En jag känner lite ytligt berättade att han hade en sån ikea och jagade allt som drog ström.
Rätt var det var så drog det 1kw mer än normalt och han letade och letade men kunde inte hitta vad det var som drog tills en morgon när han satt med kaffet och tittade ut, då såg han att taket på slogboden var rent från snö..
Han hade glömt att slå av infravärmen när han hade suttit där tidigare :)
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Eddie,

Som jag tolkar ditt inlägg kl 10:39 så visar mätaren en förbrukning som du anser stämma.
Förbrukning skickas ju över mobilnätet och din transponder med ditt digitala ID kan ha blivit förväxlad och monterats hos någon annan.
Ring nätägaren och begär ut aktuell mätarställning och se om den stämmer.

Edit: Jag har Ellevio och kan via mina sidor se avläst mätarställning.

/m
 
  • Gilla
RompisKompis och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
A Arnodt skrev:
Då förstår jag att ni började kallsvettas och julfriden störs när de höjde spottpriset till oskäliga 6 kr/kWh. Men det har fått er att granska er elräkning och elmätare, vilket ni inte skulle ha lagt tid på annars om elpriset vore låga 0,20 kr/kWh.
Det är knappast bra att vi haft politiker som avvecklat en stabil elförsörjning, ljugit om konsekvenserna och att nu människor känner sig tvingade att stänga av strömmen vissa timmar eller ägna stor del av sin värdefulla tid att kolla olika sakers förbrukning. Otroligt skadligt för välbefinnandet och samhället i stort.

Målet måste vara gott om elström under årets alla timmar, helst så nära koldioxidfri som vi kan komma, även om det lägsta priset kommer ligger högre än tidigare ogenomtänkta drömmar. Och med så liten naturpåverkan som möjligt i övrigt, för hela landet.
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Millox,
var det så att elvärmebatteriet värmde utgående luft innan den passerat värmeväxlaren och kommit ut i det fria? Då märker ni klart inte att värmebatteriet ligger på, då det som händer är att frånluften efter värmeväxlaren blir några grader varmare.

Tilluften kommer väl in via fönsterventiler(slitsar i fönsterkarm)?
Nej, det var ett FTX-aggregat, alltså, det var tilluften som värmdes... Och i och med att det kontinuerligt effektbehovet för huset var mer än 2 kW drog termostaterna ner.
 
  • Gilla
Astat
  • Laddar…
Har inte läst alla inlägg men har en fråga:

Finns det effektmätare som kan registrera förbrukningen i de enskilda grupperna? Jag tänker en adapter som kan skruvas in i en DZ-hållare och något liknande för automatsäkringar (kanske en liten tångamperemeter).

Som kan hyras som en komplett sats i en månad från någon leverantör.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Har inte heller läst alla inlägg men har en kompis som råkade ut för något liknande, det visade sig vara hans vattenpump som gick dygnet runt pga vattenläkage.
 
Jag har märkt att Greenly får in fel data dagen efter men sen rättar det till sig efter någon dag.
Ex. Igår så förbrukningen ut att vara 70kWh i torsdags och nu visar den rätt.
EddieHansson EddieHansson skrev:
[bild]

Temparuren finns inte med i Vattenfalls data, men jag har den i Greenely-appen. Se nedan. Det ser ut att vara viss korelation med temperaturen.
[bild]
[bild]
 
  • Skärmdump av energiövervakningsapp som visar total elförbrukning och fördelning över två dagar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alti Alti skrev:
Har inte läst alla inlägg men har en fråga:

Finns det effektmätare som kan registrera förbrukningen i de enskilda grupperna? Jag tänker en adapter som kan skruvas in i en DZ-hållare och något liknande för automatsäkringar (kanske en liten tångamperemeter).

Som kan hyras som en komplett sats i en månad från någon leverantör.
schneider har något som gör detta om jag förstår din fråga rätt. Wiser eller något heter det. Dem installeras ovanpå dvärgaäkringarna på något sätt.
 
J Jeppenedved skrev:
schneider har något som gör detta om jag förstår din fråga rätt. Wiser eller något heter det. Dem installeras ovanpå dvärgaäkringarna på något sätt.
Powertag i SERIEN Wiser verkar vara mer rätt nu när jag läser på. Fast den verkar också som att man måste byta säkringar.
 
E etompau skrev:
Har du en tomgångsförbrukning på 500 W?
Kan ej se att byte av elcentral skulle ha någon som helst påverkan på elförbrukningen.

30 W för en frysbox kan ej stämma, de lär dra mer än så.

Köp en portabel energimätare och mät upp förbrukningen för stickproppsansluten utrustning.
En frysbox tar enl Råd och rön, ca 250-350kwh per år det borde bli ca 25-35w i snitt. Och det är den summan jag oxå kommit fram till. Snittförbrukning, inte när kompressorn går!! Detta med en portabel elmätare!
Byte av central gör ju inte saken bättre men jag räknar med att lättare kunna identifiera var felet, som jag i dagsläget inte hittar, är! /mvh Kjell S
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Hej!

Eftersom elpriserna är skyhöga så har jag succesivt stängt av saker för att spara på elen, men jag upplever 0 förändring på förbrukningen.

I söndags stängde jag av värmen och dator/musikutrustning i gäststugan
I måndags och tisdags vad VVB avstängd
I måndags kl 15.00-20.30 var värmen helt avstängd, liksom dator och tv. Enbart wifi-routern var på och några LED-lampor. Jag hade många värmeljus igång så temperaturen sjönk inte så mycket.
Vi har gasolspis så den påverkar inte förbrukningen.

Det jag inte fattar är att vi inte ser någon som helst förändring över tid. Jag har timmätning från Vattenfall och har laddat ner en Excel-fil med förbrukning.

Jag trodde att det skulle märkas när vi sänkte temperaturen 3 grader. Sen i måndags kl 15 stängde vi av allt hemma förutom laptop, wifi-router och någon enstaka lampa. Trots det ökade förbrukningen då.

[bild]

Funderar nu på att skaffa någon form av energimätare att sätta på elmätaren (pulsmätare) alternativt en DIN-monterad till elcentralen inne i huset. Elmätaren sitter vid tomtgränsen ca 20 meter från huset. Jag har en portabel elmättare för vägguttag som jag kört tex på kyl/frys och de drar bara ca 2kWh/dygn.

Så mina frågor är:
* Vilken energimätare bör jag skaffa.
* Kan det vara fel på elmätaren från Vattenfall? Jag har felanmält idag.
* Kan Vattenfall ha registrerat fel mätar-id och därför debiterar mig för någon annans förbrukning?
* Vad mer kan jag testa/utesluta?

Ingen aning hur du bäst går till väga i saken. Men kan berätta vad som hände mig några år tillbaka. Jag klagade på debiteringen hos vattenfall, som hade legat högt under en lång period. Jag fick helt enkelt inte ihop att jag kunde förbrukat denna mängd. Fick inget medhåll, och enligt dom inga fel på utrustning heller. Men det konstiga va att efter jag klagade, så gick min förbrukning, och faktura ner till hälften av vad den va innan. Och jag hade inte försökt spara eller så, utan körde på som vanligt. Så misstänker du att nåt är fel, så är det oftast det ! Om jag inte minns helt fel, så uppstod detta efter byte av mätaren.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Man borde kanske mäta effekten i ledarna som går från elmätaren till säkringarna för att kunna jämföra? Kanske med en tångamperemeter, finns från 300 kr på Jula.

Den borde gå att använda även på ledarna från säkringarna och ut till de förbrukande prylarna.
 
L Låset skrev:
Kan du lägga ut en graf med dygnsförbrukning också? Timvärden i all ära men det blir lite plottrigt ibland.

Kan du även få med utomhustemperaturen för valda dagar?
Spelar det någon roll att ha med utomhustemp om värmen är avstängd?
 
P Pippi Viktualia skrev:
Spelar det någon roll att ha med utomhustemp om värmen är avstängd?
Värmen sänktes från 21 till 18 grader 29 november. 6 december slogs värmen av.

Om man ska kunna säga något om sänkningen mellan 29 november till 6 dec (innan värmen stängdes av), så bör man ta med utomhustemperaturen.
 
EddieHansson
Uppdatering. Jag har fått o
L Låset skrev:
Värmen sänktes från 21 till 18 grader 29 november. 6 december slogs värmen av.

Om man ska kunna säga något om sänkningen mellan 29 november till 6 dec (innan värmen stängdes av), så bör man ta med utomhustemperaturen.
Ja, du har rätt. Jag har fått uppdaterade siffror i appen nu. Den 6e har sjunkit något, men inte den 8e. Däremot den 9e visar hälften av tidigare, ca 20kWh, vilket är en 1/3 av toppnoteringen i november. Intressant att det är dagen efter att jag felanmälde!

Perioderna med 60+ kWh/dygn är mycket konstiga. Tror inte att jag kan komma upp i 3kW konstant last hur jag än gör. Innan vi skaffade LLVP. Då hade vi element och då hade det varit möjligt, men inte nu. Ugnen kanske, men den använder vi inte ofta.

Skärmklipp av elanvändningsapp visar daglig förbrukning, temperatur och elpris för oktober 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbild av en app som visar elanvändning, temperatur och elpriser för november med diagram och staplar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbild av en energiförbrukningsapp visar daglig elanvändning och temperatur för december.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.