Jo, då värmer den tanken bara som är isolerad som inte ska värma något. När du öppnar shunten så går det ut värme i värmesystem som ska värma element som inte är isolerad å ska värma kåken
 
Frågade hur stor tank som laddas, sen som du sa shunten står nu manuellt, blir dåligt med VV. nu är det ett stort hus och säkert många element, kanske grova rör med. den pump som pumpar ut till elementen hat en viss kapacitet , och laddpumpen likaså . Nu är det så att det måste finnas en balans mellan dessa. VP och laddflödet därifrån måste vara större än vad pumpen till elementen har, annars blir det som en kortslutning i systemet. Klart shunten vill knuffa ut mer värme och då räcker inte flödet från VP till och det tömmer tanken. Så ett tips till att börja med , glöm lite just nu det med VV ( tillverkas i tanken ) ställ ner shunten en bra bit och låt VP ladda tanken , när tanken börjar komma upp i ca 55 C så öppnar du lite till på shunten, inte mycket. då kommer det kalla från elementen att kyla lite och VP värmer på. Så försök nu att hålla ca +55C i tankens topp. VP måste ha en chans att lyfta tempen, det klara den just inte. Böjar shunten att öppna mot full tar det inte lång tid för att nli tom på värme. Tex oavsett vilken värme du har i tanken, så är den tom på värme när samma temp ut till element och tank är lika. Har du +50 C i tanken och det ska vara +50 C till elementen så finns ingen värme kvar, det är noll. När det inträffas kommer shunten att öppna mot max och tömma allt vad som finns i tanken och returen kommer tillbaka med kallt vatten och VP klarar inte att lyfta.En VP brykar lyfta tempen ca 10 C , tänk själv tex. 25 -30 retur så blir det bara 35 - 40 in från VP
Att du satt på patronen nu kan hjälpa upp tempen i tanken lite snabbare och då blir det varmare ut, samt om kanske några timmar så är tempen i tank kanske + 50 C bara gasa på patronen nu och gilla läget, även om det inte bra.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Jag tycker också diffen är normal… men stänger jag shunten till radiatorerna manuellt värmer den tanken till 60° på ett par timmar utan problem
Det är det jag skrev i # 32 tanken värms och det ska ut , men öppnar shunten för mycket på en gång så tar värmen slut tanken direkt , prova med det jag skrev.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Jag tycker också diffen är normal… men stänger jag shunten till radiatorerna manuellt värmer den tanken till 60° på ett par timmar utan problem
Problemet i ditt fall att du har mycket att värma upp och som du skrev tidigare så här du haft rätt mycket- i några dagar så belastningen för hålet har blivit kännbart.
 
J jonaserik skrev:
Det är det jag skrev i # 32 tanken värms och det ska ut , men öppnar shunten för mycket på en gång så tar värmen slut tanken direkt , prova med det jag skrev.
Jag har provat det där senast idag… det funkar inte… den kommer till en gräns på ca 65% öppen när den inte kan värma länge.. och innan det hinner inte element bli varma över huvud taget, och den måste öppnas ca 80% innan elementen längst bort blir varma… om jag manuellt skulle öppna och stänga var 10e minut skulle det nog gå men det är lite jobbigt haha, jag har försökt ställa in kurvan så att den ska göra det själv även vid kallare ute temperaturer men har inte lyckats det som är dumt här är att inomhusgivaren sitter i porten där det alltid är mycket kallare än i lägenheterna…
 
Givare i porten ? då tycker shunten att den ska ge en massa värme, i bland är det inte bra med innegivare, speciellt om den sitter kyligt. vad för shuntcentral har du, innegivare är liksom ett tillbehör och behövs normalt inte och kopplas bort, den har en funktion att kompensera för värmen, känner solinstrålning eller kyla.
 
J jonaserik skrev:
Givare i porten ? då tycker shunten att den ska ge en massa värme, i bland är det inte bra med innegivare, speciellt om den sitter kyligt. vad för shuntcentral har du, innegivare är liksom ett tillbehör och behövs normalt inte och kopplas bort, den har en funktion att kompensera för värmen, känner solinstrålning eller kyla.
Japp jag har kopplat bort den förut men tyckte inte det blev bra.. nu har jag bättre koll på kurvan dock så kanske borde prova igen… jag har räknat ut att framledningen bör vara ca 43° vid 0° ute och just nu vill den upp till 55°… vilket nog skulle bli alldeles för varmt vad tror du om jag kopplar bort innegivaren och justeras kurvan så börvärdet visar 43 just nu, tror du den kommer kunna öppna och stänga shunten på ett sätt att värmen hålls?
 
Det är rätt med 43 C , tumregeln är 42 C vid noll ute , sen hur huset är , är en annan sak ( isolering ) Att givaren går bort är nog bra, den vill kanske ha mer värme, sen det med 55 C nu, då tömmer elementen tanken, du dår prova med olika kurvor för att se vad som händer , sätt ner kurvan lite i taget och inte allt på en gång. Det gäller att få ner flödet ( farten på vattnet ) ut så VP hinner med att värma, då kan det kanske bli resultat och VV blir på köpet. Hur står kurvan nu och sort/typ på regelercentralen
 
J jonaserik skrev:
Det är rätt med 43 C , tumregeln är 42 C vid noll ute , sen hur huset är , är en annan sak ( isolering ) Att givaren går bort är nog bra, den vill kanske ha mer värme, sen det med 55 C nu, då tömmer elementen tanken, du dår prova med olika kurvor för att se vad som händer , sätt ner kurvan lite i taget och inte allt på en gång. Det gäller att få ner flödet ( farten på vattnet ) ut så VP hinner med att värma, då kan det kanske bli resultat och VV blir på köpet. Hur står kurvan nu och sort/typ på regelercentralen
det är en gammal skola från 1920-talet, ett oisolerat stenhus med jätte högt i tak och mycket stora fönster haha men radiatorerna är massiva så det behövs inte så mycket för att det ska bli varmt.. de är det som har varit så irriterande… men nu har jag stängt av innomhusgivaren och sänkt kurvan från 55 till 48, börvärdet blev 40° för framledningen och tack vare patronen är den uppe i 39 i tanken nu :D inne hos mej är det 19° men det stiger :D så det verkar lovande :D jag väntar tills imorgon och ser om kurvan är bra eller om den måste höjas lite! Men tack så mycket för hjälpen! Jag har varit inne på precis samma spår som dej men inte vetat hur jag ska göra… kan tillägga att vi har haft flera elektriker och reparatörer här och ingen har lyckats med någon lösning…. Så detta är väldigt spännande
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Bra att värmen kommer och vi ses i morgon här, och samma här som dig Spännande.
 
  • Gilla
jonna åberg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bra att värmen kommer och vi ses i morgon här, och samma här som dig Spännande.
nu har jag låtit det gå i några dagar och pannan kommer fortfarande inte riktigt upp i temperatur..dock är det 21 grade i min lägenhet nu så det är iaf bra :) ute är 1, 2 plusgrader.
men trots el-tillskott är det bara 40grader i tanken, och 37/33 i radiator slingan, shunten är på max heltiden men den stänger pumpen så det går nog åt rätt håll..

jag partade med hyresvärden och vi har 2 djupa borrhål så det borde räcka gott och väl vad jag förstår det som... jag läste i ett annat forum om ett hus på ca 400m2 i Norrland som hade en pump på 20kw och den klarade till typ -16 utan el-tillskott.. dom hade ca 40 000 kw timmar på ett år, vi har närmare 70 000! det känns som att nått är fel
 
Gamla Gotländska kalkstenshus kan dra väldigt mycket uppvärmningsenergi. Sten (och betong) isolerar ytterst dåligt. Flera skulle nog vilja tilläggsisolera men sedan finns det regler såsom kulturminnesmärken så det kanske inte är tillåtet att ändra fasaden. Måste undersökas från fall till fall.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
nu har jag låtit det gå i några dagar och pannan kommer fortfarande inte riktigt upp i temperatur..dock är det 21 grade i min lägenhet nu så det är iaf bra :) ute är 1, 2 plusgrader.
men trots el-tillskott är det bara 40grader i tanken, och 37/33 i radiator slingan, shunten är på max heltiden men den stänger pumpen så det går nog åt rätt håll..

jag partade med hyresvärden och vi har 2 djupa borrhål så det borde räcka gott och väl vad jag förstår det som... jag läste i ett annat forum om ett hus på ca 400m2 i Norrland som hade en pump på 20kw och den klarade till typ -16 utan el-tillskott.. dom hade ca 40 000 kw timmar på ett år, vi har närmare 70 000! det känns som att nått är fel
Hej går VP konstant nu och md den diffen mellan in/ut från VP , hur står shunten , till hälften öppen , vet du vad VP ger i temp , in/ut från den
 
J jonaserik skrev:
Hej går VP konstant nu och md den diffen mellan in/ut från VP , hur står shunten , till hälften öppen , vet du vad VP ger i temp , in/ut från den
Ja den går konstant, och jag tror inte den går upp i temp mer..shunten är öppen till max

så här ser det ut just nu
 
  • Display av värmepump som visar driftinformation och temperaturvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av värmesystem med temperaturkurvor och driftinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av värmesystem som visar olika temperaturer och en öppen shunt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Displaypanel för värmepump som visar driftinformation och temperaturer med CTC-logotypen under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt kall KB ut -4,6 den tar 4,5 från hålen , tank 38 vill ha 46 och är inte mer än 2 C i skillnad på temp till elementen och det som VP ger, då öppnar shunten helt och allt som VP ger åker ut. Laddpumpen = 64 % , bra fart på flödet där . Kan sätta ner farten till 50 % i datan tro , då går flödet saktare genom växlaren och kanske värms på lite mer. Håll koll på till tank 38 C då ska den öka Prova kan inte bli sämre. Det gäller att få upp tempen på tanken så shunten börjar stänga. Du kan även till att börja ställa ner en kurva eller handshunta ner till ca 3/4 delar av shuntens slaglängd. mot max ca 7 om det finns en skala 1 - 10 ,allt för att VP ska hinna med att värma på. Knepigt värre när VP ska få en chans att hämta sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.