Kul att tråden utmynnar i diskussion!

Är själv novis på bergvärme så förstår bara hälften. Tolkar er som att mitt borrhål på 154 m ändå är tillräckligt och inte måste fördjupas? Även om några meter till inte hade varit fel.

Sambon var den som pratade med säljaren som nu gett oss offert och han var inte ens intresserad av att veta djupet utan sa att "det inte spelade någon roll".

Ska ringa runt under dagen och se vad jag kan få för andra prisförslag.
 
P Plutus skrev:
Värmepumpens effekt påverkar inte borrhålets temperatur så mycket, det är det totala energiurtaget ur borrhålet som påverkar. Att hålet fryser påverkar inte heller så mycket, något sämre verkningsgrad, men is leder värme lika bra som vatten. Och till sist, hur mycket värme ett hål kan leverera påverkas mycket av grundvattenrörelser, så om man funderar på att byta ut en befintlig värmepump mot en större, så är borrhålets temperatur i slutet av värmesäsongen viktig
Då ska jag kolla vad temperaturen är vid slutet av vintern. Vår plan är att byta inför nästa säsong. Leveranskapaciteten är då förhoppningsvis bättre som gör att priserna blir mer normala.
 
S saltet skrev:
Då ska jag kolla vad temperaturen är vid slutet av vintern. Vår plan är att byta inför nästa säsong. Leveranskapaciteten är då förhoppningsvis bättre som gör att priserna blir mer normala.
Är det så att det kan vara betydligt billigare att göra ett planerat byte på sommaren än ett byte i panik i februari?

Hur är det bäst att göra här, planerat byte eller köra tills det rasar? När ska man börja planera bytet? Vår pump är om jag förstått rätt från 2005 (IVT Greenline HT 9) och kalla cirkpumpen stannade men har gått igång igen efter återstart och pill på hastighetsvred. Under 2 månader jag inte noterat den stog stilla (till för en vecka sen) uppskattar jag att det kostat oss ca 4-5.000 kr. Om det är leveranstid på nya pumpar, den stannar mitt i vintern så kan nog "stoppet" kosta 10.000 eller mer i ökad elkostnad, dessutom kommer väl i värsta fall någon felsökning/temporär reparation till. Om en ny pump med samma kapacitet går att få för 80.000, är det då rimligt att göra ett planerat byte av en fungerande pump? Mot att ta att pumpen dör oplanerat och genererar 10-20.000 i extra kostnader för att det är oplanerat?

Om 80.000 pump håller i 15 år kostar den ca 5.000 per år. Om den håller 20 så blir den 1000kr/år billigare. Är det värt att "hålla ut" för att maxa avskrivningstiden? Sannolikheten att min pump som är 16 år håller 10 år till utan större reparation är nog liten. Samtidigt, det känns dumt att byta nåt som funkar...

Som jag fattat så rekommenderar man inte att laga en pump som närmar sig 20 eller däröver, då tex kompressorbytet är så stor del av pumpens värde. Och det sannolika är väl att det är kompressorn eller nån del i den kretsen som gör att rep inte lönar sig, en cirkpump borde "bara" kosta 5-6.000 att byta, men samtidigt kan kompressorn rasa veckan efter...
 
J JohanLun skrev:
Är det så att det kan vara betydligt billigare att göra ett planerat byte på sommaren än ett byte i panik i februari?

Hur är det bäst att göra här, planerat byte eller köra tills det rasar? När ska man börja planera bytet? Vår pump är om jag förstått rätt från 2005 (IVT Greenline HT 9) och kalla cirkpumpen stannade men har gått igång igen efter återstart och pill på hastighetsvred. Under 2 månader jag inte noterat den stog stilla (till för en vecka sen) uppskattar jag att det kostat oss ca 4-5.000 kr. Om det är leveranstid på nya pumpar, den stannar mitt i vintern så kan nog "stoppet" kosta 10.000 eller mer i ökad elkostnad, dessutom kommer väl i värsta fall någon felsökning/temporär reparation till. Om en ny pump med samma kapacitet går att få för 80.000, är det då rimligt att göra ett planerat byte av en fungerande pump? Mot att ta att pumpen dör oplanerat och genererar 10-20.000 i extra kostnader för att det är oplanerat?

Om 80.000 pump håller i 15 år kostar den ca 5.000 per år. Om den håller 20 så blir den 1000kr/år billigare. Är det värt att "hålla ut" för att maxa avskrivningstiden? Sannolikheten att min pump som är 16 år håller 10 år till utan större reparation är nog liten. Samtidigt, det känns dumt att byta nåt som funkar...

Som jag fattat så rekommenderar man inte att laga en pump som närmar sig 20 eller däröver, då tex kompressorbytet är så stor del av pumpens värde. Och det sannolika är väl att det är kompressorn eller nån del i den kretsen som gör att rep inte lönar sig, en cirkpump borde "bara" kosta 5-6.000 att byta, men samtidigt kan kompressorn rasa veckan efter...
Vår pump är från 2001. Därav att vi nu planerar att byta den. Vi har nyligen köpt huset i medvetande att VP behöver bytas vid något tillfälle i närtid. Frågan är vad närtid är.
Jag har fått rådet att köra så länge det går men arbetande med underhåll vet jag att planerat byte alltid är bättre. Dessutom så planerar vi att bo i huset 15-20 år så byte blir det i alla fall under vår tid.
 
Jagar på med offerter här.

Från samma säljare som gett pris på Geo512 har jag nu fått ett förslag på en Premiumline HQ istället, den ska kosta 140 000 kr. Säljaren uppger dock att den drar ca 1000kwh mer per år och i så fall känns 10k i prisskillnad för Geo512 värt.

Från en annan firma har jag dock fått ett "mellan tummen och pekfingret" pris på en Thermia Calibra 7 (kan ha varit en 12:a), de ska då ha omkring 90 000 kr - 105 000 kr (!) för hela jobbet. Lite skillnad. Nackdelen är att de inte kan installera förrens närmare februari, funderar på om det är värt att köra elpanna fram tills dess eller om man blir ruinerad av det istället.

Killen på den firman kunde dessutom utläsa att mitt borrhål var 160 m och 140 m aktivt, så lät som att det hade bra koll.

Haft kontakt med några andra firmor som ska ringa tillbaka under dagen så får se hur det utvecklar sig.
 
Jag fick en offert på Thermia Diplomat Optimum 8 kW , Pris inkl. installation och bortforsling, ca 80.000 SEK efter ROT.

Min brunn 150 meter (130 meter aktivt, 21 meter till berg) , 150kvm äldre hus plus 80kvm ej inredd källare.

(Calibran var ett alternativ som nämndes, utan pris, den är nog dyrare iom vartalsstyrd)

Det var brist på dessa pumpar, ja, men min funkar ju fortfarande.

Frågan är hur stor skillnad är i kvalitet och effektivitet mellan de billigare och dyrare pumparna. Kvalitet tänker jag att man efter 15-20 år ändå inte kommer reparera småfel, samtidigt jobbar jag själv med kvalitet på en annan typ av produkt och visst är det stora skillnader på hur man designar. Smart styrning bör också, speciellt med timtaxa, kunna göra enorm skillnad på kostnaden över tid.
 
Redigerat:
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
C CCbygger skrev:
Jagar på med offerter här.

Från samma säljare som gett pris på Geo512 har jag nu fått ett förslag på en Premiumline HQ istället, den ska kosta 140 000 kr. Säljaren uppger dock att den drar ca 1000kwh mer per år och i så fall känns 10k i prisskillnad för Geo512 värt.

Från en annan firma har jag dock fått ett "mellan tummen och pekfingret" pris på en Thermia Calibra 7 (kan ha varit en 12:a), de ska då ha omkring 90 000 kr - 105 000 kr (!) för hela jobbet. Lite skillnad. Nackdelen är att de inte kan installera förrens närmare februari, funderar på om det är värt att köra elpanna fram tills dess eller om man blir ruinerad av det istället.

Killen på den firman kunde dessutom utläsa att mitt borrhål var 160 m och 140 m aktivt, så lät som att det hade bra koll.

Haft kontakt med några andra firmor som ska ringa tillbaka under dagen så får se hur det utvecklar sig.
Här är länken till SGUs brunnsarkiv. Där kan du hitta din egen brunn.

https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
 
  • Gilla
CCbygger
  • Laddar…
C CCbygger skrev:
Jagar på med offerter här.
Varför hittar du inte bara en kylfirma som byter kompressorn på din pump? Det bör att få gjort för under 30 kkr (troligtvis närmare 20 än 30) och din villaförsäkring kanske tar en del av den kostnaden.
 
S saltet skrev:
Här är länken till SGUs brunnsarkiv. Där kan du hitta din egen brunn.

[länk]
Häftigt, tack!
 
Är det oftast kompressorn som går sönder?

Bytte kompressor på min thermia pump från-79 runt -01 -02
Sen bytte jag pump några år senare, kompressorn har jag kvar så den kanske jag kan använda den dagen min nuvarande lägger av?
Vet att det blev gasbyte i thermian pga att det var någon förbjuden gas... Men det blev kanske samma gas som i den pumpen jag bytte till?
 
I InsidersUnited skrev:
Varför hittar du inte bara en kylfirma som byter kompressorn på din pump? Det bör att få gjort för under 30 kkr (troligtvis närmare 20 än 30) och din villaförsäkring kanske tar en del av den kostnaden.
Var inne på det först men en bekant som varit flera år i branschen avrådde mig från det. Han menade att det på en gammal anläggning krävdes mycket noggrannhet så att det inte kom "skit" emellan vid bytet och att kompressorn annars likväl kan pajja igen om 1-2 år.

Är som sagt novis själv så svårt att säga vad som är rätt eller fel. Nuvarande anläggning är från 2008, så även om vi hade räknat med åtminstone 2-3 år till så har vi varit beredda på att nån gång behöva byta hela pumpen.
 
C CCbygger skrev:
Var inne på det först men en bekant som varit flera år i branschen avrådde mig från det. Han menade att det på en gammal anläggning krävdes mycket noggrannhet så att det inte kom "skit" emellan vid bytet och att kompressorn annars likväl kan pajja igen om 1-2 år.

Är som sagt novis själv så svårt att säga vad som är rätt eller fel. Nuvarande anläggning är från 2008, så även om vi hade räknat med åtminstone 2-3 år till så har vi varit beredda på att nån gång behöva byta hela pumpen.
Är du helt säker på att det är kompressorn som lagt av?

Man kan få tag på ny org kompressor (Copeland) från Kina för ca 3-4 tkr men lev-tider är fn rätt långa pga container-brist. Du kan också få tag på en begagnad i norden. Byte kostar ca 10 tkr i arbetskostnad.

Hur stort är huset med tanke på en större maskin som 512?
 
Redigerat:
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Är du helt säker på att det är kompressorn som lagt av?

Man kan få tag på ny org kompressor (Copeland) från Kina för ca 3-4 tkr men lev-tider är fn rätt långa pga container-brist. Du kan också få tag på en begagnad i norden. Byte kostar ca 10 tkr i arbetskostnad.

Hur stort är huset med tanke på en större maskin som 512?
En kyltekniker var här och kollade. Höll på i åtminstone en timme. Kan inte anta annat än att hans bedömning är korrekt, helt hundra kan jag dock inte vara.

Huset är rätt stort. Kedjehus 150+150kvm (källare med gillestuga). Även garaget på ca 40kvm har två radiatorer.
 
Ser inte ut i infon att det har en sån där modern VP nu, med en massa elektronik ( kallar det lullull ) är det ON/OFF -VP jobbar den mot en tank eller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.