Ni har gasolspis. Det har jag haft som student i hyreslägenhet när det var dålig värme på vattenradiatorerna(hyresvärden snålade med värmen) satte man på gasolspisen och hade ugnsluckan öppen för att få värme. Men det är troligen dyrare att värma huset med gasol än med el?

Köper ni verkligen in ström till tim-medelspott-priset? Det är inte i själva verket "rörligt elprisavtal" ni har?
 
Redigerat:
  • Gilla
Miksund
  • Laddar…
EddieHansson
A Arnodt skrev:
Ni har gasolspis. Det har jag haft i hyreslägenhet när det var dålig värme på vattenradiatorerna(hyresvärden snålade med värmen) satte man på gasolspisen och hade ugnsluckan öppen för att få värme. Men det är troligen dyrare att värma huset med gasol än med el?
Jag betalar 2.13kr/kWh för att värma med gasol, så just nu med elpriser på 3—6kr är det faktiskt billigare.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Jo men man behöver ju pryler som loggar pulserna. Men en Ikea Sparsnäs kanske funkar om jag hittar nån att köpa.
Dom har tyvärr utgått ur sortimentet, sista butiken som hade var IKEA i Frölunda i Göteborg som sålde ut dom.
 
Eddie Hansson,
Köper ni verkligen in ström till tim-medelspott-priset? Det är inte i själva verket "rörligt elprisavtal" ni har? Vad har ni för avtal med ert elhandelsbolag? Det behöver inte vara hos Vattenplask AB.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Eddie Hansson,
Köper ni verkligen in ström till tim-medelspott-priset? Det är inte i själva verket "rörligt elprisavtal" ni har? Vad har ni för avtal med ert elhandelsbolag? Det behöver inte vara Vattenplask AB.
Det spelar ingen roll om det är förbrukningen som inte stämmer
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
A Arnodt skrev:
Eddie Hansson,
Köper ni verkligen in ström till tim-medelspott-priset? Det är inte i själva verket "rörligt elprisavtal" ni har? Vad har ni för avtal med ert elhandelsbolag? Det behöver inte vara hos Vattenplask AB.
Ja, vi köper via Greenely mot spotpriset. Vattenfall är nätägare så det är deras mätningar som gäller.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Då förstår jag att ni började kallsvettas och julfriden störs när de höjde spottpriset till oskäliga 6 kr/kWh. Men det har fått er att granska er elräkning och elmätare, vilket ni inte skulle ha lagt tid på annars om elpriset vore låga 0,20 kr/kWh.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Har gjort det, men de skulle ha några veckor på sig att kolla.
Har ni värmekabel till vattnet som går ned i brunnen med termostat? Och frostvakter till vattenpumpen?
 
  • Gilla
MattHH
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Tänk om Sverige följe Norges exempel och kompenserade för höga elpriser

[länk]
Kommer nog aldrig att hända tyvärr
 
D DochG skrev:
Det där med FTX-aggregat. Är det det som
påverkar energiförbrukningen menar du Millox?
Vi hade en FTX som termostaten hängde upp sig på så den gick kontinuerligt, runt 2000 W. Eftersom resten av huset var uppvärmt med vedpanna och termostatreglerade element märktes det inte förrän elräkningen kom, den gången efter ett kvartal. Det var inte direkt billigt...

Så har man sådant och samtidigt termostatreglerad uppvärmning i huset är det inte säkert att man märker när någon termostat hänger upp sig och drar full effekt hela tiden. Det var dit jag ville komma utan att skapa för mycket skräp i tråden.

Andra bra exempel på sådant är värmekablar i vattenledningar i krypgrunder, eller liknande. Elektrisk golvvärme som hakar upp sig märker man dock snabbare eftersom rummet de är i blir för varmt att vara i...
 
Millox,
var det så att elvärmebatteriet värmde utgående luft innan den passerat värmeväxlaren och kommit ut i det fria? Då märker ni klart inte att värmebatteriet ligger på, då det som händer är att frånluften efter värmeväxlaren blir några grader varmare.

Tilluften kommer väl in via fönsterventiler(slitsar i fönsterkarm)?
 
Redigerat:
EddieHansson EddieHansson skrev:
Problemet är ju timdebiteringen om de av lästa värdena är fel! Det är ju här det är fel. Jag stängde i princip av huset och körde med stearinljus i 5 timmar och det visar sig inte öht!
kom ihåg att den effekten du ”sparar” vid att stänga av värmen går åt igen när du ska värma upp huset till samma temperatur. Nu har jag ingen uträkning på hur länge värmen måste vara avstängd förr att spara pengar men jag gissar på 4-5 dagar då det tog oss 1-2 dagar att värma upp våran stuga när vi inte hade varit där på ett tag, men det beror också på hur stort hus du har. Lycka til!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
EddieHansson
E ELKarina skrev:
kom ihåg att den effekten du ”sparar” vid att stänga av värmen går åt igen när du ska värma upp huset till samma temperatur. Nu har jag ingen uträkning på hur länge värmen måste vara avstängd förr att spara pengar men jag gissar på 4-5 dagar då det tog oss 1-2 dagar att värma upp våran stuga när vi inte hade varit där på ett tag, men det beror också på hur stort hus du har. Lycka til!
Visst. Men det är flera gånger dyrare el på dagen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Jo räkna blink kan man ju göra. Lite omständigt. Finns det nån billig grej som kan logga detta? Måste vara batteridrift isf.

Fattar fortfarande inte varför det inte gav utslag när jag stängde av allt i huset i måndags. Jag värmde med gasol och värmeljus under mer än 5 timmar. Min laptop och WiFi router drar ju knappast över 2kW
Se om du hittar en begagbad IKEA Sparsnäs :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.