att få ett jobbigt uppvaknande när de inser att avsaknaden av laddboxar (i framtiden) sänker värdet på lägenheterna.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
En annan aspekt jag precis insåg, vi kommer kanske inte heller kunna ladda alla arbetsdagens timmar, min hybrid började precis ladda på jobbet, 1.5h efter jag kopplade in den.
E.on har alltså valt att "strypa elen" helt fram tills dess.
Riktigt störigt om man är beroende av att använda bilen under arbetsdagen. Tänk om det varit en elbil istället? Då hade den kanske inte kunnat köras alls (till flygplatsen, eller vart man kan tänkas åka under arbetsdagen).

Jag har råkat ut för liknande då jag parkerat på laddplatser för att ladda och när jag skall åka iväg så har jag upptäckt att jag bara fått el motsvarande 6A på en fas ungefär vilket inte räckt till på långa vägar för mig. Man har satt upp så många laddstolpar som delar elmatning att det blir så låg laddström, man har på det stället inte reflekterat över att 3tim max parkering innebär att alla vill ladda full effekt hela tiden (alla paltser är i princip alltid upptagna).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Riktigt störigt om man är beroende av att använda bilen under arbetsdagen. Tänk om det varit en elbil istället? Då hade den kanske inte kunnat köras alls (till flygplatsen, eller vart man kan tänkas åka under arbetsdagen).

Jag har råkat ut för liknande då jag parkerat på laddplatser för att ladda och när jag skall åka iväg så har jag upptäckt att jag bara fått el motsvarande 6A på en fas ungefär vilket inte räckt till på långa vägar för mig. Man har satt upp så många laddstolpar som delar elmatning att det blir så låg laddström, man har på det stället inte reflekterat över att 3tim max parkering innebär att alla vill ladda full effekt hela tiden (alla paltser är i princip alltid upptagna).
Så är det ju, men det får man bråka med leverantören om.
(även om jag förstår dem just nu, betalar 2.5kr/kWh, de köper in den för mer än 3kr utan skatter osv)
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Laddinfrastruktur lokalt, företag, längs vägar och allmän plats kommer att lösas om det finns ett lugn och vi inser att allt tar sin tid.
Tar vi 10 år framåt i tiden och då analyserar de senaste 20 åren kommer vi bli förvånade hur mycket som hänt.
Men vi ser ibland bara här och nu, med mängder av problem.
Ett annat infrastrukturområde är bredband till bostäder där det på ca 20 år har lösts för ca 95%. (Inga diskussioner kring avvikelser här);)
Kommer det att se ut på liknande sätt att i princip alla som vill kan åka elbil 2032, jajamen det är min tro och även jag i elbil.
Men tillsvidare rullar jag runt i dieseln så att andra som har lättare byta och vill just nu kan göra det.:cool:
Allt tar tid om man ser till vår historiska utveckling och det är ju inte evolution;)
 
  • Gilla
JLyck och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
De med elbil laddar oftast inte på jobbet då deras räckvidd är så lång att det är billigare ladda hemma på natten
Men hur ska då de göra som har gatuparkering och inte kan ladda "hemma"? De måste ju antingen ladda på jobbet, eller snabbladda, och det gör ju att elbilen blir ett betydligt kostsammare alternativ.
 
AXS AXS skrev:
Tror inte dom som kan ladda hemma laddar på jobbet.
Det är ju flera som skrivit här i tråden att man laddar inte när man behöver ladda utan man försöker ladda varje gång man parkerar?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
men moderna elbilar har så mycket längre räckvidd att de som i exemplet kan ladda hemma inte alls kommer behöva utnyttja företagets laddare medan de som inte har något hemalternativ kanske kommer göra det för mer än bara xi resan till och från jobbet.
Det jag ser på mitt jobb är ju att det är bara rena elbilar som står på laddplatserna för elbil. Så trots ditt påstående om att de som kan ladda hemma inte "behöver" ladda på jobbet så gör de faktiskt det.
 
A AndersS skrev:
Laddinfrastruktur lokalt, företag, längs vägar och allmän plats kommer att lösas om det finns ett lugn och vi inser att allt tar sin tid.
Men nån måste betala för det. Jag tror inte det är en investering som ger särskilt stor avkastning, för om man sätter priset för laddning för högt får man inga kunder. Och sätter man det för lågt får man alltså inte igen pengarna för investeringen.
 
Nj
martin43 martin43 skrev:
Om du tänker på elektrisk motor och kupevärmare så brukar motorvärmaren vara på 550W och kupevärmaren 1000-1500W.
Med elbil finns mycket större effekt att tillgå så om man "komfortvärmer" typ avfrostar bilen och värmer till 20C så går det att göra av med en del och effekten är mycket högre ja.

Å andra sidan om man låter motor+kupevärmare stå på i flera timmar så har kan man mycket väl bränna av lika mkt eller mer energi med motor+kupevärmare.

Det beror också på om elbilen har värmepump och hur kallt det är (VP gör ingen nytta när det blir ordentligt kallt, var gränsen går varierar på olika bilar).
På en Tesla Model 3 kan batteriet värmas med 2x3,5 kW (elmotorerna används som element).

Så svaret är som vanligt "det beror på".
Då min luft luft värmepump , max drar 900 watt och ger 4000 watt värme, så tror jag att runt 1000 watt kan vara rimligt för att kunna värma bilen. Jag tror inte du behöver 2000 watt.
 
N Nerre skrev:
Det jag ser på mitt jobb är ju att det är bara rena elbilar som står på laddplatserna för elbil. Så trots ditt påstående om att de som kan ladda hemma inte "behöver" ladda på jobbet så gör de faktiskt det.
Dels så får de ju en parkeringsplats , sen också ofta gratis el.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.