Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
M mickef skrev:
Egoism är om man tar vaccinet för sin egen skull, dvs inte bli sjuk, inte smitta nära och kära, få behålla jobb, slippa utstå spot och spä mm. Motsatsen skulle vara nån form av sadomasochism.
Jag kan ju hålla med om att de som inte vill ha vaccin uppvisar lite sado-masochistiska tendenser då.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
blackarrow och 5 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag kan ju hålla med om att de som inte vill ha vaccin uppvisar lite saldo-masochistiska tendenser då.
Det finns säkert någon men de är inte automatiskt egoister.
 
M mickef skrev:
Jag tänker på andra men sannolikt tar de flesta sprutan av egoistisk omtanke. Altruisterna i den här församlingen kan ju räcka upp en hand.
Eftersom dina tidigare epitet på de som vaccinerar sig eller propagerar för vaccin inte föll i god jord får du börja kalla dem egoister helt enkelt :D :D :D
 
K Kurtivan skrev:
Eftersom dina tidigare epitet på de som vaccinerar sig eller propagerar för vaccin inte föll i god jord får du börja kalla dem egoister helt enkelt :D :D :D
Fast många är nog bara uppskrämda och rädda.
 
M mickef skrev:
Fast många är nog bara uppskrämda och rädda.
Det är iallafall en betydlig mer berättigad rädsla än att t.ex. vara flygrädd eller rädd för att bli rånad eller våldtagen. :cry:
 
B b8q skrev:
Det är iallafall en betydlig mer berättigad rädsla än att t.ex. vara flygrädd eller rädd för att bli rånad eller våldtagen. :cry:
Det är nog individuellt.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Egoism är om man tar vaccinet för sin egen skull, dvs inte bli sjuk, inte smitta nära och kära, få behålla jobb, slippa utstå spot och spä mm. Motsatsen skulle vara nån form av sadomasochism.
Att vaccinera sig för andras skull kallar jag för att visa empati för och solidaritet med andra.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Denna bilden visar hur stor del av problemet de ovaccinerade utgör för vården. Ändå är de mindre än 15% av befolkningen…

Detta sker helt i onödan…
 
  • Linjediagram visar bekräftade IVA-fall per 100 000 invånare med högre antal för ovaccinerade jämfört med vaccinerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Arg
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
F
M mickef skrev:
Jag tänker på andra men sannolikt tar de flesta sprutan av egoistisk omtanke. Altruisterna i den här församlingen kan ju räcka upp en hand.
Jag vaccinerade mig för allas skull.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att vaccinera sig för andras skull kallar jag för att visa empati för och solidaritet med andra.
Att visa empati snuddar väl åt det egoistiska hållet? I förhoppning om att det ska leda till stopp på epidemin kan vara en solidarisk handling..
 
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Denna bilden visar hur stor del av problemet de ovaccinerade utgör för vården. Ändå är de mindre än 15% av befolkningen…

Detta sker helt i onödan…
Bilden är intressant. Medelåldern för ovaccinerade på IVA är 56 år. Det går inte riktigt ihop med mantrat från många vaccinmotståndare om att det bara är äldre (80+) som drabbas.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Att visa empati snuddar väl åt det egoistiska hållet? I förhoppning om att det ska leda till stopp på epidemin kan vara en solidarisk handling..
Empati är samma sak som medkänsla, i det här fallet att man då har medkänsla med andra människor som blir sjuka och avlider. Jag kan inte riktigt se det egoistiska i det.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Bilden är intressant. Medelåldern för ovaccinerade på IVA är 56 år. Det går inte riktigt ihop med mantrat från många vaccinmotståndare om att det bara är äldre (80+) som drabbas.
Ja, och jag trodde nog medelåldern var högre. Det är väl en viss spridning antar jag, kanske de flesta ligger mellan 50 och 60 kan man ju tänka…
Det är mycket lidande och många skattepengar som går åt helt i onödan…
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Denna bilden visar hur stor del av problemet de ovaccinerade utgör för vården. Ändå är de mindre än 15% av befolkningen…

Detta sker helt i onödan…
Även denna bild, som visar samtliga på sjukhus, är från dagens presskonferens, men från Socialstyrelsens del, är talande. Inte klokt att så många 40+ ligger på sjukhus i onödan.

Statistikdiagram över Covid-19-patienter på sjukhus uppdelat på vaccinerade och ovaccinerade per åldersgrupp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

www.youtube.com/watch?v=-cqfLyG3GeY 23-24 minuter in
 
  • Gilla
  • Ledsen
Nissens och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Även denna bild, som visar samtliga på sjukhus, är från dagens presskonferens, men från Socialstyrelsens del, är talande. Inte klokt att så många 40+ ligger på sjukhus i onödan.

[bild]
www.youtube.com/watch?v=-cqfLyG3GeY 23-24 minuter in
Fascinerande också att det är nästan lika stor andel ovaccinerade under 40 som hamnar på sjukhus, som det är vaccinerade i kategorin 70-79 år som gör det.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.