F
C Casca skrev:
Nästa vecka säljs en ny modell med inbyggd kompressor, PPSK 40 A1 1, står en del att läsa på hemsidan men följande var ju lite kul

"Denna A-klassade svetsapparat är inte avsedd för användning i hemmet, vars strömförsörjning går över ett offentligt lågspänningssystem. Det kan, såväl på grund av ledningsbundna som på strålningsstörningar eventuellt vara svårt att uppnå elektromagnetisk kompabilitet i dessa områden"

Det verkar inte som om den klarar EMC-direktiven iaf.
Det är väl olika EMC direktiv för hemmiljö eller industriell miljö. Det är faktiskt så på alla svetsar och plasmor som säljs oavsett fabrikat skulle jag säga så det är inget anmärkningsvärt. Sen skulle man ju vilja se det 1-fas uttaget som matchar den maskinen på fullt ös. Jag har en 40A plasma utan inbyggd kompressor och den har faktiskt en skala som visar hur hårt man kan trycka på med en 16A säkring, väldigt praktiskt. Det är fö inte ens nära halvgas.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
F
GoForIt GoForIt skrev:
Nej, jag kan inte hitta det någonstans på varken kartong, produkt eller manual.
Därav att jag gått vidare med frågan, då jag tycker att det brister i information.

Det borde ju snarare vara övertydligt t.o.m. i reklam att kraven på elanslutningen är så hög.
Det måste sitta en märkskylt på produkten med CE-märke, annars är den olaglig. Har du kollat undertill?
 
F fsn skrev:
Det måste sitta en märkskylt på produkten med CE-märke, annars är den olaglig. Har du kollat undertill?
Jag har inte utrustningen där jag finns för tillfället. Ska självfallet kolla när tillfälle ges..
 
Göran.W
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inte extremt högt, inte ens i mätarskåpet, det är normalt, faktiskt ganska lågt för en elcentral en bit ifrån mätarskåpet. Sedan tillkommer skarvsladdar vilket man bör räkna in i detta.

Men föralldel, prova gärna var gränsen går, under kontrollerade former som jag skrev i #15, och rapportera här sedan hur det gick, om nånting brann annat än säkringar.

Och ja, apparater med schukostickpropp som kräver en säkring på 25-32 A borde förbjudas. Som du märker har inte folk mer vett än att använda dem i uttag där stickproppen råkar passa.
Jag är nästan böjd att hålla med dig att om att apparater med schuko stickpropp som kräver en säkring på 25-32 A borde förbjudas.
Även om ledningarna i sig klarar dom höga intermittenta strömmarna så är det värre med uttagen.
Minsta lilla glapp så riskerar man varmgång i uttaget som kan sluta mindre roligt.
Ett tips kan vara att efter varje användning kolla på stickkontakten så där inte är brännmärke eller färgförändring på den, är där det är vägguttagen kasst.
 
F
Göran.W Göran.W skrev:
Jag är nästan böjd att hålla med dig att om att apparater med schuko stickpropp som kräver en säkring på 25-32 A borde förbjudas.
Även om ledningarna i sig klarar dom höga intermittenta strömmarna så är det värre med uttagen.
Minsta lilla glapp så riskerar man varmgång i uttaget som kan sluta mindre roligt.
Ett tips kan vara att efter varje användning kolla på stickkontakten så där inte är brännmärke eller färgförändring på den, är där det är vägguttagen kasst.
Speciellt på plasma som till att börja med är väldigt enkla att bara köra på med och som till på köpet är väldigt effektkrävande, man kan ledigt mata på i en kvart utan problem om man har mycket material att skära. Jag satte på ett 16A blått CEE och kör med en adapter i ett 16A 3-fas CEE, ett uttag som jag även har matat med 4kvmm kablar.
 
F fsn skrev:
Speciellt på plasma som till att börja med är väldigt enkla att bara köra på med och som till på köpet är väldigt effektkrävande, man kan ledigt mata på i en kvart utan problem om man har mycket material att skära. Jag satte på ett 16A blått CEE och kör med en adapter i ett 16A 3-fas CEE, ett uttag som jag även har matat med 4kvmm kablar.
Det är den lösning som är den bästa, jobba så före att byta säkringar.
 
F fsn skrev:
Den är fö inte ens certifierad för hemmabruk.
Vad exakt betyder detta? Vilken typ av elprodukter ska "certifieras för hemmabruk"? Vad innebär det? Vem gör denna certifiering?
 
F
Alfredo Alfredo skrev:
Vad exakt betyder detta? Vilken typ av elprodukter ska "certifieras för hemmabruk"? Vad innebär det? Vem gör denna certifiering?
det är väl ingen certifiering egentligen utan en testning mot CE-märkning. EMC skall man väl göra hos ett certifierat labb tror jag. Vilka produkter som faller under andra regler vet jag inte, inte mitt område. Vet bara att det finns olika nivåer på det.
 
Vad tror ni om att sätta en 16A trefaskontakt på plasmaskärarens kabel, och bara använda en fas?
Kabeln är på 1,5 mm2. Vilken lösning är bäst?
 
  • Gilla
GoForIt och 1 till
  • Laddar…
Om du hade sagt CEE 432 så hade det varit "bäst". Givetvis då ett CEE 432-uttag som är avsäkrat med minst 25 A.
 
F
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du hade sagt CEE 432 så hade det varit "bäst". Givetvis då ett CEE 432-uttag som är avsäkrat med minst 25 A.
Har man ju sällan i en hemmamiljö. Ett 16A är trots allt bättre än Schuko.
 
Då köper man naturligtvis inte en plasma som kräver 27 A. Nu köpte TS grisen i säcken och får ta konsekvensen att antingen dimensionera sin anläggning efter detta eller byta plasma.
 
F
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då köper man naturligtvis inte en plasma som kräver 27 A. Nu köpte TS grisen i säcken och får ta konsekvensen att antingen dimensionera sin anläggning efter detta eller byta plasma.
Hade du vetat nåt om plasmaskärare så hade du varit medveten om att det inte finns sådana i nån direkt omfattning som 1-fas. Jag har försökt förklara att 1-fas plasma är en förhållandevis meningslös företeelse med 16A säkring men det är ingen som är intresserad.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jaha, och? Tråden handlar om en plasma som enligt uppgift drar 27 A. Så 16 A räcker inte.
 
F
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jaha, och? Tråden handlar om en plasma som enligt uppgift drar 27 A. Så 16 A räcker inte.
Nu behöver man ju inte kräma på fullt. Den fungerar på dryg ”halvgas” utan problem. Men absolut. Det är ett bekymmer att Lidl säljer 1-fas plasmaskärare i tusental till användare som inte vet nåt alls och tom kopplar in dess på 10A säkringar som sen överbelastas till bristningsgränsen innan säkringen löser. Gamla kassa Schuko så det gå varmt, långa, gamla klena kablar. Inte optimalt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.