B
L lat skrev:
Vissa "nyttigheter" som är helt avgörande för samhället, typ el, vatten, avlopp, elnät, mobilmaster, tillgång till internet med ~100Mbit, vägar bör tillhandahållas antingen via skattsedel eller via självkostnadsprincip.
Ja, vatten& avlopp är naturligtvis beroende på om man bor inom tättbebyggt område eller inte, däremot tömning av avlopp bör omfattas av självkostnadsprincipen.

All konkurrens på en fri marknad bygger på att det finns ett överskott, finns inte detta så snedvrids marknaden på en gång. Vilket märks tydligt på tex el.
Tittar man på priserna så ser du tydligt hur de varierar. 2020 t.ex. med priser runt 20öre/kWh. Det täcker inte alla rörliga och kapitalkostnader som krävs, oavsett hur en producent än producerar elen. En marknad har bristsituationer och överskottssituationer. Skrika reglering och icke fungerande marknad varje gång priset är högt är knappast en rimlig slutsats.

Tror knappast självkostnadsprincipen är given att det sänker kostnader för kunden, ifall det även inkluderar ett monopol, det tenderar att emellanåt skötas rätt ineffektivt.
 
  • Linjediagram som visar historiska spotpriser på el från Nord Pool för åren 2018 till 2021 i elområde SE3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
D
B BSOD skrev:
Tittar man på priserna så ser du tydligt hur de varierar. 2020 t.ex. med priser runt 20öre/kWh. Det täcker inte alla rörliga och kapitalkostnader som krävs, oavsett hur en producent än producerar elen. En marknad har bristsituationer och överskottssituationer. Skrika reglering och icke fungerande marknad varje gång priset är högt är knappast en rimlig slutsats.

Tror knappast självkostnadsprincipen är given att det sänker kostnader för kunden, ifall det även inkluderar ett monopol, det tenderar att emellanåt skötas rätt ineffektivt.
Mer ineffektivt än våra energiproducenter idag lär det aldrig kunna bli, de har fått tillgångarna och levt på en räkmacka, genererar astronomiska vinster och investerar mycket lite. Min gissning är att de kommer att komma med mössan i hand till kunder/skattebetalare om de öht ska investera i något.

Om man nu skapar en gemensam marknad mellan länder med extremer i förutsättningar, dvs ett land har tidigare investerat mer i produktionsanläggningar medan det andra ligger långt efter och därför har högre produktionskostnad så blir det som idag. De svenska kunderna betalar dagens investeringar i de underutvecklade länderna och det tycker jag är fel. Skickar gärna bistånd men inte till länder som Tyskland och Danmark
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Skrika reglering och icke fungerande
Nu har jag iofs protesterat mot statens & kommunernas utförsäljningar ända sedan de började, och samma med elhandeln.
Utförsäljning därför att man reade bort tillgångarna, elhandeln för att det dels var en konstlad marknad, dels därför att jag anser att HELA Sverige ska leva och dels för att numera el är en livsnödvändighet.
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag har fast elpris 28 öre, till 2023...Skekraft, band när rörliga elpriset var negativt i coronavåren 2020. Tänkte då att det inte kan gå lägre än negativt. ;) Det kommer komma fler sådana tillfällen framåt misstänker jag.
[bild]
oh vad jag skulle betalat för ett sånt fastprisavtal nu. 810 öre med skatt här om veckan per kWh
 
MultiMan
Vi har ett läge som till största delen beror vilka politiker svenska folket röstat fram, och den politik de drivit igenom. De har varit, och är tydliga, med att de vill fortsätta på samma sätt. Är det en viktigt fråga för er, glöm inte att rösta på en annan inriktning vid nästa val.

Jag tecknade 3 år med Skellefteå Kraft för 2 år sedan, 39 öre + alla avgifter/skatter. Byte nästa sommar. Förhoppnings kan jag bo kvar.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Vi har ett läge som till största delen beror vilka politiker svenska folket röstat fram, och den politik de drivit igenom. De har varit, och är tydliga, med att de vill fortsätta på samma sätt. Är det en viktigt fråga för er, glöm inte att rösta på en annan inriktning vid nästa val.

Jag tecknade 3 år med Skellefteå Kraft för 2 år sedan, 39 öre + alla avgifter/skatter. Byte nästa sommar. Förhoppnings kan jag bo kvar.
Riktigt så enkelt är det ju inte att man ska skylla på hur man röstar. Glöm aldrig DÖ och Januariavtalet. De ”gamla” partiernas önaskan att hålla ute SD har lett till att MP lyckades tillskansa sig makt. Förhoppningsvis är SD-låsningen ett minne blott och MP och C åker ur riksdagen.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Binda nu lär vara en förlust affär , då du kommer bli fast med detta höga elpris minst 1år. Betala elräkningen och se glad ut , som oss övriga.
 
S Simonstahl skrev:
Binda nu lär vara en förlust affär , då du kommer bli fast med detta höga elpris minst 1år. Betala elräkningen och se glad ut , som oss övriga.
Du är aldrig ”fast” i ett elavtal. Bara adressändra så sägs avtalet upp eller så överlåter du avtalet till din partner eller vän så försvinner bindningstiden.

funkar inte som mobilabonnemang.
 
  • Wow
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Så kan man göra , men det känns omständigt. Adressändring för att bli av med ett elavtal , alt överlåta det till en partner.
enklast måste vara att sitta lugnt i båten och betala räkningen.




Agge87 Agge87 skrev:
Du är aldrig ”fast” i ett elavtal. Bara adressändra så sägs avtalet upp eller så överlåter du avtalet till din partner eller vän så försvinner bindningstiden.

funkar inte som mobilabonnemang.
Agge87 Agge87 skrev:
Du är aldrig ”fast” i ett elavtal. Bara adressändra så sägs avtalet upp eller så överlåter du avtalet till din partner eller vän så försvinner bindningstiden.

funkar inte som mobilabonnemang.
 
S Simonstahl skrev:
Så kan man göra , men det känns omständigt. Adressändring för att bli av med ett elavtal , alt överlåta det till en partner.
enklast måste vara att sitta lugnt i båten och betala räkningen.
omständigt? Tar 2 minuter genom skatteverkets sida. Varför ska man betala när man kan ta sig ur. Bara för att du kan betala så betyder det inte att alla andra kan.

helt orimligt att binda sig i ett år på 75/90 öre för sedan om elpriset går ner så är man fast med de för att man inte ”orkar” göra ett steg som tar 2 min.

lätt värt tiden om man kan halvera sin faktura :)
 
Då kan man ju undra varför folk gnäller så nu , alla har haft chansen att leka ekonomiska och kunnat binda till ett lågt pris tidigare.

Om dagens elpris är en stor del av ekonomin kanske man inte ska bo i hus alls.

Agge87 Agge87 skrev:
omständigt? Tar 2 minuter genom skatteverkets sida. Varför ska man betala när man kan ta sig ur. Bara för att du kan betala så betyder det inte att alla andra kan.
 
S Simonstahl skrev:
Då kan man ju undra varför folk gnäller så nu , alla har haft chansen att leka ekonomiska och kunnat binda till ett lågt pris tidigare.

Om dagens elpris är en stor del av ekonomin kanske man inte ska bo i hus alls.
Förstår ditt resonemang. Men jag menar har själv jobbat inom försäljning väldigt länge och mycket med elavtal och pratat med många kunder.
har bundit upp kunder i 5 årsavtal en kund som jag aldrig glömmer äger 2 ferraris, hus på 250kvm och har det jävligt bra ställt och säger ”men skulle de vara så att elpriset sjunker till 50 öre så kan jag bara överlåta avtalet till min fru så försvinner bindningstiden?” Mitt svar är ja. Han var redo att säga upp sitt avtal för 20 öre.

Det finns många som lever på gränsen också men som gärna bor i ett hus. Du vet den där svenska drömmen.
 
  • Gilla
Simonstahl
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Så kan man göra , men det känns omständigt. Adressändring för att bli av med ett elavtal , alt överlåta det till en partner.
enklast måste vara att sitta lugnt i båten och betala räkningen.
Adressändring görs ju enkelt. Om man kan spara 1000-lappar hade det lätt varit värt det extra besväret.
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Då kan man ju undra varför folk gnäller så nu , alla har haft chansen att leka ekonomiska och kunnat binda till ett lågt pris tidigare.

Om dagens elpris är en stor del av ekonomin kanske man inte ska bo i hus alls.
Det sjukaste jag hört faktiskt, ska man inte bo i hus bara för att man inte räknat med att elpriset skulle gå upp med 1000% på några månader?
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
Ja , eller är det bara jag som har en buffert som ska täcka eventuella ränteändringar , skiftande elpris eller en trasig bergvärmepump?

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det sjukaste jag hört faktiskt, ska man inte bo i hus bara för att man inte räknat med att elpriset skulle gå upp med 1000% på några månader?
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Adressändring görs ju enkelt. Om man kan spara 1000-lappar hade det lätt varit värt det extra besväret.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.