Skorsten ute och bortkörd. Varmvattenberedare inkopplad och nu återstår att tömma systemet och slanga ur beredaren innan jag förhoppningsvis får ut kombipannan i afton.

/Richard
 
Panna + skorstenstativ sålt till järnskrot för 90öre/kg => 432Sek (vägde 480kg)

Ikväll fräser jag bort golvfärgen för att sedan höja golvet lite grovt med ABS 319 cement.

Hur gör jag vid mitt avloppsrör från ovanvåningen?
Idag har jag ett gäng med 15gradare som kommer bli ingjuta, kan jag gjuta in dessa så länge som jag har sista skarven fri?
Dvs så jag kan byta pipan ifall något händer eller skall jag fylla med annat än ABS+4320 runt avloppsröret som kommer från ovanvåningen?
 
Golvet fräst, höjt med ABS 319 och elslinga utlagd. Har även hunnit med att flytspackla golvet så nu ser man snart slutet på detta golv också. Nu väntar 3dagar vila innan nästa moment startar. Fuskar nog och går in imorgon och monterar lite el mm.
 
Sådär, blev tvungen att lägga på ytterligare 2säckar med flytspackel för att komma i rätt höjd men nu är det bra höjd. Har hunnit med att flytta lite rör(rörkrökaren gjorde detta) kopplat och flyttat lite el, satt upp ny gipsskiva, byggt för avloppsstammen från ovanvåningen, satt väv, målat 2 varv, sänkt taket eller främst riktat taket och satt nytt tak. Nu är det bara klinkers kvar innan hela projektet är färdigt. Känns grymt skönt, har varit ett stort och tidskrävande projekt när man skall jobba heltid samtidigt, men jag är glad att jag påbörjade det när jag ändå gjorde. Så nu slipper jag jobba i sommar utan kan istället ligga i poolen och känna lugnet.
 
Klocken 01:30 imorse la vi sista klinkersbiten på plats, inklusive sockel. Nu blir det rast/vila 1-2 dagar innan jag fogar och bättringsmålar väggen vid sockeln. GRYMT skönt att äntligen vara klar, byta tapeter kändes hux flux som ett väldigt enkelt projekt även om det tar en "hel" helg.

edit:

7/3-2007 startade jag projektet och måndag den 14/5-2007 installerar de äntligen pannan.
 
Till sist lite bilder ur pannrummet...

Här är bilder av pannrummet som det såg ut, sånär som att en detalj redan är borttagen, gissa vad?

edit: Verkar inte hamna i ordning dock....
edit 2: kommer visst i rätt ordning men lyckades lägga in tvättstuge golvet och får inte bort dessa två bilder nu...
edit 3: Nu fick jag bort bilderna också
 
  • IMG_3421_b.jpg
  • IMG_3423_b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och fler bilder..

Elgolv utlagt
Flytspackling ( ytterligare 2säckar pålagda efter bilden tagen)
Väggen med gipsskiva bortsliten
Nya väggen med rör upphöjda
 
  • IMG_3427_b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3431_b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3435_b.jpg
  • IMG_3441_b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och slutet för denna gång.


Nya taket, spikat med nyinköpt BESCO spikpistol(klockrent)

Vart trångt i slutet i pannrummet då utrymmet var begränsat, min sambo la de hela plattorna och jag skar till alla "knasbitar" eftersom.
Tog oss 6h att färdigställa denna plattläggning inklusive kantlisten. Denna gång började vi med ytterramen och kantlisten, sedan fortsatte vi med själva golvet, detta gjorde att vi kunde göra allt på samma kväll/natt. Startade rondellen klockan 00:50 sista gången, detta i samband med avloppetsbitarna. Denna gång använde jag knäckaren till allt utom just avloppet gick betydligt bättre nu än i tvättstugan så det är en vanesak att få till allt med enbart knäckaren.

Slutresultatet sånär som fogning och en smal bit närmast dörren. Finns en lucka längst ner till vänster på pelaren för att nå spolbrunnen om någon undrar, har ej provat öppna den sen jag satt fast klinkersramen så det blir ju spännande.

Slänger upp en detaljbild på avlopp mm också om någon vill få inspiration/ideer.
 
  • IMG_3444_b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3449_b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3451_b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3452_b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Projektet mer eller mindre i hamn. Återstår lister runt dörrar, inkoppling el till golvvärme samt tillverkning av 2st eklister som skall sitta i dörröppningarna. FROM idag tisdag den 15maj 2007 kör vi med en IVT Greenline HT+ C7 tillsammans med 170m borrat hål, återstår att se hur bra det fungerar men får väl återkomma vad tiden lider.

Nu åker jag imorgon 45mil västerut för nästa projekt, ombyggnation av fjällstuga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.