M Martin_ skrev:
Grafiken är missvisande, det är inte illa. Dessa svängningar är hyffsat normala numera och balanseras automatiskt mer eller mindre. Större förbrukare som elpannor och värmepumpar med lägst 5 MW effekt ska ha automatisk frånkoppling vid 49,4Hz.
Automatisk frånkoppling (AFK) av områden sker vid 48,8Hz och det är då riktigt illa. Vid hög förbrukning som brukar kunna förutspås kan manuell frånkoppling användas, men än har vi inte använt detta i Sverige.. Vid automatisk frånkoppling kan det bli att frekvensen blir för hög i andra områden och då stängs också dessa områden ner.

AFK gick in exempelvis in den 23 september 2003 vid elavbrottet för en del områden av de 96 kommunerna som påverkades. Grundproblemet var dock inte frekvensen den dagen utan annat.
Frekvensen är samma i hela nätet. Den varierar inte mellan områden. Inga laster kopplas ur vid hög frekvens.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag har för länge sedan försonats med tanken på att "väst" är förlorat. Kina forskar stenhårt på reaktorer utan behov av vattenkällor. Samtidigt tror vi i väst att världen går under om 8-10 år. Nej, den går inte under då, men Kina tar över på sikt.

Ja, för de tänker på sig själva i första hand…medan vi (sjuklöver, mest mp & s) tror vi är miljöns och humanitetens supermakt som måste visa alla andra hur man bäst förgör sig själv….
 
  • Älska
  • Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fan vet, dagstidningsmarknaden är mogen för lite kreativ förstörelse. Men Torbjörn Nilsson är en fantastisk skribent och därtill oerhört beläst och kunnig i det han skriver om.

Textens tes kretsar dock kring en fråga vi diskuterat ganska utförligt i en granntråd (man behöver inte läsa hela tråden, #3290–3403 räcker nog bra). Alltså, bör ett parti kämpa för en viss linje, eller vara lyhört för sina väljare och anpassa sig efter vad dessa för stunden tycker. Det är verkligen ingen lätt fråga, och det är betydligt lättare att döma i efterhand än att se klart i stundens hetta.
Inte är den perfekt men man har ju bara SvD och DN att välja på :)
 
Ingen av partierna har satt av pengar i sin budget för ny kärnkraft. Staten måste gå in med kapital såvida vi inte vill ha en beroendeställning, avstannad elektrifiering och mindre välfärd.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Ingen av partierna har satt av pengar i sin budget för ny kärnkraft. Staten måste gå in med kapital såvida vi inte vill ha en beroendeställning, avstannad elektrifiering och mindre välfärd.
Tror nog kärnkraften kommer komma upp på tapeten efter denna vinter ;)
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Det är ju dumt att budgetera för kostnader man inte kan få. Vad är den sannolika prövningsperioden innan man kan sätta spaden i marken för ett svenskt kärnkraftverk, fem år? Så långt sträcker sig inte ens budgetramarna riksdagen sätter upp.

Så det här är inte en fråga om akuta budgetfrågor, som exempelvis statsministern låter påskina. Däremot är förtroendet för stabila regler så lågt att dey skulle behövas någon form av speciallagstiftning för att locka privat kapital. Kanske skulle en 30–50 årig koncession räcka, alltså att man får veta att man får driva verket på likartade villkor så länge. Jämför med gruvnäringen.

Sen är det förvisso ingen som föreslagit något sådant heller, men allt är inte på eller av, och i en miljö med lågt förtroende görs få affärer. Det skulle fler politiker göra gott i att uppmärksamma. Men så teoretiska resonemang lockar man väl inte ens folkpartister med.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
@Nötegårdsgubben
Oavsett så är den tydlig signal om man avsätter pengar i budgeten för kärnkraft. De blå fick ju genom sin budget och hade all chans att kunna "gjuta in" att de menar allvar även om det inte är vad som krävs. Man behöver en gemensam plan så att det blir en bred bas att stå på för energipolitiken framöver oavsett regering. Min åsikt är att man måste se till Sveriges självförsörjning om planen för klimat och elektrifiering ska bli verklighet. Det prat om energihushållning innebär detsamma som att vi ska mindre välfärd. Under ett sådant scenario så kan vi glömma elektrifieringen.
 
Silver78 Silver78 skrev:
man måste se till Sveriges självförsörjning om planen för klimat och elektrifiering ska bli verklighet.
Nu fultolkar jag dig lite, men vi löser inga klimatfrågor genom nationell självhushållning. Däremot kan den ene kompensera för den andres ohållbara val. Så svensk, polsk och fransk kärnkraft kan nog kompensera dålig politik i Tyskland och Danmark. Men sällar vi oss istället till de senare blir vi en del av problemet.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu fultolkar jag dig lite, men vi löser inga klimatfrågor genom nationell självhushållning. Däremot kan den ene kompensera för den andres ohållbara val. Så svensk, polsk och fransk kärnkraft kan nog kompensera dålig politik i Tyskland och Danmark. Men sällar vi oss istället till de senare blir vi en del av problemet.
Exakt. Vi är ju en del av en marknad. Varför ser vi då inte ett behov att agera därefter? Räknar man med hur det ser ut i Tyskland och delvis Danmark, samt att vi inte kan leverera vad vi lovat till Norge så har vi inte den effekt som krävs. Det är ju uppenbart att det finns ett stort effektbehov. Problem med svensk el sträcker sig utanför våra nationella gränser.
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Frekvensen är samma i hela nätet. Den varierar inte mellan områden. Inga laster kopplas ur vid hög frekvens.
Läs om elavbrottet 2003. Öland hade 48hz registrerats, medan andra delar hade 49.23 hz
 
  • Wow
kwasibengt
  • Laddar…
Då har de tappat kontakten med nätet och ligger i ödrift. Du kan inte ha olika frekvens på olika ställen inom ett nät.
 
D Daniel 109 skrev:
Då har de tappat kontakten med nätet och ligger i ödrift. Du kan inte ha olika frekvens på olika ställen inom ett nät.
Det är fortfarande ett område i Sverige. Jag sa aldrig vad omständigheterna var. Visst kunde jag ha varit mer utförlig...
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Men då är inte inte inom samma nät.
 
D Daniel 109 skrev:
Men då är inte inte inom samma nät.
Det sa jag aldrig.. men visst jag skrev fel ang. hög frekvens. Var lite väl trött när jag skrev. Hela poängen var att svängningarna just nu är inga problem.

Som tur var skrev jag inget om svängmassa. Det hade blivit mer fel :rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Magnus E K
Fast om O3 snabbstoppas kommer frekvensen i Oskarshamn en kort stund vara lägre än i Kiruna. Om frekvensen alltid var exakt samma i hela nätet har vi hittat ett sätt att kommunicera snabbare än ljusets hastighet.
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.