L Larsa_87 skrev:
Det finns loggers som man sätter på blinkögat om jag fattat rätt. Ngenic track är en och kostar under tusenlappen sen finns det ett annat märke på tibber som gör samma sak.
Jag byggde en egen för under en 50-lapp (ett fotomotstånd, ett vanligt motstånd och en NodeMCU mini D1). USB-adaptrar har jag så många av att de kan anses vara "gratis". Det enda processorn gör är att räkna blinken och rapportera dessa på webbservern (där mätaren levererar absolutvärdet i Wh). Dessa läser jag sedan in i min Domoticz som får generera rapporter och grafer. Jag har även visning av momentaneffekten i Samsung Smartthings.

Projektet tog ett par timmar inklusive både kodning och lödning. Jag har dragit en partvinnad tråd från elmätaren till min NodeMCU som jag har inomhus.

EDIT: Sparsnäs köpte jag för att ge bort till vänner och släktingar som presenter, men det var inget de var intresserade av så jag fick några över. Dessa är dock sålda nu, intresset för dessa var enormt stort.
 
  • Gilla
Ingemar O och 6 till
  • Laddar…
Det är enbart dom nya "smarta" elmätarna som kan logga elen per timme. Det du får ut från den modellen du har är en kvalificerad gissning av din timförbrukning. Däremot så kommer din dygnsförbrukning stämma om du inte har något fel på din elmätare, men det är väldigt ovanligt.
Finns information om detta på elbolagen sida, eller om du kontaktar dom.
Det har blivit en hype i detta sedan Tibber började sälja sina abbonemang.
 
R rax_72 skrev:
Det är enbart dom nya "smarta" elmätarna som kan logga elen per timme. Det du får ut från den modellen du har är en kvalificerad gissning av din timförbrukning. Däremot så kommer din dygnsförbrukning stämma om du inte har något fel på din elmätare, men det är väldigt ovanligt.
Finns information om detta på elbolagen sida, eller om du kontaktar dom.
Det har blivit en hype i detta sedan Tibber började sälja sina abbonemang.
Nej, mäter man på elmätaren så är det korrekt. Frågar man däremot elbolagens hemsida så krävs en ny "smart" mätare för att siffran skall vara korrekt, har man inte en "smart" mätare så estimeras den siffra som de presenterar.

Men som sagt, blinken på elmätaren är alltid korrekta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Och blinket är helt momentant. Det räcker med tiden mellan två blink för att få ett effektvärde.
Däremot är inte alla "blinkläsare" bra.
Jag köpte en som behöver lång tid på sig för att beräkna värde och uppdaterar sällan. Inte helt momentan alltså.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, mäter man på elmätaren så är det korrekt. Frågar man däremot elbolagens hemsida så krävs en ny "smart" mätare för att siffran skall vara korrekt, har man inte en "smart" mätare så estimeras den siffra som de presenterar.

Men som sagt, blinken på elmätaren är alltid korrekta.
Nu var det ju det jag sa, och som jag förstått det så var den ursprungliga frågan om värdena som nätbolaget presenterade var felaktiga.
 
B Bjober skrev:
Och blinket är helt momentant. Det räcker med tiden mellan två blink för att få ett effektvärde.
det stämmer, men om man vill öka noggrannheten så är det bättre om man räknar flera tidsintervaller, speciellt när det blinkas ofta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Hej!

Eftersom elpriserna är skyhöga så har jag succesivt stängt av saker för att spara på elen, men jag upplever 0 förändring på förbrukningen.

I söndags stängde jag av värmen och dator/musikutrustning i gäststugan
I måndags och tisdags vad VVB avstängd
I måndags kl 15.00-20.30 var värmen helt avstängd, liksom dator och tv. Enbart wifi-routern var på och några LED-lampor. Jag hade många värmeljus igång så temperaturen sjönk inte så mycket.
Vi har gasolspis så den påverkar inte förbrukningen.

Det jag inte fattar är att vi inte ser någon som helst förändring över tid. Jag har timmätning från Vattenfall och har laddat ner en Excel-fil med förbrukning.

Jag trodde att det skulle märkas när vi sänkte temperaturen 3 grader. Sen i måndags kl 15 stängde vi av allt hemma förutom laptop, wifi-router och någon enstaka lampa. Trots det ökade förbrukningen då.

[bild]

Funderar nu på att skaffa någon form av energimätare att sätta på elmätaren (pulsmätare) alternativt en DIN-monterad till elcentralen inne i huset. Elmätaren sitter vid tomtgränsen ca 20 meter från huset. Jag har en portabel elmättare för vägguttag som jag kört tex på kyl/frys och de drar bara ca 2kWh/dygn.

Så mina frågor är:
* Vilken energimätare bör jag skaffa.
* Kan det vara fel på elmätaren från Vattenfall? Jag har felanmält idag.
* Kan Vattenfall ha registrerat fel mätar-id och därför debiterar mig för någon annans förbrukning?
* Vad mer kan jag testa/utesluta?
Min son bor i bostadsrätt, han klagade flera gånger på onormalt hög förbrukning,till slut kom leverantören ut och mätte och enligt dom kollade upp ”allting” och meddelade att det inte fanns några fel! Åren gick med fortsatt hög elräkning, nu har lägenheten stått helt tom i några månader, med allting avstängt, trots det samma höga förbrukning, Elektriker var där för att reparera något, och ”stängde av” lägenheten. Men strömmen var fortfarande på i lägenheten. Då först hittade man felet! Lägenheterna var förväxlade med mätarna. Så nu väntar han på ersättning för dom gågna åren!
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Jo men man behöver ju pryler som loggar pulserna. Men en Ikea Sparsnäs kanske funkar om jag hittar nån att köpa.
Jag har installerat en energimätare hemma som ger mig information i realtid inomhus hur mycket el jag förbrukar. Har haft detta i många år för att se att t.ex. medelföbrukningen i timman. Inköpt på Clas Ohlson. Kostar nu 699 sek såg jag. Kopplas in på fasledningarna efter huvudbrytaren i proppskåpet.
Signalen går sedan via en trådlös givare till mottagare som jag har i köket. Går också att koppla till dator. Då ser jag exakt när jag slår av en förbrukare vad den nuvarande förbrukningen är.
En dag på sommaren kanske jag har en medelförbrukning med fläkt, kyl och frys på 350W /t. Nu på vintern med värme och övrigt ca 1500-3500W /t. Fördelen är att jag direkt ser ökningen när jag tex slår på spisen.
 
  • Trådlös energimätare Efergy e2 som visar elförbrukning i kronor och kWh på Clas Ohlson webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kwasibengt och 3 till
  • Laddar…
Reflex,
när byggdes den BRF-lägenheten? När flyttade din son in? Sitter elmätaren inne i BRF-lägenheten eller nere i källaren i teknikrum oåtkomlig för BRF-lägenhetsägaren? (Jag gissar att elmätarna sitter på rad i elteknikrummet i källaren oåtkomliga för BRF-ägarna, och då kan det nog hända att elfirman som först installerade förväxlat lägenheter. Mycket svårt att komma på felet.)
Hade den tidigare BRF-lägenhetsägaren inte märkt att det var konstigt?
 
Redigerat:
stefan Kba,
För ca 10 år sedan skaffade jag Clas Ohlsons Art.nr. 36-2897 energimätare 149,90 kr. Det är nu samma grej, också Cotech, verkar det.
Den sätts i vägguttaget, sedan sticker man i stickproppen för apparat man vill mäta på.
Då visade den att skrivbordsdatorn drog ca 15 W, när den var helt avstängd. Hur i helsefyr är det möjligt att den drog ström fast helt avstängd?
Men det var nog inte aktiv effekt, dvs den effekt man betalar för utan frågan om skenbar effekt den visade. Litet lurigt, vanligt folk utan elingenjörsutbildning vet nog inte vad skenbar effekt är.
Det sitter en Switch-nätdel i datorns nätaggregat och den är väl kapacitiv och genererar skenbar effekt. När man med datorns avstängningsknapp helt stängt av datorn, ligger det likt förbenat nätspänningen på datorns switchaggregat.

Mäter man däremot på en så kallad rent resistiv last t.ex. en gammal vanlig hederlig kokplatta på spisen där är skenbar effekt och aktiv effekt desamma. Hur det är med en induktiv kokplatta på en induktiv spis, vet jag inte, men är kanske inte en ren resistiv last, ock kanske också drar skenbar effekt när helt avstängd.
 
Redigerat:
  • Gilla
thomasa88 och 1 till
  • Laddar…
M Millox skrev:
Något FTX-aggregat för ventilation?

Något direktverkande elelement någonstans?
Det där med FTX-aggregat. Är det det som
påverkar energiförbrukningen menar du Millox?
 
Cheesen
D DochG skrev:
Det där med FTX-aggregat. Är det det som
påverkar energiförbrukningen menar du Millox?
Ett ftxaggregat kan dra väldigt mycket ström. Det är inte normalläget men även i normalläge så kan du lätt ha 75-150W förbrukning.
Vårt Ftx drar som mest över 2000W men det händer lyckligtvis inte så ofta.
 
A Arnodt skrev:
stefan Kba,
För ca 10 år sedan skaffade jag Clas Ohlsons Art.nr. 36-2897 energimätare 149,90 kr. Det är nu samma grej, också Cotech, verkar det.
Den sätts i vägguttaget, sedan sticker man i stickproppen för apparat man vill mäta på.
Då visade den att skrivbordsdatorn drog ca 15 W, när den var helt avstängd. Hur i helsefyr är det möjligt att den drog ström fast helt avstängd?
Men det var nog inte aktiv effekt, dvs den effekt man betalar för utan frågan om skenbar effekt den visade. Litet lurigt, vanligt folk utan elingenjörsutbildning vet nog inte vad skenbar effekt är.
Det sitter en Switch-nätdel i datorns nätaggregat och den är väl kapacitiv och genererar skenbar effekt. När man med datorns avstängningsknapp helt stängt av datorn, ligger det likt förbenat nätspänningen på datorns switchaggregat.

Mäter man däremot på en så kallad rent resistiv last t.ex. en gammal vanlig hederlig kokplatta på spisen där är skenbar effekt och aktiv effekt desamma. Hur det är med en induktiv kokplatta på en induktiv spis, vet jag inte, men är kanske inte en ren resistiv last, ock kanske också drar skenbar effekt när helt avstängd.
Det finns bättre mätare som även mäter skenbar effekt. Jag köpte en mätare på Conrad som visar både W och VA och även cos fi. Just switchade och induktiva/kapacitiva laster är det lätt att mäta fel på.
 
tipo874,
precis, knas ohlsons bruksanvisningen anger inte klart och tydligt att det är skenbar effekt som mäts med den grejen.
Det tycker jag de skulle ange klart och tydligt i bruksanvisningen, av självbevarelsedrift för att undvika flod av frågor från sina kunder som köpt en sådan.

Bättre vore energimätaren mäter enbart aktiv effekt, dvs den effekt en elabonnent betalar för. Då blir det inga frågor från kunder till knas ohlson.
 
Redigerat:
Har inte lusläst grafern, men en fundering.
Du skriver att du har luft/luft värmepump och att huset är på 80kvm
Är det enda värmekällan du har? Du har inga el element som står och tuffar på och som drar ström?
Känns som luft/luft värmepump är en relativt ny lösning så att det inte finns någon ursprunglig värmekälla är lite konstigt, om det inte är totalrenoverat
/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.