P
MultiMan MultiMan skrev:
Senaste versionen av Gripen är bättre än vad många verkar tro, men jag tror fortfarande att F35 är det bästa planet. Något jag inte sett någon nämna är dock underhållskostnaderna som är dramatiskt mycket högre för det amerikanska planet, i storleksordningen 4-5 ggr högre räknat kostnad per flygtimme att hålla det igång.

De som väljer F35 kommer alltså inte kunna flyga alls lika mycket eller försaka andra delar av försvarsmakten. Jag tror även det hade varit mycket bättre säkerhetspolitiskt för norden med svenska plan istället för amerikanska, så det är tråkigt att finnarna inte ville vara med.
Ja, en viktig aspekt på stridsflygplan är utnyttjandegraden i krig. Hur många timmar på marken behövs för varje flygtimme. SAABs flygplan har i stort sett alltid optimerats för så kort klargöringstid som möjligt (tillsammans med Flygvapnets procedurer och krigsbaser). Om klargöringstiden fördubblas behöver man dubbelt så många flygplan för att lösa samma uppgifter (i princip; det finns andra aspekter på det här också).
 
F frasen_36 skrev:
Bevisar motsatsen till vad?
Vi har redan bevisat för dig att kärnkraften inte gör mer skada än vattenkraften utan att det är precis tvärt om.
 
P
engs engs skrev:
Vet inte vad jänkarnas tid ligger på men gissar betydligt längre, om de nu hittar en flygplats stor nog som inte är sönderbombad efter första kvarten.
Om det är F-35B som finnarna har köpt så behövs inte så värst långa banor.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Tja, när jag byggde mitt hus kostade det ca 3,5 MSEK inkl tomt. Idag är det värt ca 7,5 MSEK. Så jag har bott väldigt billigt.
Billigt/dyrt måste relateras till kassaflöde. Det går ju inte att använda en del av värdestegringen till att betala räntor med.
Hade jag varit rädd för att ta lån till det första huset så hade detta inte varit möjligt. Det är ok att ha lån, det viktiga är vad det kostar att ha dem.
Det håller jag med om. Samt att ha beredskap för räntehöjningar.
Och beredskap för en kollaps av bostadsbubblan, förstås. ;)
 
Redigerat:
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det handlar inte om vad som är bäst för Finland utan vad USA tvingar Finland att köpa.
Finland vill nog ha USA på sin sida vid ett eventuellt krig mot Ryssland.
Är du helt vrickad eller..,?
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det handlar inte om vad som är bäst för Finland utan vad USA tvingar Finland att köpa.
Finland vill nog ha USA på sin sida vid ett eventuellt krig mot Ryssland.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det handlar inte om vad som är bäst för Finland utan vad USA tvingar Finland att köpa.
Finland vill nog ha USA på sin sida vid ett eventuellt krig mot Ryssland.
 
MaxHugo
F frasen_36 skrev:
Jag suger och suger och gör en hel pudel.
Kan inte förneka det.
MEN fortfarande hävdar jag att ett kärnkraftshaveri typ Cherobyl, eller det i Japan ger för mänskligheten obotliga skador. Långt över vad (iofs tragiska) översvämningar gör.
Fast Cherobyl var den mänskliga faktorn så det argumentet håller inte.
Fukushima håller på att saneras. Kommer ta tid, men det gjorde även tunnle i Hallandsåsen.

Framtiden..
https://www.sciencealert.com/for-th...nerated-more-energy-than-absorbed-by-the-fuel
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Så vi vinner inga egnergripoäng på elbilar fören all el produceras rent.
Jo, men ganska få poäng. Storskalig omvandlig av fossiler till el är effektivare än småskalig.
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi har redan bevisat för dig att kärnkraften inte gör mer skada än vattenkraften utan att det är precis tvärt om.
Vadå tvärtom? Vattenkraften ger väl inte permanenta skador som kärnkraften?
Som t.ex. staden Pripjat med omnejd som för överskådlig framtid kommer att vara obeboelig. Samma sak med områden omkring kraftverken som exploderade i japan.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ytterligare ett sätt att se det är att man laddar med exakt den energimix som finns i systemet för tillfället. Då laddar jag aldrig med 100% fossil energi, men heller aldrig med 100% fossilfritt.
Den som jag köper el av garanterar att jag får 100 % fossilfri el. Om det är sant så laddar jag min (framtida) elbil med 100 % fossilfri el.
Jag vet dock inte hur elproducenten kan backa upp sin garanti.
Förmodligen blir det andra som får mer fossilel för att jag ska få fossilfri el, men det är mera deras problem än mitt. De kan ju också välja att köpa bara fossilfri el.
Det skulle kunna bli intressant om alla Sverige elkonsumenter kommer på det. :)

Egentligen tror jag att den som säljer el till mig garanterar att det produceras så mycket fossilfri el som den mängd el som jag konsumerar. Att styra varifrån en viss konsument får sin el är förmodligen ogörligt.
Jag kan inte riktigt bestämma mig för ifall jag ska anse att den energimix som är för tillfället är det man ska se som vad man laddar med, eller om man ska se till vad sista kW i produktionen, på marginalen, är det man laddar med ...
Det spelar ingen roll vilken elmix som råkar ladda din bil just idag. Det viktiga är att svensk elproduktion är till 98 % fossilfri.
 
Redigerat:
P
skoge skoge skrev:
Hade du avfärdat det lika lätt om det varit en ambulans?

Om inte personalen tagit sina privata bilar så hade inte de gamla fått hemtjänst-besök
Då var det väl bra att de gjorde så? Hur ofta händer sånt här?
 
P
H Harald Blåtumme skrev:
Kan väl erkänna att jag blev litet bekymrad efter Fukushima, bevisligen så eftersom jag skaffade en GM-mätare. Inte i proffsklass på något vis men denna modell blev det: Radex RD !503+. [länk]

Rätt så lärorik grunka för att få litet uppfattning om vad man bör vara försiktig med i vardagen. Som sagt, filter till luftbehandlingsenheter samlar på sig en del som man inte behöver utsätta sig för i onödan, antar det handlar mest om alfastrålande partiklar man inte bör andas in vid rengöring av filter.

Det är väl egentligen det enda intressanta jag hittat, förutom en smula gammastrålning från källarväggar. Kollat Radon också via långtidsmätning i puckar med spårfilm, det visade sig ligga långt under gränsvärdet även i källaren.

Kan säga också att detta är en av de minst använda mätinstrumenten jag har numera, efter att jag konstaterat vad som fanns.
Man bör också betänka att den strålning som dödar flest människor i Sverige inte kommer från kärnkraft.
 
P
H Harald Blåtumme skrev:
Inte att förglömma en väldig massa extra pluring som går åt pga ökat taxeringsvärde, ingen fördel såklart men värt att nämna.
Finns det något annat än fastighetsavgiften (som förstås är en skatt, men alltid lurar man väl nån) som ger kostnader baserat på taxeringsvärdet? Den "avgiften" har ju ett tak.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan vara så. Men det finns ju andra samhällen.
Ja, fjärrvärme från kärnkraftverk finns i Ryssland och i Österrike (tror jag). Detta har kanske nämnts i tråden redan?
 
P
F frasen_36 skrev:
Kanske tänker på annat sätt när en själv eller nära drabbas av cancer...
Risken att drabbas av cancer pga solstrålning är mångdubbelt större än risken att drabbas av cancer pga kärnkraft.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
P
MaxHugo MaxHugo skrev:
Fast Cherobyl var den mänskliga faktorn så det argumentet håller inte.
Har en kärnkraftsolycka någonsin berott på något annat än en mänskliga faktorn?
Framtiden..
[länk]
Koolt! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.