Ytterligare en offert inne och några prisuppdateringar.

- Byte till en Daikin EGSQH 10S18A9W. Bytt och klart för 110k (rot inte inräknat, 103k efter rot om jag räknat rätt)

- För Mitsubishi Electric Geodan EHGT17D-YM9ED har jag fått ett uppdaterat pris på 89k efter rot.

- Har även fått PM från en användare på forumet som ska byta till en IVT Geo508 för ca 100k. Kan knappast tänka mig att det skiljer 50k i pris mellan en Geo508 och en Geo512.

Det lönar sig att ha is i magen och leta runt.
 
  • Gilla
saltet och 1 till
  • Laddar…
Den du har är nog en ON/OFF VP troligtvis och fungerat bra, kan du tänka dig en lika eller ska det vara en med mycket elektronik ( lullull ) i .
 
J jonaserik skrev:
Den du har är nog en ON/OFF VP troligtvis och fungerat bra, kan du tänka dig en lika eller ska det vara en med mycket elektronik ( lullull ) i .
Varit nöjd så länge den funkat, nu när den inte funkar är jag mindre nöjd ;)

Mina krav är att den fungerar, håller huset varmt och förbrukningen på en rimlig nivå. Kan för lite för att säga något om elektroniskt lull-lull och vilka för- eller nackdelar som finns, men det är inget måste från min sida.
 
C CCbygger skrev:
Ytterligare en offert inne och några prisuppdateringar.

- Byte till en Daikin EGSQH 10S18A9W. Bytt och klart för 110k (rot inte inräknat, 103k efter rot om jag räknat rätt)

- För Mitsubishi Electric Geodan EHGT17D-YM9ED har jag fått ett uppdaterat pris på 89k efter rot.

- Har även fått PM från en användare på forumet som ska byta till en IVT Geo508 för ca 100k. Kan knappast tänka mig att det skiljer 50k i pris mellan en Geo508 och en Geo512.

Det lönar sig att ha is i magen och leta runt.
Såg även den här på blocket, verkar som lev finns på div ställen i Mellansverige. https://www.blocket.se/annons/stockholm/daikin_altherma_geo_2_3_13kw__omg_leverans_/98514832

Fanns även lite andra tillverkare och modeller som kan ge en hint om priser.

När det gäller skillanden i pris mellan Geo508 och en Geo512 borde det inte vara mer än max 10tk.
 
Hur är den ansluten, direkt till systemet eller med en tank mellan, det med ON/OFF fungerar bäst med en tank för få lite längre gångdider/stopptider. men inget direkt krav Nu har du nog en egen VVB för VV.
 
richardtenggren
Jag gav 163 kkr för en Thermia Atlas 12 kW och 250 m borrhål i februari -21, så tycker din initiala offert låter väldigt dyr. :)
 
  • Gilla
Hammie
  • Laddar…
Det framkommer många ggr priser på lång över 100kkr+ arbete och då undrar man om det är ekonomiskt försvarbart med dessa kostnader. Allt går att sälja med mördande reklam och folk går på det, sorgligt ,det ska vara enkla grejer som är lätt att serva och bara byta någon enstaka detalj när det pajar, inte som nu med lullull -maskiner som ska kunna allt eller inget, Och så fort del blir något som strular ska det vara en s.k tekniker som ska komma och felsöka och kanske döma ut en kompressor när det är andra orsaker som är ( inte alltför ovanligt ) Kallas numera tekniker i olika sammanhang, kolla bilverkstäder , det finns inga bilmekaniker kvar. . Finns inga VP som är perfekta och kostar skjortan så fort något mankemerar. Nej enkelhetens kranka tillvaro är bäst. PS alla bilmekaniker har bytt namn till tekniker nu och det är lika i alla brancher som har med lite teknik att göra, men samma personer som utfört lika arbete tidigare och framför allt en högre debiterad timpening.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det framkommer många ggr priser på lång över 100kkr+ arbete och då undrar man om det är ekonomiskt försvarbart med dessa kostnader. Allt går att sälja med mördande reklam och folk går på det, sorgligt ,det ska vara enkla grejer som är lätt att serva och bara byta någon enstaka detalj när det pajar, inte som nu med lullull -maskiner som ska kunna allt eller inget, Och så fort del blir något som strular ska det vara en s.k tekniker som ska komma och felsöka och kanske döma ut en kompressor när det är andra orsaker som är ( inte alltför ovanligt ) Kallas numera tekniker i olika sammanhang, kolla bilverkstäder , det finns inga bilmekaniker kvar. . Finns inga VP som är perfekta och kostar skjortan så fort något mankemerar. Nej enkelhetens kranka tillvaro är bäst. PS alla bilmekaniker har bytt namn till tekniker nu och det är lika i alla brancher som har med lite teknik att göra, men samma personer som utfört lika arbete tidigare och framför allt en högre debiterad timpening.
Ja, det undrar jag. Är dessa frekvens styrda pumpar så mycket bättre att man ska betala 30-50 tusen mer? Håller de längre? Har de mkt bättre cop?
 
D
J JohanLun skrev:
Ja, det undrar jag. Är dessa frekvens styrda pumpar så mycket bättre att man ska betala 30-50 tusen mer? Håller de längre? Har de mkt bättre cop?
Jag har lärt mig att det som nöter på kompressorer, oavsett om det är i kylskåp eller bergvärmepumpar, är antalet start/stopp. Inverter/frekvensstyrda kompressorer går alltså på lägre varv istf att slå av och på. Särskilt under höst och vår är detta en poäng. Vi får väl se om de också håller längre. Alla moderna pumpar har bättre COP, men det har inte med frekvensstyrningen att göra.

Tillägg: skillnaden är dock inte så stor. Nibe F1245 8kW 65000, F1255 6kW drygt 70000

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/470031,2841854
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nu kanske inte den här tråden är den bästa platsen för att jämföra pumpar, men hör ju ändå ihop med att jag startat ämnet.

Har för tillfället tre pumpar jag står och väljer mellan, tillkommer ev. någon i början på nästa vecka.


Pris och installation för samtliga ligger mellan 90-100k. Thermian har jag dock bara fått mellan tummen och pekfingret. Ingen riktigt offert där än.

Tycker väl egentligen att samtliga låter som bra val. Min käre far kollade dock lita extra och studsade på att Daikin enligt produktbladet vi fått från firman har en rekommenderad säkring på 32 amper. I länken jag tagit med ovan är rekommenderad säkring dock 25 amper. Oavsett låter båda högt, har idag 20 amp på samtliga säkringar.

Utläser vi det fel eller måste verkligen öka säkringarna för att kunna installera en Daikin?

Någon som har erfarenhet eller rekommendation för nämnda pumpar i övrigt?
 
Välj en trefas-modell om du bor i Sverige. Blir stor snedbelastning på el-centralen annars.
 
D
Många trefasmodeller använder dock endast en fas för kompressorn och två-tre för elpatronen.
 
Är det 3 - fas så är det 3-fas på kompressorn vid bergvärme, ingen luft/vatten då med en inverter för en fas och gör om till 3 -fas
 
D
J jonaserik skrev:
Är det 3 - fas så är det 3-fas på kompressorn vid bergvärme, ingen luft/vatten då med en inverter för en fas och gör om till 3 -fas
Tror det finns modeller (Daikin?) som inte är "äkta" trefas. Invertern går nog alltid bara på en fas. Men du kan ha rätt.
 
Menar ni att Daikin endast går på en fas? Då måste ju en fas var helt dedikerad till värmepumpen, väl?

Det lär ju i så fall ställa till det för övrig elektronik som går på den fasen. Plus att jag behöver öka till 32 amp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.