Hej! jag hyr en lägenhet på gotland i ett hus med en ctc ecopart 417 bergvärmepump (kopplad till en stor ackumulatortank), och har problemet att det blir sk*t kallt i hela huset så fort det går lite under 0°

hela huset är ca 400m2, och vad jag förstår det som borde pumpen med effect på 17kw klara det gott och väl..iaf med den milda vintern på gotland

pumpen har inget problem med att värma tanken till typ 60° men när shunten till radiatorerna är fullt öppen sjunker temperaturen till ca 37° +- nån grad och sen ligger den där..

när vi flyttade in hade pannan konstiga special inställningar och vi tog hit en reparatör som "fixade" det.. jag kommer dock inte ihåg om det var kalt inne innan det...

vad tror ni? vad kan man göra?
 
  • Gilla
sporty_spice
  • Laddar…
Om du hyr lägenheten så borde väl hyresvärden ombesörja att ni har en dräglig innetemperatur?
 
Har ni kollat så cirkulationspumpen fungerar.Ta gärna lite bilder på shunten så man vet vad det är för typ.
 
V växelventil skrev:
Har ni kollat så cirkulationspumpen fungerar.Ta gärna lite bilder på shunten så man vet vad det är för typ.
Ja den är det ingen fel på, den är automatiskt och inget jag har haft problem med… här är shunten, den är i manuellt läge just nu för annars blir vv för kallt … men problemet är nog inte med den…
 
  • En shuntregulator i manuellt läge monterad på rörledning i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut just nu… 16° inne temp är bara i trapphuset I lägenheterna är det lite varmare
 
  • Kontrollpanel för värmesystem med olika temperaturer visade, -1°C ute och 15.8°C i trapphus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar driftinformation för kompressor med temperatur och fuktighetsvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jonna åberg jonna åberg skrev:
Så här ser det ut just nu… 16° inne temp är bara i trapphuset I lägenheterna är det lite varmare
Ser ut som den får kämpa på rätt bra för att hålla värmen.Du har ingen mätare på framledningen/returen på själva rören utanför bvp ?
 
V växelventil skrev:
Ser ut som den får kämpa på rätt bra för att hålla värmen.Du har ingen mätare på framledningen/returen på själva rören utanför bvp ?
Jo det är väll dom på första bilden? Innan radiatorn
 
Just nu är det extra kallt för vi hade minus 11 två nätter tidigare i veckan… det tar några dagar att komma upp igen…

men jag undrar varför laddpumpen bara går på 61% just nu… den var på 100% för några dagar sen, jag undrar också om den verkligen gå på 17kw, går det att se nånstans i inställningarna? Tänker om nån råkat sänka den
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Jo det är väll dom på första bilden? Innan radiatorn
Har du provat ändra lutningen och höjt kurvan för att se om det hjälper?
 
V växelventil skrev:
Har du provat ändra lutningen och höjt kurvan för att se om det hjälper?
Ja det är ingen skillnad ☹️
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Ja det är ingen skillnad ☹️
Känns nästan att din pump har inte mer att ge tyvärr

Du har kollat att du tillräckligt med vatten i systemet?
 
Redigerat:
jonna åberg jonna åberg skrev:
Så här ser det ut just nu… 16° inne temp är bara i trapphuset I lägenheterna är det lite varmare
Om du tittar på vad Brine in -4.7 är inte bra så Mao har dålig effekt på borran och nu får vi hoppas att ditt hål inte fryser
 
  • Gilla
leifa.k
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Om du tittar på vad Brine in -4.7 är inte bra så Mao har dålig effekt på borran och nu får vi hoppas att ditt hål inte fryser
Okay! Så det är nog hålet som är dåligt?
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Okay! Så det är nog hålet som är dåligt?
Vet inte hur vädret ska bli på Gotland med vi får verkligen hoppas på varmare väder för belastningen ur hålet är för stort och hjälper nog inte om du struntar mer .
 
V växelventil skrev:
Vet inte hur vädret ska bli på Gotland med vi får verkligen hoppas på varmare väder för belastningen ur hålet är för stort och hjälper nog inte om du struntar mer .
såg nu att brine in är ju 0,1.. det är ut som är -4,7…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.