P pmd skrev:
Antagligen inte eftersom du tog just den som exempel. :)
Vad är det för fel på den?
Den funkar inte. Dessutom måste 4 hissschakt rivas och gjutas om.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi kommer ta upp allt kärnbränsle långt innan det och använda det i nya typer av reaktorer som förbränner nästan allt.
Visst, du ser fram emot de långbänkarna? 100 ggr värre än ifall vi ska bärga Estonia eller inte.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vad är det för viktiga hänseenden du syftar på vad gäller modernitet? Alla tillverkare av stridsplan arbetar med plattformar som har en lång historik, man uppgraderar komponenter allt från motorer till ledningssystem, vapensystem över många generationer.
Hade det varit fallet kunde Finland gott nog fortsatt med f-18 som hör till samma generation som Gripen.


AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
F-35 använder konventionell stealth. Gripen E tack vara sin datalink kan jobba i grupp och bränna genom denna stealth.

Vilket är ballt. Men ryssen har samma stealth förmåga idag som de hade för 30-år sedan, sett till deras vagnspark.
 
H Huzzbutt skrev:
Hade det varit fallet kunde Finland gott nog fortsatt med f-18 som hör till samma generation som Gripen.





Vilket är ballt. Men ryssen har samma stealth förmåga idag som de hade för 30-år sedan, sett till deras vagnspark.
Men det är enbart för att den generationsmärkningen är skapad av jänkare som lagt alla äggen i stealth korgen
 
  • Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
G
K karlmb skrev:
Vadå 1 m vatten? Det är ju just vatten vi inte vill ska nå avfallet.
Varför?
 
De forna ”stealth”-designerna har inte riktigt samma fantastiska egenskaper idag, det är väl bara att konstatera. Att bedöma en plattforms ”modernitet” efter en närmast obsolet egenskap idag är inte intressant. Det är helt andra egenskaper som är (eller borde vara) i fokus i dagen plattformar.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Att folk på landsbygden i många fall har längre avstånd till service är normalt, likaså att fastighetspriser många gånger är lägre.

Man gör alltså valet. Vill jag lägga tid och pengar på att transportera mig eller vill jag betala för att slippa transportera mig.

Sen kan det ju vara en preferens att bo nära krogen eller nära naturen som är den avgörande preferensen och man får acceptera utfallet av transporttid och kostnad för transport och boende som det ger.

Jag vill ha en levande landsbygd, men jag kan egentligen inte se att alla som med ett fritt val valt ett visst boende på nåt sätt ska tyckas synd om. Men det gör ju inte att skatterna ska vara orättvisa.
Val och val. Val av bostadsort gör man ju normalt för decennier framöver.
Om spelreglerna plötsligt ändras så att man blir diskriminerad är det OK då, av godtycklig anledning? Jag skriver godtycklig pga det inte är visat att just transporterna är så betungande för klimatet som det görs gällande.
Istället brukar det heta att "alla måste bidra". Lätt att säga när man sitter i en varm o go lägenhet i stan utan bil. Inget alls behöver man ändra på fn. OK, kanske att skippa alla Thailandresor då, men det gäller ju alla.
 
G OMathson skrev:
Varför?
Du har inte fattat det? Man vill inte att grundvattnet ska komma i kontakt med avfallet.
Läs på lite på SKBs hemsida kanske...
 
P
R Rkarlsson skrev:
Njaa. Orten sthlm är inte samma som orden Husby. De ligger kanske inom samma kommun men det är fortfarande helt olika orter. Eller du tycker östermalm är samma sak som husby?
Jag påpekade bara att Stockholms stad är samma sak som Stockholms kommun.
 
F
P pmd skrev:
Hade inte bygget nån kontrollansvarig? :cool:
Ingen aning. Han kanske för tillfället var vid bygget för "slutförvaringen"..:rofl:
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
F
H Harald Blåtumme skrev:
Det vore spännande att veta vad du har för kvalifikationer att uttala dig om den version av Gripen som är aktuellt här.
Finlands försvar hade tillräcklig kvalifikation för det...! Det är det som räknaa.
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi kommer ta upp allt kärnbränsle långt innan det och använda det i nya typer av reaktorer som förbränner nästan allt.
Trams och önsketänkande..
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Finlands försvar hade tillräcklig kvalifikation för det...! Det är det som räknaa.
Ok så det var finlands försvar jag tilltalade här?
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
F-35 använder konventionell stealth. Gripen E tack vara sin datalink kan jobba i grupp och bränna genom denna stealth.
Ooh så synd att du inte berättade det för finnarna så de hade sluppit missa det...
Det hade de väl ingen "aaning" om..:crysmile:
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.