Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Snailman
BirgitS BirgitS skrev:
De fyra vaccin som är godkända i Sverige är alla typer som får kroppen att själv tillverka spikprotein.
Det fanns väl en sort tidigare som inte var mRNA, men blev för mycket problem med den.
 
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Det fanns väl en sort tidigare som inte var mRNA, men blev för mycket problem med den.
Astra Zenecca och Jansens är inte samma typ som Pfizers och Modernas (mRNA) utan adenovektorvaccin där man låter ett förkylningsvirus bära med sig en bit av covidvirusets RNA in i några av kroppens celler som sätter igång att tillverka spikprotein. I Kina finns det ju mer traditionella vaccin med inaktiverat virus men de är ju inte godkända i så många länder och det har dålig skyddseffekt.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Klart att de gör så. Det är påståendet om att alla får komma fram där, till skillnad från i SVT som jag reagerar på. Vi verkar ju överens om att det påståendet är felaktigt.
Om de begränsar det pga ekonomi, övertygelse eller annat spelar ingen roll för att falsifiera det påståendet.
Du har ett kommentarsfält där du, och vem som helst som håller sig inom anständighetens och lagens ramar, får yttra dig till skillnad från hos t ex SVT.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Moderaterna vill tvångsvaccinera barn i alla fall. Jag tror det är tredje gången Erik Ottoson (M) motionerat för detta:
[länk]
Nej, det är endast en moderat och det gäller inte tvångsvaccinering.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
En tomte i Riksdagen? Du borde hänga mer i samhällsdebatten än här.
Jag är lite osäker på vad du menar, men jag syftar alltså på Roger Richthoff (SD) som beskriver vaccin mot Covid-19 som "giftspruta" och skriver saker som "detta såkallade vaccin".

Så, jo det är en tomte (inte av den trevliga sorten som kommer med julklappar dock) utan en faktaresistent antivaxxare.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är lite osäker på vad du menar, men jag syftar alltså på Roger Richthoff (SD) som beskriver vaccin mot Covid-19 som "giftspruta" och skriver saker som "detta såkallade vaccin".

Så, jo det är en tomte (inte av den trevliga sorten som kommer med julklappar dock) utan en faktaresistent antivaxxare.
Jag menar att det är rena tomteverkstaden i Riksdagen och Rosenbad inte minst.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
M mickef skrev:
Jag menar att det är rena tomteverkstaden i Riksdagen och Rosenbad inte minst.
Du är väldigt svår att tolka med dina ständiga one-liners där ingen utom du själv kan gissa vad du syftar på.
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Du är väldigt svår att tolka med dina ständiga one-liners där ingen utom du själv kan gissa vad du syftar på.
Därför jag förklarade.
 
F
M mickef skrev:
Jag tror ingen har förklarat på vilket sätt man är egoist, om man hoppar sprutan, än.
"Man" tänker inte på andra. Hur svårt kan det vara att förstå..
H Huspappan skrev:
En trippeluppmaning att vaccinera sig, herrejesus. Det var nog ett rekord för dig i ett
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F
M mickef skrev:
Jag tror inte på ett liv efter detta utan hoppas att det här blir tillräckligt långt.
Beror mest på dig själv.
 
  • Gilla
mickef
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
"Man" tänker inte på andra. Hur svårt kan det vara att förstå..
Jag tänker på andra men sannolikt tar de flesta sprutan av egoistisk omtanke. Altruisterna i den här församlingen kan ju räcka upp en hand.
 
M mickef skrev:
Jag tänker på andra men sannolikt tar de flesta sprutan av egoistisk omtanke. Altruisterna i den här församlingen kan ju räcka upp en hand.
Jag tog de både för egen och andras skull.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Jag tänker på andra men sannolikt tar de flesta sprutan av egoistisk omtanke. Altruisterna i den här församlingen kan ju räcka upp en hand.
För mig är det ju blandat men jag känner och har hört om tonåringar och unga vuxna som har vaccinerat sig för andras skull, dvs. för att skydda mor- och farföräldrar etc. Inom vården och äldreomsorgen finns det unga vuxna som vaccinerar sig för sina patienters resp. boendes skull precis som de vaccinerar sig mot influensa för att inte råka smitta en patient/boende som har hög risk att bli allvarligt sjuk eller avlida.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För mig är det ju blandat men jag känner och har hört om tonåringar och unga vuxna som har vaccinerat sig för andras skull, dvs. för att skydda mor- och farföräldrar etc. Inom vården och äldreomsorgen finns det unga vuxna som vaccinerar sig för sina patienters resp. boendes skull precis som de vaccinerar sig mot influensa för att inte råka smitta en patient/boende som har hög risk att bli allvarligt sjuk eller avlida.
Egoism är om man tar vaccinet för sin egen skull, dvs inte bli sjuk, inte smitta nära och kära, få behålla jobb, slippa utstå spot och spä mm. Motsatsen skulle vara nån form av sadomasochism.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.