Ja vi är väldigt noga med att läsa just allt och i detta fallet så vet vi att vi inte har accepterat något anbud eller offert/kostnadsförslag. Det enda vi har accepterat är att de får lagra våra uppgifter! Så än så länge kan de inte kräva någonting av oss.
 
  • Instruktioner för att bli medlem med steg om ansökan, offert, avtal och betalning, textdelar suddade för sekretess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av kontaktformulär med fält för personuppgifter och godkännande av datalagring enligt GDPR.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som kommentar så är det ytterst beklagligt att föreningen klantat bort detta. Den ej inbetalade insatsen kommer ju drabba förenings andra medlemmar genom ökad nätavgift. Slutsatsen blir att stadgarna skulle innehållit en paragraf som beskriver vad som föreningen får göra med medlemmar som inte betalat för sig. Om föreningen får mandat att koppla ur fibern för medlemmar som ej betalat så är det ju ett fantastiskt bra påtrycksmedel,

Problemet blir då att jag är tveksam att nätoperatör samt tjänsteoperatör skulle gå med på att driva nätet om folk frikopplat från dem kunde koppla ur betalande kunder som dom har avtal med.

Det enda rätta have varit att aldrig från början aktiverat uppkopplingen utan att full insats betalats. Då fanns inga avtal etc.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Som kommentar så är det ytterst beklagligt att föreningen klantat bort detta. Den ej inbetalade insatsen kommer ju drabba förenings andra medlemmar genom ökad nätavgift. Slutsatsen blir att stadgarna skulle innehållit en paragraf som beskriver vad som föreningen får göra med medlemmar som inte betalat för sig. Om föreningen får mandat att koppla ur fibern för medlemmar som ej betalat så är det ju ett fantastiskt bra påtrycksmedel,

Problemet blir då att jag är tveksam att nätoperatör samt tjänsteoperatör skulle gå med på att driva nätet om folk frikopplat från dem kunde koppla ur betalande kunder som dom har avtal med.

Det enda rätta have varit att aldrig från början aktiverat uppkopplingen utan att full insats betalats. Då fanns inga avtal etc.
Jag tycker det är konstigt att man har installerat en mediabox, dragit fiber till fastigheten och kopplat på när inte en endaste betalning har kommit in… Det känns inte riktigt helt rätt!
 
  • Gilla
a_c och 2 till
  • Laddar…
IsabelleH IsabelleH skrev:
Jag tycker det är konstigt att man har installerat en mediabox, dragit fiber till fastigheten och kopplat på när inte en endaste betalning har kommit in.
Jag vet inte om just detta är så konstigt. Kanske med en fiberföreningen? Jag har ingen erfarenhet av dessa.

När jag beställde fiber var det en rätt lång process där leverantören drog fiber i gatan, jag grävde inom fastigheten, "slang" las, fiber blåstes in, mediabox kopplades dit, allt startades upp och godkändes av leverantören. Då skaffade jag avtal med en tjänsteleverantör och började jag använda fibern. En tid senare kom en faktura på installationen. Rätt normalt att arbetet i sin helhet faktureras och betalas när allt är klart skulle jag säga.

Hade jag inte betalt fakturan hade nog mediaboxen ändå funnits kvar. Fast med min leverantör hade antagligen kronkalle knackat på till slut.
 
  • Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
IsabelleH IsabelleH skrev:
Jag tycker det är konstigt att man har installerat en mediabox, dragit fiber till fastigheten och kopplat på när inte en endaste betalning har kommit in… Det känns inte riktigt helt rätt!
Det konstiga är att 3 tidigare ägare inte har betalt och att du som nummer 4 ska betala.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
U Urban R skrev:
Det konstiga är att 3 tidigare ägare inte har betalt och att du som nummer 4 ska betala.
Föreningen har väl inte gett upp hoppet. ;) Lite som när man metar, till slut kanske det nappar. :surprised:
 
  • Gilla
  • Haha
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Föreningen har väl inte gett upp hoppet. ;) Lite som när man metar, till slut kanske det nappar. :surprised:
Jovisst så kan det vara.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vet inte om just detta är så konstigt. Kanske med en fiberföreningen? Jag har ingen erfarenhet av dessa.

När jag beställde fiber var det en rätt lång process där leverantören drog fiber i gatan, jag grävde inom fastigheten, "slang" las, fiber blåstes in, mediabox kopplades dit, allt startades upp och godkändes av leverantören. Då skaffade jag avtal med en tjänsteleverantör och började jag använda fibern. En tid senare kom en faktura på installationen. Rätt normalt att arbetet i sin helhet faktureras och betalas när allt är klart skulle jag säga.

Hade jag inte betalt fakturan hade nog mediaboxen ändå funnits kvar. Fast med min leverantör hade antagligen kronkalle knackat på till slut.
Ja men min sambos föräldrar har fiber från samma förening. Och de har fått betala allt innan deras fiber installerades 2019 - och självklart de kostnader efter 2019. Därav tycker jag att det är lite konstigt att de som har bott här tidigare har fått tillhandahålla grejerna trots utebliven betalning.
 
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
IsabelleH IsabelleH skrev:
Och de har fått betala allt innan deras fiber installerades 2019
Föreningen hade då kanske lärt sig den hårda vägen att det är säkrast med förskottsbetalning. :thinking::cry:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Föreningen hade då kanske lärt sig den hårda vägen att det är säkrast med förskottsbetalning. :thinking::cry:
Ja men som min sambos föräldrar sa så har de ju förskottsbetalt och om de inte betalade så skulle de inte heller får fiber/mediaomvandlare osv. De fick ju själva koppla in, gräva osv… Det är ju det som är konstigt att de som har bott i detta huset har fått alltihopa utan någon slags betalning :thinking:
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Enligt deras årsredovisning ligger också föreningen cirka 130 000kr back, vilket är tråkigt för föreningen men jag hoppas då inte att detta är ett sätt att dra in pengar genom att luras… :sweat:
 
A
IsabelleH IsabelleH skrev:
Ja men min sambos föräldrar har fiber från samma förening. Och de har fått betala allt innan deras fiber installerades 2019 - och självklart de kostnader efter 2019. Därav tycker jag att det är lite konstigt att de som har bott här tidigare har fått tillhandahålla grejerna trots utebliven betalning.
Det är ju så det brukar vara...
Att man betalar innan..
Men här verkar det vara annat som ligger till grund :thinking:
jag är mer inne på att anslutning är betald men avgiften för underhåll mm till föreningen är den som inte är betald av fd ägare...
Och denna har höjts och sänkts om vart annat... samt admin kostnad tillkommit..
Sedan har kåken bytt ägare och cirkusen börjat om...
 
A
IsabelleH IsabelleH skrev:
Enligt deras årsredovisning ligger också föreningen cirka 130 000kr back, vilket är tråkigt för föreningen men jag hoppas då inte att detta är ett sätt att dra in pengar genom att luras… :sweat:
där kom den spiken jag väntade på...
penga kossa åt styrelsen detta.
 
  • Ledsen
IsabelleH
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det är ju så det brukar vara...
Att man betalar innan..
Men här verkar det vara annat som ligger till grund :thinking:
jag är mer inne på att anslutning är betald men avgiften för underhåll mm till föreningen är den som inte är betald av fd ägare...
Och denna har höjts och sänkts om vart annat... samt admin kostnad tillkommit..
Sedan har kåken bytt ägare och cirkusen börjat om...
Ja… Tycker allt känns vimsigt med när man ringer och vill ”sälja” på fiber till ett hus som redan har fiber! Det känns inte som att det är så bra koll från föreningens håll:rolleyes:
 
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
IsabelleH IsabelleH skrev:
Ja men som min sambos föräldrar sa så har de ju förskottsbetalt
Ja 2019 hade kanske föreningen lärt sig att ta betalt i förskott men den insikten hade de inte när din fiber installerades 2015. Är inte det högst troligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.